• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 8909-17614

*همايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي* صالح آبادي عنوان كرد: ضمانت‌هاي اجرايي براي حمايت از سرمايه‌گذاران پيش بيني شده است

*همايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي* 
صالح آبادي عنوان كرد:
ضمانت‌هاي اجرايي براي حمايت از سرمايه‌گذاران پيش بيني شده است

همايش نقش بازار سرمايه در تامين مالي صبح امروز با حضور رييس سازمان بورس، رييس كل بانك مركزي، رييس كل بيمه مركزي و وزير امور اقتصادي و دارايي در تالار كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي صالح آبادي ـ رييس سازمان بورس و اوراق بهادرـ در اين همايش به نقش و جايگاه بازار سرمايه در تامين مالي شركت‌ها اشاره كرد و گفت: امروزه تامين مالي يك موضوع بسيار مهم در كشور است زيرا قرار است نقش دولت در تصدي‌گري‌ها كاهش يافته و به بخش خصوصي واگذار شود.

وي با بيان اينكه با اجراي اصل 44 بخشي از تصدي‌گري‌هاي دولت به بخش خصوصي واگذار شده است افزود: علاوه بر انجام واگذاري‌ها دولت حق سرمايه‌گذاري جديد ندارد ولي اين به معناي آن نيست كه ديگر نيازي به كارخانه‌ها و پروژه‌هايي مانند فولاد و پتروشيمي در كشور نيست. زيرا كشورما نيازمند سرمايه‌گذاري است تا بتوانيم از منابع موجود استفاده كنيم.

وي بازار پول، بازار سرمايه و بيمه را مكمل يكديگر دانست و عنوان كرد: بايد دست در دست هم داده تا بتوانيم فعاليت‌هاي اقتصادي در كشور را تامين مالي كنيم كه در اين راستا مثلث بازار پول، بازار سرمايه و بيمه بايد تكميل و هماهنگ شود تا تامين مالي در كشور شكل بگيرد.

صالح آبادي ادامه داد: علاوه بر اين سه بازار، بايد سرمايه‌گذاران خارجي و حرفه حسابرسي و حسابداري را نيز به اين مقوله اضافه كنيم. زيرا اين دو بخش مي‌توانند به تامين مالي كمك كنند.

وي به هدف برگزاري همايش تامين مالي اشاره كرد و گفت: هدف اصلي اين همايش اين است كه چهار حوزه بازارهاي پول، سرمايه، بيمه و سرمايه‌گذاري خارجي در كنار هم قرار گرفته و همفكري و تبادل نظر بين ذي‌نفعان و نهادهاي تاثيرگذار در بازارهاي مالي صورت گيرد.

رييس سازمان بورس ادامه داد: هدف ديگر اين همايش اين است كه جايگاه هر كدام از حوزه‌ها با تاكيد بر بازار سرمايه تبيين شده و سازوكارهاي لازم مورد نظر قرار گيرد. به همين دليل اين گردهمايي باعث مي‌شود كه تعامل بازار پول،‌ بيمه و سرمايه در كشور افزايش يافته و بازارهاي مالي در كنار هم قرار گيرند لذا اين همايش نقطه آغازيني براي رسيدن به اهداف بلند در كشور است.

دبير شوراي عالي بورس در ادامه اين همايش به موفقيت‌هاي بازار سرمايه در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: در گذشته وضعيت روز بازار سرمايه با مشكل مواجه بود به طوري كه در آن زمان موضوع تامين مالي از طريق بازار سرمايه قابل مطرح شدن نبود ولي در حال حاضر در جايگاهي قرار گرفتيم كه مي‌توان گفت بازار سرمايه مي‌تواند در تامين مالي شركت كند.

سخنگوي سازمان بورس ادامه داد: در زمان ابلاغ اصل 44 اما و اگرهاي جدي‌اي وجود داشت كه آيا بازار سرمايه مي‌تواند در اين زمينه موفق باشد در حالي كه امروز مشاهده مي‌شود كه تمامي آن مراحل با عرضه‌هاي خرد و عمده در سطح كوچك و بزرگ اتفاق افتاده به طوري كه براي مثال در روز گذشته نزديك به 400 ميليارد تومان عرضه اوليه همراه اول از طريق بازار سرمايه انجام شد. لذا مرحله ترديد براي اجراي اصل 44 از طريق بازار سرمايه پشت سر گذاشته شده و امروز وارد مرحل جديد شده‌ايم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: امروزه در بازار سرمايه زيرساخت‌هاي معاملاتي، اطلاعاتي و اطلاع رساني ناشران و شركت‌ها فراهم شده و سازمان بورس جزو سازمان‌هايي است كه امضاي ديجيتال و معاملات آن‌لاين در آن راه‌اندازي شده است لذا با قاطعيت مي‌توان گفت كه زيرساخت‌هاي بسيار خوبي در بازار سرمايه وجود دارد و از اين نظر نسبت به برخي كشورها جلوتر هستيم.

صالح آبادي در ادامه به زيرساخت‌هاي قانوني اشاره كرد وگفت: همچنين زيرساخت‌هاي قانوني مناسبي از جمله قانون بازار سرمايه در اين بازار وجود دارد كه تمام جزئيات آن اجرا شده است. علاوه بر اين قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديدي در سال گذشته به تصويب مجلس رسيد كه اين قانون مقدمه‌اي براي معرفي ابزارهاي مالي جديد بود.

وي با بيان اينكه در قانون برنامه پنجم نيز احكام خوبي براي بازار سرمايه ديده شده است تصريح كرد: با اين قانون معاملات اوراق بهادار به سمت بازار متشكل سرمايه هدايت شده و نظامند مي‌شود. همچنين شفافيت در حوزه معاملات و اطلاعات اتفاق مي‌افتد. همچنين ضمانت‌هاي اجرايي خوبي براي حمايت از سرمايه‌گذاران پيش بيني شده و امكان ابزارهاي جديد مالي در اين قانون ديده شده است به طوري كه ابزارهايي مانند صكوك اجاره و اختيار معامله طراحي شده و طراحي خواهد شد.

صالح آبادي در ادامه به شكل گيري بازار بورس اوراق بهادار، بورس كالا، فرابورس و شركت سپرده‌گذاري مركزي اشاره كرد و افزود: بازار كالا امروز به محلي براي شفافيت و رقابت تبديل شده است و گروه‌هاي مختلف مي‌توانند براي عرضه كالا از آن استفاده كنند. همچنين بازار فرابورس كمك خوبي به بازار سرمايه كرده و امروز شبكه بازار سرمايه در خدمت تامين مالي قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: همچنين در گذشته سازمان خصوصي سهام شركت‌ها را از طريق مزايده عرضه مي‌كرد ولي امروز شبكه بازار سرمايه براي اين موضوع تجهيز شده و بازار سوم فرابورس مزايده شركت‌ها را انجام مي‌دهد كه اين موضوع شفافيت معاملاتي در بازار سرمايه را به دنبال دارد.

رييس سازمان بورس عنوان كرد: آمارها نشان مي دهد كه بازار سرمايه توانسته است اعتماد عمومي را به خود جلب كند كه سازمان بورس نيز تمام تلاش خود را در اين راستا قرار داده تا اعتماد هر چه بيشتر مردم را به اين بازار جلب كند كه در اين ميان جلب ا عتماد عمومي به بازار سرمايه با حمايت‌هاي دولت و مجلس و وضع قوانين مناسب ممكن شده است.

رييس سازمان بورس به ضرورت تنوع در روش‌هاي تامين مالي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر ضرورت دارد به تامين مالي تنوع داده شود زيرا سلايق مختلفي در سرمايه‌گذاران وجود دارد كه بايد به آن پاسخ داده شود.

وي با بيان اينكه در بازار سرمايه از يك طرف سرمايه گذاران و از طرف ديگر ناشران اوراق بهادار وجود دارند خاطرنشان كرد: تامين مالي از طريق بازارهاي اوليه و ثانويه در بازار سرمايه انجام مي‌شود و ابزارها، بازارهاي مالي و نهادهاي مالي سه ركني هستند كه با كمك يكديگر تامين مالي را شكل مي‌دهند.

سخنگوي سازمان بورس با بيان اينكه بورس اوراق بهادار و فرابورس از طرق مختلفي مي‌توانند تامين مالي انجام دهند گفت: ابزارهايي مانند اوراق سرمايه، سهم عادي، اوراق بدهي، اوراق اجاره و اوراق مضاربه مي‌تواند در اين مورد تعريف شود. همچنين بورس كالا از طريق نسيه و سلف مي‌تواند به تامين مالي كمك كند به طوري كه بورس كالا مي‌تواند با انجام معاملات سلف توليد كننده و با معاملات نسيه خريدار را تامين مالي كند.

صالح آبادي در ادامه به نقش بازار سرمايه در تامين مالي اشاره كرد و گفت: بازار سرمايه از طريق افزايش سرمايه شركت‌ها، تاسيس شركت‌هاي جديد، اوراق مشاركت، گواهي سپرده، معاملات سلف و نسيه، عرضه اوليه خرد و بلوك در بورس و فرابورس، عرضه‌هاي بلوكي دولت، بازار سوم فرابورس و پذيره نويسي در فرابورس تامين مالي كند.

وي به آمارهاي تامين مالي از طريق بازار سرمايه در سال‌هاي 85 تا 89 اشاره كرد و گفت: طبق آمارهاي موجود بازار سرمايه توانسته است از طريق افزايش سرمايه 13 هزار و 990 ميليارد تومان از طريق گواهي سپرده 280 ميليارد تومان، از طريق سلف و نسيه 20 هزار و 500 ميليارد تومان، از طريق عرضه اوليه 27 هزار و 264 ميليارد تومان، از طريق بازار سوم فرابورس هزار و 115 ميليارد تومان واز طريق پذيره نويسي در فرابورس دو هزار و 102 ميليارد تومان تامين مالي كند.

به گفته صالح آبادي از سال‌هاي 85 تا 89 جمعا 67 هزار و 797 ميليارد تومان از طريق بازار سرمايه تامين مالي صورت گرفته است.

رييس سازمان بورس در ادامه اين همايش تاكيد كرد كه بازار پول، بازار سرمايه و بيمه با كمك وزارت اقتصاد به يكديگر كمك كرده و سياست‌هاي لازم را براي هماهنگي و انسجام بخشي تدوين كند.

وي در ادامه به انتظار سازمان از ناشران و شركت‌ها اشاره كرد و گفت: از شركت‌ها انتظار داريم كه امورمالي خود را تقويت كرده و برنامه استراتژيكي براي نحوه تامين مالي داشته باشند. همچنين به ظرفيت‌هاي بازار سرمايه توجه كرده و پيشنهادات مورد نظر خود را در مورد ابزارهاي جديد ارائه دهند زيرا در حال حاضر محدوديتي از نظر ايجاد ابزارهاي مالي جديد وجود ندارد.

وي افزود: همچنين شركت‌ها كميته‌ ريسك تشكيل داده و ريسك خود را در طول زمان مديريت كنند كه بازار سرمايه هم هر گونه آمادگي لازم براي انجام اين كار را دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha