• شنبه / ۱ آبان ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8908-00685

نماينده ايران در اجلاس سالانه کميته خلع سلاح سازمان ملل: کشورهاي هسته‌يي به جاي تهديد ديگران به تعهدات‌شان درباره منع اشاعه پاي‌بند باشند

نماينده ايران در اجلاس سالانه کميته خلع سلاح سازمان ملل:
کشورهاي هسته‌يي به جاي تهديد ديگران به تعهدات‌شان درباره منع اشاعه پاي‌بند باشند

جمهوري اسلامي ايران بر آغاز امحاي کامل سلاح‌هاي هسته‌يي از سال 2011 تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تقي محمدپور به نمايندگي از کشورمان در اجلاس سالانه کميته خلع سلاح مجمع عمومي سازمان ملل متحد اعلام كرد: تنها راه تضمين استفاده يا تهديد به استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي، امحاي کامل اين سلاح‌هاست و اين اقدام بايد بر اساس يک برنامه زمان‌بندي شده صورت گرفته و از سال 2011 که احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهوري اسلامي ايران ـ پيشنهاد کرده‌اند به عنوان "سال خلع سلاح هسته‌يي" نام‌گذاري شود, آغاز شود.

او از کشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي خواست با برگزاري برنامه‌هاي خاص در اين سال, براي افزايش آگاهي عمومي نسبت به خطرات سلاح‌هاي هسته‌يي و لزوم امحاي کامل آن‌ها تلاش کنند.

محمدپور هم‌چنين گفت: جمهوري اسلامي ايران براي کمک به تحقق جهان عاري از سلاح هسته‌يي در نظر دارد دومين کنفرانس بين‌المللي خلع سلاح و منع اشاعه را در بهار سال آينده در تهران برگزار كند.

نماينده جمهوري اسلامي ايران در اجلاس سالانه کميته خلع سلاح مجمع عمومي سازمان ملل متحد افزود: به علت اين که کشورهاي هسته‌يي تعهدات خود تحت پيمان منع اشاعه هسته‌يي را به صورتي فاحش نقض کرده‌اند, تماميت اين معاهده با خطر مواجه شده و اعتماد کشورهاي غيرهسته‌يي به آن در حال فرسايش است؛ در حالي که اين معاهده سنگ بناي تلاش‌هاي جهاني براي خلع سلاح هسته‌يي بوده و اجراي کامل, متوازن و بدون تبعيض آن مي‌تواند بشريت را در مقابل خطرات احتمالي اين سلاح‌ها حفاظت كند.

وي اضافه كرد: ايران تاسف عميق خود را نسبت به عکس‌العمل منفي رژيم صهيونيستي و حاميان اين رژيم به نتيجه موفقيت‌آميز کنفرانس اخير بازنگري پيمان منع اشاعه هسته‌يي در تصويب برنامه‌اي براي ايجاد منطقه عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي در خاورميانه ابراز كرده و تاکيد مي‌كند عضويت نداشتن اين رژيم در پيمان منع اشاعه، تحقق ايده خاورميانه عاري از سلاح هسته‌يي را در هاله‌اي از ابهام فرو برده است.

نماينده ايران در اجلاس سالانه کميته خلع سلاح مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: حفظ سلاح‌هاي هسته‌يي و اختصاص ده‌ها ميليون دلار براي مدرنيزه کردن زرادخانه‌هاي هسته‌يي توسط کشورهاي دارنده، صلح و امنيت منطقه‌يي و بين‌المللي را با خطر مواجه كرده است.

وي تاکيد كرد: بهتر است کشورهاي هسته‌يي و دولت‌هاي ميزبان بمب‌هاي هسته‌يي از جمله در اروپا, به جاي تهديد ديگران, به تعهدات‌شان تحت پيمان منع اشاعه هسته‌يي پاي‌بند باشند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha