• شنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8909-12633
  • منبع : نمایندگی همدان

نوسان قيمت گوجه! مدير باغباني جهادکشاورزي همدان: 80 درصد محصول توليدي در استان مصرف مي‌شود

نوسان قيمت گوجه!
مدير باغباني جهادکشاورزي همدان:
80 درصد محصول توليدي در استان مصرف مي‌شود

اواخر فصل پاييز و اوايل زمستان معمولا شاهد نوسان قيمت صيفي جات و تره بار هستيم که قصه اي تکراري است، هر سال در اين فصل که قرار مي گيريم قيمت گوجه، سيب زميني، سبزي و تره بار به يکي از دغدغه‌هاي مردم تبديل مي‌شود.اين روزها مردم همدان گوجه را کيلويي از هزار تا بيش از دوهزار تومان مي‌خرند و عده زيادي ترجيح مي‌دهند از خير خريد گوجه بگذرند.

مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان همدان در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بيان كرد: امسال حدود190 هزار تن گوجه در استان توليد شده و سه هزار و 700 هکتار از زمين‌هاي کشاورزي استان به کشت اين محصول اختصاص يافته است.

شهرام پرورش افزود: سطح زير کشت گوجه در استان امسال 500 هکتار کاهش يافته اما از نظر عملکرد توليد گوجه در واحد سطح وضعيت خوبي را شاهد بوديم.

مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان همدان نيز به ايسنا گفت: سالانه هفت هزار تن گوجه در گلخانه‌هاي استان توليد مي‌شود و اين ميزان در سال‌هاي اخير هيچ گونه کاهشي نداشته است.

حجت الله شهبازي افزود:20 درصد گوجه توليد شده در همدان به ساير استانها فرستاده مي‌شود و 80 درصد آن به مصرف تازه‌خوري مي‌رسد.

معاون نظارت و بازرسي سازمان بازرگاني استان همدان نيز گفت: اينکه قيمت گوجه در همدان به اين ميزان رسيده دور از ذهن نيست؛ چرا که در شيراز که خود مرکز توليد گوجه است قيمت تا سه هزار تومان افزايش يافته است.

عليرضا شجاعي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در همدان، افزود: بالا بودن قيمت گوجه در همدان به علت تحميل هزينه‌هاي حمل و نقل و نگهداري اين محصول کشاورزي است.

وي ادامه داد: در اين فصل توليد گوجه به پايان رسيده و تعهدي وجود ندارد که گوجه توليدي استان، در همدان به مصرف برسد و بالا بودن قيمت در ساير استانها، توليد کننده را ترغيب مي‌کند که محصول خود را به مناطق ديگر کشور بفرستد.

شجاعي اضافه کرد: نمي‌توان قانوني وضع کرد تا از افزايش قيمت گوجه جلوگيري کرد.

وي اظهار كرد: گوجه‌هاي توليدي در گلخانه‌هاي استان جوابگوي نياز بازار نيست، صنايع تبديلي نيز حجم قابل توجهي از توليد گوجه را به مصرف مي‌رسانند.

شجاعي اعلام کرد: همواره در دو ماه آذر و دي توليد گوجه نداريم، گوجه‌هاي داخل استان نيز عموما سردخانه‌اي است پس افزايش قيمت را شاهديم.

وي تصريح کرد: امسال به علت اينکه شرايط آب و هوايي مناسب بوده و به زودي گوجه تازه توليد شهرهاي جنوبي وارد استان مي‌شود، کاهش قيمت اين محصول در بازار خواهد شد.

شجاعي با رد نوسان قيمت گوجه در حدود هزار تومان در نقاط مختلف شهر همدان گفت: مواردي از اين دست را نديده‌ام، اگر هم باشد تخلف است.

وي اعلام کرد: 99 درصد محصولات کشاورزي به صورت سنتي وارد بازار مي‌شود؛ در حالي که بايد با اعمال مديريت، محصولات کشاورزي وارد بازار شود.

تدوين برنامه‌اي که بتواند سازمانهاي متولي را در جهت تامين مواد غذايي مورد نياز جامعه و کاهش نوسان قيمت به حدي که منافع کشاورز و مصرف کننده به صورت همزمان و با کمترين تنش تامين شود، ضروري است. اين برنامه بايد به گونه‌اي تدوين شود که اگر بنا بر ضرورت مجبور شديم محصولي وارد يا صادر کنيم، از کم و زياد شدن کشت و توليد ساير محصولات جلوگيري کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha