• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8908-00939
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

گذري بر بناهاي مذهبي آذربايجان‌غربي/‌4 مسجد مطلب خان خوي

گذري بر بناهاي مذهبي آذربايجان‌غربي/‌4
مسجد مطلب خان خوي
بناهاي مذهبي اعم از مساجد، امام زاده‌ها، حسينيه‌ها، خانقاه‌ها و مزارها به دلايل مختلف از جمله معنوييت حاکم بر آنها، سابقه تاريخي، شيوه معماري، کارکردهاي فرهنگي، اجتماعي و علايق مذهبي و ديني مردم ايران زمين از گذشته اهميت خاصي داشته است. نمونه‌هاي اين مظاهر هنر معنوي و ديني در آذربايجان‌غربي نيز فراوان است. مسجد مطلب خان يکي از مساجد ديدني و جالب شهرستان خوي است که در ميان بازار شهر قرار گرفته دارد؛ نکته جالب اين مسجد بدون سقف بودن آن است. حبيب متذکر، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان‌غربي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص ويژگي‌هاي اين مجموعه تاريخي گفت: مسجد مطلب خان در مركز شهرستان خوي به فاصله حدوداً 30 متري بازار قديمي و در كنار خيابان طالقاني در مجاورت چند مسجد قديمي قرار گرفته است. وي افزود: از روي شواهد معماري زمان ساختمان اوليه مسجد منسوب به دوره ايلخاني بوده كه بر اثر انهدام بنا احتمالاً در اوايل قاجاريه مجدداً‌ بر روي بقاياي اصلي و قبلي ساختمان جديدي ساخته شده است. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان‌غربي ادامه داد: تاريخ ساخت بنا 1255 هجري قمري است، موسس آن حاج مطلب خان بوده كه ظاهراً زرگر مخصوص نايب السطنه عباس ميرزا بوده و خطاب خان به او داده شده است. وي در خصوص ويژگي‌هاي ظاهري اين مسجد گفت: ايوان ورودي مسجد طاق بلندي به ارتفاع حدود 25 متر دارد. اين مسجد از يك شبستان بزرگ روباز با پلان مربع كه دور تا دور آن از حجرات دو طبقه و شاه‌ نشين‌هاي رفيع ايراني عظيم تشكيل شده است. وي افزود: مسجد مطلب خان، شبستان بزرگ روباز مربع شکل دارد که دور تا دور آن‌را حجره‌هاي دو طبقه و شاه ‌نشين‌هاي رفيع و ايواني عظيم احاطه کرده است‌. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان‌غربي اضافه کرد: جبهه بيروني و دروني اين مسجد آجري فاقد هر نوع تزئينات مي‌باشد، فقط قسمت فوقاني شاه‌نشين بالاي محراب ورودي شبستان، با مقرنس‌هاي درشت گچي آرايش داده شده است. وي با بيان اينکه قسمت‌هاي داخلي ايوان و طرفين ورودي آن را به وسيله آجرچيني(با پس و پيش آوردن آجرها) حالت سايه‌ روشن دلپذيري به آن داده‌اند، بيان کرد: گويا اين زيرسازي و فرم کار جهت انجام تزئيناتي مانند روکار آجري يا سنگ منظور شده که ناتمام باقي مانده است. وي ادامه داد: تمام مصالح به كار رفته در بنا از روي پي از آجر انتخاب شده و جبهه بيروني مسجد فاقد هر نوع تزئيناتي مي‌باشد و قسمت‌هاي داخلي ايوان و طرفين ورودي آن در آجر چيني با پس و پيش نمودن آجرها فرم خاصي بدان داده‌اند. متذکر اظهار کرد: در طبقه بالا و در چهار گوشه شبستان فضاهايي با نرده‌هاي چوبي براي نشستن زنان تعبيه شده و دسترسي به اين فضاها از طريق پله‌هايي كه در چهارگوشه بنا وجود دارد تأمين شده است. وي افزود: از اين مكان همانند ساير اماكن مقدسه براي عبادت و انجام فرايض ديني استفاده مي‌شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha