مديرعامل واگنپارس: قطار ملي تا اواخر پاييز1390 به توليد ميرسد ايران خودرو جاي خالي حمايتهاي بانكي را پر كرده است
قطار ملي هشت واگنه با سرمايهگذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) تا اواخر پاييز سال آينده توليد ميشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بابك احمدي - مديرعامل جديد شركت واگنپارس، امروز در نشستي با اعلام خبر بالا، در مورد تامين تسهيلات اين طرح خاطر نشان كرد: به دليل آن كه ايدرو و يكي از سازمانهاي زير مجموعه آن مشتري اين طرح است، در زمينه تامين اعتبار مشكلي نخواهيم داشت.
وي ظرفيت اسمي اين شركت را در توليد واگن باري يك هزار و 500، واگن مسافري 150، واگن مترو 100، خودكششي و لكوموتيو هر كدام 40 دستگاه اعلام كرد و افزود: براساس سفارشهاي اين شركت، 10 هزار دستگاه واگن و 13 هزار بوژي تا كنون در شركت واگن پارس توليد شده كه يك ركورد محسوب ميشود.
* * صنعت ريلي مورد غضب مشتريان داخلي قرار گرفته است
او ساخت پلهاي تسلكوپي مورد نياز فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) را از فعاليتهاي جديد شركت واگن پارس برشمرد و با بيان اينكه در 10 سال گذشته صنعت ريلي داخلي مورد غضب مشتريان داخل كشور قرار گرفته است، اظهار كرد: در شش ماه گذشته هفت دستگاه ترنست سفارش رجا توليد شد، اما از اين تعداد پنج دستگاه به دليل اختلاف ميان رجا و شركت زيمنس (همكار واگنپارس در توليد ترنست) تاكنون از سوي رجا تحويل گيري نشده است. البته در جلساتي كه با شركت رجا صورت گرفت، قرار شد طي دو هفته آينده اين شركت دو دستگاه ترنست را تحويل بگيرد.
مديرعامل شركت واگن پارس در مورد تحريمهاي صورت گرفته، با بيان اينكه اين تحريمها بي تاثير نبوده است، خاطر نشان كرد: خوشبختانه صنعتگران ايراني با ابتكار عمل توانستند اين تحريمها را دور بزنند، ولي در اين ميان هزينههايي نيز به صنعتگران تحميل شد.
* * نيمي از درآمد شركت از طريق صادرات است
وي 50 درصد درآمد شركت واگن پارس را از طريق صادرات و مهمترين قرارداد خارجي اين شركت را ساخت 200 دستگاه واگن مسافري براي كشور كوبا عنوان كرد و افزود: تاخيرهايي در توليد اين تعداد از واگن به دليل ارائه نشدن تسهيلات بانكي ايجاد شده است.
* * آماده شركت در مناقصه قطار شهري شيرازيم
او با اشاره به ساخت 77 دستگاه واگن مترو قطار شهري تهران، از ساخت 120 دستگاه واگن مترو شهر اهواز توسط اين شركت خبر داد و افزود: شركت واگن پارس در حال آماده سازي خود براي شركت در مناقصه ساخت واگن مورد نياز شركت قطار شهري شيراز است.
* * حاضر به همكاري با شركت چيني پوژان هستيم
وي با اشاره به ساخت 315 واگن قطار شهري اصفهان، تبريز، شيراز و حواشي پيرامون آن از واگذاري ساخت اين تعداد واگن توسط كنسرسيومي متشكل از سه شركت واگنپارس، پلور سبز و شهيد كلاهدوز خبر داد و تصريح كرد: در صورت قبول دو شرط انتقال تكنولوژي بالاي 50 درصد و انتقال كامل پتنت حاضر به همكاري با شركت پوژان چين در اين زمينه هستيم.
احمدي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا، مبني براينكه درصد انتقال تكنولوژي از سوي شركت چيني در اين پروژه چه مقدار است؟ گفت: در اين قرارداد انتقال 18 درصد تكنولوژي در نظر گرفته شده كه با اين شرايط به نظر من تنها امكان انتقال پنج تا شش درصد تكنولوژي وجود دارد.
* * قطار شهري مشهد به تعهد خود عمل نكرد
مدير عامل شركت واگن پارس در مورد مناقصه ساخت واگن قطار شهري مشهد نيز گفت: واگن پارس در اين مناقصه برنده شد، اما به دلايل نامعلوم قطار شهري مشهد تصميم گرفت واگن مورد نياز خود را از جايي ديگر تامين كند.
او در پاسخ به افرادي كه مدعياند واگنسازان داخلي توانايي ساخت اين تعداد واگن در كشور را ندارند، يادآوري شد: اگر چنين ظرفيتي در كشور وجود ندارد، چگونه واگن پارس براي ساخت 120 دستگاه واگن متروي شهر تهران انتخاب ميشود؟ يا شركت ايريكو براي ساخت واگنهاي مورد نياز شهر كرج؟ اين افراد چگونه ميتوانند ساخت 77 دستگاه قطار شهري تهران توسط واگن پارس را ناديده بگيرند.
* * كمتر از 20 درصد ظرفيت اين كارخانه فعال است
وي درمورد قيمت تمام شده محصولات اين شركت يادآور شد: به دليل آن كه كمتر از 20 درصد ظرفيت كارخانه فعال است، نميتوان در مورد قيمت تمام شده شركت واگنپارس قياسي منطقي داشت.
* * مشتريان از ما كالا با كيفيت اروپايي و قيمت چيني ميخواهند
او افزود: در صورتي كه اين كارخانه با تمام ظرفيت خود توليد كند، ميتوانيم با توليدات چيني آن هم با كيفيت اروپايي رقابت كنيم، اما متاسفانه با ورود اولين واگنهاي چيني مترو به كشور سنگ بناي قيمت چيني گذاشته شد، به طوري كه مشتريان ما از ما كالا با كيفيت اروپايي و قيمت چيني مطالبه ميكنند.
وي دليل ايجاد كنسرسيوم واگن پارس، پلورسبز و كلاهدوز را رشد قارچگونه شركتهاي واگنسازي در ايران عنوان كرد و افزود: با تشكيل اين كنسرسيوم در صورت آن كه يكي از اعضا نيازمند قطعه و يا ظرفيتي باشد، از عضوي دارنده اين امكانات مطالبه ميكند.
وي در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه دليل مشاركت شركت كلاهدوز در اين كنسرسيوم با توجه به نداشتن تجربه اين شركت در ساخت واگن مترو چه بوده است؟ گفت: شركت كلاهدوز در ساخت لكوموتيو توليدي شركت واگن پارس مشاركت داشته، ضمن آن كه اين شركت سرمايهگذاريهاي جديدي در ساخت واگن مترو صورت داده است.
* * مشاركت جهاد دانشگاهي در ساخت قسمت الكتريكال 315 واگن مترو
احمدي همچنين از ساخت صدومين دستگاه لكوموتيو با همكاري شركت آلستوم در كارخانه واگن پارس خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهي نيز در ساخت قسمت الكتريكال 315 واگن قطار شهري اصفهان، تبريز و شيراز در اين كنسرسيوم حضور دارد.
وي از ورود چهار هزار واگن باري در زمان توليد واگن باري شركت واگن پارس ابراز گله كرد و دليل استقبال دولتيها از محصولات ريلي چيني را اين گونه توضيح داد: مشتريان ايراني فكر ميكنند توليدكننده چيني خيلي زودتر ميتواند كالاي سفارش شده را تحويل دهد. اما با توجه به اينكه من مدتي در راهآهن و رجا مسئوليت داشتم، تاكيد ميكنم كه چنين چيزي نيست؛ چرا كه شركت چيني بعد از حدود چهار سال موفق به تحويل 60 واگن دو طبقه مورد نياز رجا نشده است.
وي دليل تاخير واگن سازان داخلي را متعهد نبودن مشتري داخلي در تامين اعتبارات، نظام بانكي و عدم حمايت دولت از اين صنعت عنوان كرد.
* * ايران خودرو جاي خالي حمايتهاي بانكي را پر كرده است
او همچنين با بيان اين كه ايران خودرو 58 درصد سهام اين شركت را در اختيار دارد، گفت: ايران خودرو در واقع جاي خالي نظام بانكي را براي ما پر كرده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات