• جمعه / ۱۹ آذر ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8909-10371

/واگذاري ساخت واگن‌هاي اصفهان، شيراز و تبريز به چيني‌ها/‌ مدير واگن‌سازي پلور سبز: تحقق60 درصدي انتقال تكنولوژي در اين قرارداد غيرممكن است

/واگذاري ساخت واگن‌هاي اصفهان، شيراز و تبريز به چيني‌ها/‌
مدير واگن‌سازي پلور سبز:
تحقق60 درصدي انتقال تكنولوژي در اين قرارداد غيرممكن است
تحقق 60 درصدي انتقال تكنولوژي در قرارداد ساخت 315 واگن قطارشهري اصفهان، تبريز و شيراز با چيني‌ها غير ممكن است. يكي از دلايل اين امر، عدم الزام طرف چيني براي همكاري با يك شركت ايراني است. جلال قاسمي ـ مديرعامل جديد شركت پلور سبز ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه در انتقال تكنولوژي بايد قرارداد با يك شركت ايراني بسته شود نه خارجي، گفت: بر همين اساس طرف ايراني براساس نياز خود با شركت‌هاي معتبر، اقدام به همكاري و انتقال تكنولوژي مي‌كند. * * سهم طرف ايراني در اين قرارداد كمتر از پنج درصد است او با بيان اين‌كه سفارش به سازنده داخلي انگيزه را براي انتقال تكنولوژي افزايش مي‌دهد، تاكيد كرد: در اين قرارداد قرار نيست چيزي در داخل ساخته شود. در خوش‌بينانه‌ترين حالت نيز سهم طرف ايراني كمتر از پنج درصد است. وي با بيان اين‌كه انتقال تكنولوژي به تدريج و با وجود سفارش صورت مي‌گيرد، توان واگن‌‎سازان داخلي را حدود 40 درصد دانست و افزود: در قسمت ساخت بدنه، تهويه هوا، ترمز و بوژي توانسته‌ايم قسمتي از تكنولوژي را انتقال دهيم. * * با وجود نياز به واگن، خطوط توليد واگن‌سازان‌ داخلي درحال خاك خوردن است قاسمي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر از 50 درصد ظرفيت خطوط مترو به دليل نبود واگن استفاده نمي‌شود، گفت: ‌اين در حاليست كه خطوط توليد واگن‌سازان داخلي به علت نداشتن سفارش ساخت واگن در حال خاك خوردن است. اين واگن‌ساز داخلي با تاكيد بر اين‌كه بايد در زمينه ساخت داخل عزم ملي ايجاد شود، در پاسخ به افرادي كه مدعي هستند واگن‌سازان داخلي توانايي ساخت واگن‎هاي مورد نياز را ندارند، يادآور شد: واگن‌سازان داخلي امتحان خود را پس داده‌اند؛ چرا كه حاصل كار آن‌ها در خطوط مترو موجود است. او در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود 17 سال از افتتاح مترو در كشور، انتقال تكنولوژي ساخت واگن به كشور صورت نگرفته است؟ گفت: اين امر بستگي به ميزان سفارش بهره‌بردار به واگن‌سازان داخلي دارد. وقتي به واگن‌سازان داخلي سفارشي داده نشود، انتقال تكنولوژي هم صورت نمي‌گيرد. * * واگن‌سازان ‌داخلي، جهاد دانشگاهي و وزارت‌صنايع آماده انتفال تكنولوژي‎اند وي با بيان اين‌كه با وجود وعده‌هاي داده شده از سوي مسوولان، اراده‌اي وجود دارد كه ساخت 315 واگن قطار شهري اصفهان، شيراز و تبريز به چيني‌ها داده شود، اعلام كرد: كنسرسيومي از واگن‌سازان داخلي (پلور سبز، واگن پارس و مجتمع كلاهدوز) با همكاري وزارت صنايع ومعادن و جهاد دانشگاهي درمورد انتقال تکنولوژي ساخت تراکشن موتور واگن مترو فعال شده كه آماده پذيرش سفارش از سوي بهره‌بردار داخلي است. وي با اشاره به اين‌كه واگن‌سازان داخلي اعلام كردند با همان شرايطي كه با سازنده چيني قرارداد بسته شده، حاضرند اين تعداد واگن را بسازند، اظهار كرد: ظاهرا با گشايش LC به نفع سازنده چيني، چيني‌ها پيروز ميدان هستند. * * انحصار كارفرما يكي از دلايل عقب‌افتادگي صنعت ريلي است قاسمي با اظهار اين‌كه در صنعت ريلي، بين وضع موجود و وضع ايده‌آل فاصله زيادي وجود دارد كه بايد اين فاصله پر شود، يكي از دلايل عقب‌افتادگي صنعت ريلي را انحصار كارفرما دانست. وي يكي ديگر از علت‌هاي عقب‌افتادگي واگن‌سازان داخلي از رقيبان خارجي را نبود تعرفه واردات متناسب با اين صنعت دانست و افزود: اگرچه اعمال تعرفه كار مناسبي نيست، اما در آغاز كار الزامي است. ضمن اين‌كه پيشنهاد مي‎کنيم تعرفه در قراردادهايي که با شرکت‎هاي خارجي به طور مستقيم به عنوان سازنده واگن امضا مي‎شود، اعمال ‌شود. مدير عامل واگن‌سازي پلور سبز، با ابراز نارضايتي از اين‌كه در غياب تعرفه مناسب، دست بهره‌بردار را براي واردات باز گذاشته‌ايم، گفت: مسوولان بايد ابتدا ظرفيت ساخت داخل را تكميل و بعد براي تامين باقي نياز كشور اقدام به واردات كنند. وي با تاكيد بر اين‌كه نبايد به سادگي امكان امضاي قرارداد با خارجي‎ها وجود داشته باشد، به وجود افرادي در كشور كه از انعقاد قرارداد با خارجي‎ها استقبال مي‌كنند، اذعان كرد. * * امضاي قرارداد با شرکت‌هاي خارجي را تحريم كنيم قاسمي با بيان اين كه بايد در صنعت ريلي، انعقاد قرارداد با شرکت‌هاي خارجي را تحريم كنيم، يادآور شد: در هر حوزه‌اي كه از سوي خارجي‎ها تحريم شده‎ايم، به دليل تكيه به توان داخلي، سود ‌برده‎ايم. بنابراين بهتر است در صنعت ريلي، خودمان را تحريم كنيم تا شاهد پيشرفت اين صنعت باشيم. وي در پايان تنها و بزرگترين خواسته واگن‌سازان كشور را حمايت دولت و تمام تصميم‌گيران اين حوزه از صنعت ريلي عنوان كرد. به گزارش ايسنا، شركت سرمايه‌گذاري فرهنگيان با هدف توسعه و تكميل سرمايه‌گذاري در ساخت واگن اقدام به خريد اكثر سهام شركت واگن‌سازي پلور سبز كرده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha