• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8909-17840
  • خبرنگار : 71251

بهبهاني: *كشتيراني به وزارت راه واگذار شود *جاده‌اي كه بايد 20 سال عمر كند دو ساله از پا درمي‌آيد

بهبهاني:
*كشتيراني به وزارت راه واگذار شود
*جاده‌اي كه بايد 20 سال عمر كند دو ساله از پا درمي‌آيد

وزير راه و ترابري واگذاري كشتيراني را به اين وزارتخانه از معاون اول رييس جمهوري خواستار شد و تاكيد كرد: نقشه‌ هوايي كشور بايد تغيير كند و به‌منظور افزايش پروازهاي عبوري ترانزيتي مراكز استحفاظي حذف شوند و همچنين ‌ مسوولان بايد كمر همت ببندند و بنادر شمال و جنوب ايران را به هاب منطقه خاورميانه تبديل كنند.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بهبهاني در همايش ملي "ترانزيت در مسير توسعه" با تاكيد بر اين كه آنچه در بخش ترانزيت از دست داده‌ايم بايد جبران كنيم، گفت:‌ ترانزيت فقط مختص زمين نيست. تمام مدل‌هاي ترانزيتي كشور ما در دنيا بي‌نظير است.

وي اظهار كرد: ‌در بخش ترانزيت هوايي متاسفانه بسياري از امكانات را از دست داده‌ايم چراكه عليرغم اينكه ترانزيت هوايي ايران كوتاه‌ترين فاصله‌هاي هوايي و كمترين سوخت عبور و مرور را دارد استفاده‌ي مناسبي از اين مسير ترانزيت هوايي كشور نمي‌شود. در حالي كه بلاروس يك هشتم ايران مساحت دارد روزانه 800 تا هزار پرواز عبوري ترانزيتي دارد در صورتي كه ايران با هشت برابر مساحت بلاروس و موقعيت بي‌رقيب، روزانه 250 عبور ترانزيتي دارد.

بهبهاني مشكل عبور از فضاي هوايي ايران را مسيرهاي زيگزال عنوان كرد و گفت:‌ مراكز استحافظي در داخل كشور آن قدر زياد است كه كسي جرات نمي‌كند از آن‌ها عبور كند كه رييس جمهوري و دكتر رحيمي كمر همت بسته‌اند كه تعداد زيادي از اين مراكز حساس استحافظي را حذف كنند.

وزير راه و ترابري با تاكيد بر آزادسازي فضاي هوايي ايران براي عبور و مرور كالاهاي ترانزيتي اظهار كرد: در مورد فرودگاه امام خميني (ره) تمهيدات زيادي انجام شده و شهرك فرودگاهي كه شهرك ترانزيتي است در حال احداث است.

وي با بيان اين‌كه وضعيت وزارت راه تخصصي است نه سياسي گفت:‌ توجه رييس جمهوري و معاون اول ايشان به توسعه‌ي حمل ونقل در همه شقوق است لذا با اين حمايت‌ها مي‌توان به پيشرفت‌هاي بسيار خوبي دست يافت.

بهبهاني با بيان اين‌كه در بخش دريايي 24 سال خواب بوده و همه جا را از دست داده‌ايم، گفت: امارات كه تا چند سال پيش دستشويي‌هاي معمولي هم نداشتند الان براي ما شاخ و شانه مي‌كشند؛ چرا بايد كالاهايمان را آنجا ببريم و بعد از آنجا به كشورمان صادر كنيم درحالي كه هفت بندر عظيم در خليج فارس متعلق به ايران است.

وي اظهار كرد:‌ وزارت راه متولي حمل و نقل است و بندر را اداره مي‌كند اما كشتيراني به دست وزارتخانه‌ي ديگري است. در صورتي كه كشتيراني يكي از ارگان‌هاي حمل و نقل است كه بايد در دست وزارت راه باشد كه از دكتر رحيمي رسيدگي به اين موضوع را درخواست مي‌كنم.

وزير راه و ترابري افزود: اگر كشتيراني و سازمان بنادر و دريانوردي متحد شوند و همت كنند مي‌توانيم بنادر ايران را به هاب منطقه تبديل كنيم.

بهبهاني گفت:‌ در درياي خزر نيز بسيار ضعيف هستيم و از صد كشتي در درياي خزر 90 كشتي متعلق به روسيه و 10 كشتي متعلق به ايران است كه بايد همت كرده و از اين موقعيت استفاده كنيم.

وي تاكيد كرد: اين همه نعمت در دريا است و خطوط آبي كم خرج و زيبا هستند اما ما را از بچگي از آب ترسانده‌اند كه اگر در آب برويم خفه مي‌شويم.

بهبهاني تاكيد كرد: ‌همان گونه كه بايد نقشه‌هاي هوايي تغيير كند مسوولان بايد كمر همت ببند و بنادر شمال و جنوب ايران به هاب منطقه خاورميانه تبديل كنند و كشتيراني نيز به زيرمجموعه وزارت راه اضافه شود.

وزير راه و ترابري اظهار كرد:‌ تا قبل از دولت نهم و دهم در بخش ريلي آنچنان حساس نبودند. شبكه ريلي به ويژه در دولت دهم پويا شده و به همت مسوولان كشوري با توسعه راه‌آهن، كشاورزي و صنعت نيز توسعه مي‌يابد كه در اين راستا چند روز اخير راه‌آهن چابهار به عنوان كريدور ترانزيتي شرق كشور كلنگ‌زني شد تا چابهار را به سرخس، افغانستان و كويته متصل ‌كند و طبق وعده داده شده ظرف سه سال آينده چابهار تا زاهدان را تمام مي‌كنند.

وي افزود: براي اتصال راه‌آهن خرمشهر – شملچه به كشور عراق بيش از دو بار با وزير راه اين كشور مذاكره كرده‌ايم كه با هزينه خودمان شلمچه را به بصره متصل كنيم اما هنوز جوابي نداده‌اند. همچنين پس از ساعت‌ها بررسي براي اتصال راه‌آهن خانقين به بغداد متوجه شديم كه اين كشور طبق وعده خود نمي‌خواهد از طريق شبكه ريلي به ايران وصل شود.

وزير راه و ترابري با اشاره به بازسازي راه ريلي ابريشم گفت:‌ قراردادي بين سه رييس جمهوري در شرق درياي خزر بسته شده كه راه‌آهن از قزاقستان به بركت و از بركت به اينچه برون و سپس به گرگان متصل شود كه با اتصال اين خبر شبكه ريلي بندرعباس به گرگان – اينچه برون و قزاقستان در زمان و هزينه بسيار كم ترانزيت برقرار خواهد شد.

وي با بيان اين كه از ابتداي انقلاب تا اواسط دولت دهم پنج هزار كيلومتر راه‌آهن ساخته شده است، گفت: ‌درحال حاضر چهار هزار كيلومتر راه‌آهن در حال ساخت است و از 5 درصد تا 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه دولت يازدهم ثمره امروز زيرسازي دولت دهم را مي‌برد.

بهبهاني همچنين تصريح كرد: ‌در حال حاضر بي رحمانه از جاده‌هايمان استفاده مي كنيم و جاده‌اي كه بايد 20 سال عمر كند دو ساله از پاي درش مي‌آوريم كه علت آن سوخت ارزان است.

وزير راه و ترابري با بيان اينكه سهم ريل در جابه جايي بار 10 درصد و سهم جاده 90 درصد است، اظهار كرد: ‌با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تعادل در استفاده از مدل‌هاي حمل و نقلي ايجاد مي‌شود و ترانزيت به سمت استفاده از ريل خواهد رفت كما اين كه اكنون به دليل سوخت ارزان و باربري ارزان فقط در جاده‌هايمان انجام مي‌شود.

بهبهاني گفت: تا قبل از دولت نهم هزار و 500 كيلومتر آزاد راه در كشور ساخته شده بود كه از دولت نهم تاكنون دو هزار و 800 كيلومتر آزادراه در حال كار يا كلنگ‌زني است. همچنين راه‌آهن 10 برابر 30 سال گذشته در حال ساخت است. لذا بي انصافي است كه مي‌گويند كار نمي‌كنيم؛ بله ما هر چه كار مي‌كنيم توقعات مردم بالا مي رود البته خدا را شاكريم كه سطح فرهنگ مردم بالا رفته است.

وي با تاكيد بر اين كه ترانزيت به معناي نفت، طلا و درآمد يك كشور است، گفت:‌ ترانزيت بدون همدلي وهمفكري ارگان‌هاي مختلف قابل بهره‌برداري نيست و بايد وزارت امور خارجه، وزارت راه و ترابري، گمرك، نيروي انتظامي و ... همكاري داشته باشند و به صورت واحد عمل كنند.

بهبهاني تصريح كرد: ‌پس از هدفمندي يارانه‌ها روان سازي در مورد بانك و گمرك صورت مي گيرد كه ترانزيت را در حد اشتغال روان كند و از فرصت‌هاي طلايي كشورمان استفاده كنيم كه در اين زمينه بخش خصوصي نيروي موتور محركه توسعه ترانزيت خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha