• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۸۹ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8907-16045
  • خبرنگار : 71186

معاون سايپا وعده داد: تيبا از آبان ماه تحويل مشتريان خواهد شد

معاون سايپا وعده داد: 
تيبا از آبان ماه تحويل مشتريان خواهد شد
خودرو تيبا از آبان ماه تحويل مشتريان خواهد شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرتضي شفيعي - معاون كيفيت سايپا، امروز در نشستي با اعلام خبر بالا افزود: خط توليد تيبا با ظرفيت سالانه 150 هزار دستگاه در حال توليد بوده كه به مرور به ظرفيت كامل خواهد رسيد. پيش‌تر اعلام شده بود كه تحويل خودرو ملي سايپا (تيبا) به مشتريان از اواخر مهر آغاز خواهد شد. وي با بيان اين كه دو خودرو خارجي نيز به عنوان جايگزين زانتيا در نظر گرفته شده كه در همان محدوده قيمتي عرضه خواهد شد، خاطر نشان كرد:‌ غير از آن توليد دو خودرو ديگر در همين محدوده قيمتي نيز در دستور كار قرار دارد. وي در تشريح پروژه ايكس100 اظهار كرد:‌ تا پايان امسال تمام محصولات پرايد با پلت فرم ارتقاي يافته ايكس 100 عرضه خواهند شد. وي با بيان اين كه پروژه ايكس100 پرايد بدون ايربگ و ترمز اي.بي.اس موجب افزايش هزينه حدود 550 تا600 هزار تومان در هر دستگاه خودرو شده است، تصريح كرد: اين هزينه از خريدار گرفته نخواهد شد. در واقع حاشيه سود شركت در پروژه ايكس100 حدود 20 درصد كاهش يافته و افزايش هزينه‌ محصولات پرايد با پلت فرم ايكس100 مربوط به امكانات اضافي خواهد بود. به گفته او وزن پرايد در پروژه ايكس100 حدود 50 تا 60 كيلوگرم افزايش يافته است كه متناسب با آن قدرت موتور اين خودرو نيز افزايش مي‌يابد. وي با بيان اين‌كه محصول ديگري نيز روي پلت فرم ايكس100 تعريف شده است، خاطرنشان كرد: اين پلت فرم در آينده دوباره ارتقا يافته و با شكل ديگري در چند سال آينده عرضه خواهد شد. شفيعي در پاسخ به سوالي درباره علل سرمايه‌گذاري براي ارتقاي خودرو پرايد و عدم از رده خارج كردن اين خودرو و سرمايه‌گذاري براي توليد محصول جديد آن گفت:‌ در حال حاضر ما با شرايط ويژه‌اي مانند شرايط بانكي در ايران توليد مي‌كنيم. در بعد خارجي نيز از سه شركت توليدكننده ايربگ در دنيا، دو شركت به دليل تحريم‌ها جواب رد به ما مي‌دهند؛ بنابراين عرضه پرايد روي پلت‌فرم ايكس100 به اين سادگي‌ها هم نيست. وي با بيان اين كه يك خودروساز زماني مي‌تواند برند جديدي توليد كند كه به تيراژ سالانه يك ميليون دستگاه در سال رسيده باشد، تصريح كرد: اين در حالي است كه ما آخر سال بايد سود خود را تقسيم كنيم و سهامداران نمي‌پذيرند كه سود را صرف توسعه محصول كنيم. به گفته او در حال حاضر حدود 30 درصد از فروش پرايد در تهران و مابقي در ديگر شهرستان‌ها و استان‌هاست و اين نشان‌دهنده جايگاه ويژه محصول در بين اكثريت مصرف‌كنندگان است. معاون كيفيت سايپا در بيان فرايند ارتقاي پلت فرم پرايد در پروژه ايكس100 گفت:‌ از 54 استاندارد اجباري، 41 استاندارد مربوط به خودروهاي سواري است كه دو استاندارد از اين 41 استاندارد در پرايد بايد ارتقا يابد. وي ادامه داد:‌ در پروژه ايكس100 مراحل طراحي،‌ شبيه سازي، نمونه سازي، تست، اصلاح طراحي در چندين مرحله، ساخت قالب نمونه‌هاي نهايي، راه اندازي خط توليد و ظرفيت‌سازي صورت گرفته است. او با بيان اين كه بيش از 114 قطعه و مجموعه در پروژه ايكس100 تغيير كرده و دوباره طراحي شد، تصريح كرد:‌ براي پروژه ايكس100 پنج تيپ تعريف شده و ظرفيت‌سازي توليد روزانه دو هزار و 500 دستگاه صورت گرفته است. وي افزود:‌ خودرو ايكس111 از ابتداي امسال و خودرو ايكس132 از ابتداي مرداد به جاي سايپا132 توليد شده و ايكس141 به جاي سايپا141 و ايكس131 از دي ماه توليد خواهند شد. وي با بيان اين كه تاكنون بيش از 30 ميليارد تومان براي پروژه ايكس100 هزينه شده است، خاطر نشان كرد:‌ اين پروژه از سال 1386 آغاز شده بود و حداكثر بعد از پنج سال دوباره ارتقا خواهد يافت. وي با بيان اين كه پلت فرم ارتقا يافته ايكس100 به خوبي تست تصادف را پاس كرده است، خاطر نشان كرد:‌ اين در حالي است كه خودروهاي ديگر همچون چري با قيمت بالاتر تست كراش را به هيچ وجه پاس نمي‌كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha