• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-16975.169650

معاون بانك مركزي در گفت‌وگو با ايسنا‌: برداشت يارانه‌ها باعث افزايش قابل ملاحظه نقدينگي نمي‌شود تاكنون مشكل اجرايي گزارش نشده و حجم نقدينگي در گردش عادي است

معاون بانك مركزي در گفت‌وگو با ايسنا‌:
برداشت يارانه‌ها باعث افزايش قابل ملاحظه نقدينگي نمي‌شود


تاكنون مشكل اجرايي گزارش نشده و حجم نقدينگي در گردش عادي است

معاون اقتصادي بانك مركزي با بيان آمار و ارقامي درباره حجم اسكناس و مسكوك در كشور، برداشت يارانه‌هاي نقدي را باعث افزايش قابل ملاحظه نقدينگي ندانست و تاكيد كرد: تا كنون در روند برداشت يارانه‌هاي نقدي مشكلي گزارش نشده است.

حسين قضاوي در گفت‌وگو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه تاكنون و در روند برداشت يارانه‌هاي نقدي مشكلي از سوي بانك‌ها گزارش نشده است گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهي از ابزار مبادلاتي مردم به صورت سپرده‌هاي بانكي نگهداري مي‌شود و تنها 6.6 درصد حجم نقدينگي مردم را اسكناس و مسكوكات و ايران‌چك‌هاي بانك مركزي تشكيل مي‌دهند.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه بيش از پنج هزار ميليارد تومان مبلغ يارانه نقدي براي جبران اصلاح قيمت‌هاي حامل‌هاي انرژي به حساب مردم واريز شده است، سهم نقدينه‌خواهي مردم به هر ميزان افزايش يابد مشكلي در زمينه‌ تامين نقدينگي وجود ندارد و اين امر باعث افزايش قابل ملاحظه نقدينگي در كشور نخواهد شد.

به گفته وي در حال حاضر 17 هزار و 500 ميليارد تومان اسكناس و مسكوكات و ايران‌چك‌هاي بانك مركزي در دست مردم وجود دارد بنابراين اگر از رقم پنج هزار ميليارد تومان، 10 درصد آن هم به صورت نقدي و اسكناس از سوي مردم دريافت شود اين رقم به 18 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد كه حجم اسكناس و مسكوك در گردش را نسبت به رقم كل نقدينگي كشور به رقم بالايي نمي‌رساند.

معاون اقتصادي بانك مركزي گفت: معمولا در اواخر سال، نسبت حجم اسكناس و مسكوك در گردش به كل نقدينگي از هفت درصد هم بالاتر مي‌رود و شرايط فعلي و رسيدن به رقم 18 هزار ميليارد تومان نقدينگي در گردش، يك شرايط عادي به حساب مي‌آيد.

وي تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد مردم متناسب با سير نقدينه‌خواهي قبلي، اسكناس و مسكوك در جيب بگذارند و حتي اگر اين رقم بيش از گذشته باشد و به 10 درصد كل يارانه‌هاي نقدي هم برسد در آن حدي نيست كه نسبت اسكناس و مسكوك در گردش به كل نقدينگي را به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش دهد.

وي تاكيد كرد: با اين وجود تمهيدات لازم براي تامين نقدينگي بانك‌ها فراهم شده است.

با توجه به اينكه حجم اسكناس، مسكوك و  ايران‌چك‌هاي بانك مركزي 6.6 درصد حجم كل نقدينگي كشور است هم‌اكنون ميزان نقدينگي كشور بيش از 265 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha