• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8907-03823

مهمان‌پرست: درباره تحويل ندادن اس ـ300 براساس قرارداد عمل مي‌كنيم اعلام حمله سايبري به نيروگاه بوشهرترفند تبليغاتي طرف مقابل است

مهمان‌پرست:
درباره تحويل ندادن اس ـ300 براساس قرارداد عمل مي‌كنيم
اعلام حمله سايبري به نيروگاه بوشهرترفند تبليغاتي طرف مقابل است

سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گفت: درباره زمان و مكان مذاكره با گروه وين در حال تبادل نظر هستيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست صبح سه‌شنبه در نشست هفتگي‌اش با خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه وزير انرژي آمريكا گفته بود كه شرايط براي گفت‌وگوها در مورد مبادله سوخت تغيير كرده است، آيا در اين رابطه چيزي به ايران اعلام شده است؟ خاطرنشان كرد: بارها اعلام كرده‌ايم آمادگي مذاكره با اعضاي گروه وين بر اساس اعلاميه‌ي تهران را داريم. در اعلاميه‌ي تهران نكات دقيقي ذكر شده كه حقوق هسته‌يي صلح‌آميز ايران را به‌طور كامل تحت پوشش قرار مي‌دهد و براي جزييات اين مذاكرات و زمان و مكان آن در حال تبادل نظر هستيم.

او در مورد دستور رييس‌جمهور روسيه براي تحويل ندادن موشك‌هاي S- 300 به ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران پيگيري حقوقي و قضايي در دادگاه بين‌المللي خواهد كرد؟ گفت: اين اقدام به بهانه قطعنامه‌ي 1929 دنبال مي‌شود كه خود قطعنامه‌ غيرقانوني و غيرعادلانه است.

قطعنامه‌ي 1929 شامل ابزارها و سلاح‌هاي پدافندي نمي‌شود

سخنگوي وزارت خارجه، تاكيد كرد: اصولا قطعنامه‌ي 1929 شامل اين‌گونه ابزارها و سلاح‌هاي پدافندي نمي‌شود. ضمن اين كه بايد توجه كرد فشارهاي سياسي براي اين كه ملت ما از حقوق خود عقب‌نشيني كنند نتيجه‌اي نخواهد داشت و كشور ما براي حفظ استقلال خود بهاي زيادي پرداخت كرده است. هفته‌ دفاع مقدس يادآور جنگي تحميلي و ناعادلانه با كمك همه‌ي قدرت‌هاي شرق و غرب عليه ملت ماست و ملت ما راه ايستادگي و مقاومت را به خوبي مي‌داند.

بر اساس قرارداد اس ـ300 و تعهد آن عمل خواهد شد

وي گفت: ميان ما و دولت روسيه قراردادي امضا شده است و تعهد دو طرف مشخص است. بنابراين بر اساس آن قرارداد و تعهد عمل خواهد شد.

مهمان‌پرست گفت: منافع بلندمدت ملت روسيه با وارد شدن به بازي‌هاي آمريكايي تامين نخواهد شد. اين توصيه‌ي دوستانه ما به همه‌ي كشورهاي همسايه‌مان است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در مورد اين‌كه آيا سكينه محمدي آشتياني محكوم است يا متهم؟ تاكيد كرد: در اين رابطه دو مورد مطرح است؛ موضوع اول مشاركت در قتل و ديگري بحث ارتباط نامشروع با افراد ديگري كه در اين پرونده نام‌شان ذكر شده است. هر دو مورد بايد رسيدگي شود. در حال حاضر آن بحثي دنبال مي‌شود كه يكي موضوع قتل در آن مطرح است و شركت وي در قتل محرز است.

وي گفت: مراحل قضايي به اتمام نرسيده و حكم قطعي پس از پايان مراحل صادر خواهد شد.

حمله سايبري به نيروگاه بوشهر ترفند تبليغاتي طرف مقابل است

سخنگوي وزارت امور خارجه، در ادامه اخبار مطرح شده در مورد آن‌چه حمله‌ي ويروس استاكس نت به تاسيسات هسته‌يي كشورمان عنوان مي‌شود را در راستاي جنگ نرم دشمن دانست و گفت: وقتي فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز ما با اقتدار مسير خود را طي مي‌كند و فشارها مانع از ادامه‌ي كار نشده است، اين موضوع داستان جديدي است كه مطرح شده و كسي به اين‌گونه مسائل توجه نمي‌كند.

مهمان‌پرست گفت: اصل اين موضوع يك ترفند تبليغاتي طرف مقابل است. نيروگاه اتمي بوشهر فعاليت خود را بر اساس برنامه‌ي زمان‌بندي شده دنبال مي‌كند و در يكي دو ماه آينده شاهد اتصال برق هسته‌يي توليدي اين نيروگاه به شبكه‌ي سراسري كشور خواهيم بود.

پس از استقرار دولت مردمي عراق دريافت غرامت جنگ در دستور كار قرار مي‌گيرد

او در پاسخ به پرسش ايسنا در مورد اين كه آيا دريافت غرامت جنگ از دولت عراق در دستور كار جدي وزارت امور خارجه قرار گرفته است يا خير؟ گفت: اولويت اول ما در رابطه با كشور عراق تشكيل دولت مردمي و برخاسته از راي مردم است. همه‌ي كشورها نسبت به تشكيل هرچه سريع‌تر دولت مردمي در عراق علاقه‌مند هستند و معتقدند صلح و ثبات و امنيت پس از استقرار دولت مردمي به شكل بهتري مستقر خواهد شد. ما از اين وضعيت دفاع مي‌كنيم و تلاش مي‌كنيم دولت مردمي عراق در اسرع وقت تعيين و مستقر شود اما آن‌چه كه در مورد حقوق ملت ما در رابطه با خسارات جنگ تحميلي است، پس از استقرار دولت مردمي اين موضوع در دستور كار وزارت امور خارجه قرار خواهد گرفت.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اين‌كه اخباري مطرح شده كه اماراتي‌ها محدوديت‌هاي مالي جديدي براي شركت‌ها و موسسات ايراني اعمال كرده‌اند، آيا اين موضوع را تاييد مي‌كنيد؟ تصريح كرد: موضوع تحريم اگر بر مبناي قطعنامه‌ي 1929 است اصل اين قطعنامه را غيرقانوني، غيرمنطقي و غيرعادلانه مي‌دانيم. اگر اقدامي فراتر از قطعنامه صورت گيرد نيز اين كار مورد تاييد اكثر كشورهاي دنيا نيست و آن را حركتي يك‌جانبه و مساله‌اي كه باعث مشخص شدن اهداف خاص سياسي توسط برخي كشورهاي غربي است تحليل مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: اين تحريم‌ها تاثير جدي در مسير حركت ملت بزرگ ايران ندارد. ملت ما بيش از 30 سال است با اين‌گونه تحريم‌ها روبه‌رو شده و راه استقلال، خودكفايي و تبديل كردن اين تهديدها به فرصت را به خوبي فرا گرفته است. هر كشوري در اين مسير قدم بردارد در درجه‌ي اول شركت‌هاي خود را مورد تحريم قرار مي‌دهد و با توجه به بحران‌هاي مالي جدي كه در دنياي امروز وجود دارد، فشارها مسلما به شركت‌هاي خود اين كشورها وارد خواهد شد و سهم‌شان را در بازار ايران، شركت‌هاي قدرتمند ديگري خواهند داشت.

تا غرب از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كند، ريشه‌ي جنايات در منطقه‌ برچيده نمي‌شود

خبرنگاري پرسيد كه اخيرا قطعنامه‌اي در كميته‌ي حقيقت‌ياب سازمان ملل در محكوميت رژيم صهيونيستي تصويب شده و تهران از آن حمايت كرده است، اقدامات وزارت خارجه در اين رابطه چه بوده است؟ كه مهمان‌پرست پاسخ داد: ما از محكوميت رژيم صهيونيستي در حمله به كاروان‌هاي كمك‌رساني به غزه استقبال كرديم. اين محكوميت بايد گسترده شود. در سازمان كنفرانس اسلامي اين موضوع دنبال شد و آخرين تصميم اعضاي كنفرانس اسلامي اين است كه درخواست كردند سازمان ملل نيز اين محكوميت را دنبال كند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: بايد مشخص كرد كه رژيم صهيونيستي مسير تهديد و تجاوز به حقوق ملت‌هاي همسايه و جنايت‌هاي خود را دنبال مي‌كند و تا زماني كه كشورهاي غربي از اين جنايات حمايت كنند، ريشه‌ي اين تجاوزها و جنايات در منطقه‌ي ما برچيده نخواهد شد.

يكي از خبرنگاران پرسيد كه درگيري‌هاي سپاه پاسداران با عوامل بمب‌گذاري مهاباد آيا در داخل خاك ايران بوده يا خارج از مرز؟ كه سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان پاسخ داد: درگيري در جايي بوده كه آن نيروهاي تروريست وجود داشته‌اند و آن عمليات هم به خوبي انجام شده است.

يكي از خبرنگاران پرسيد كه گروه 1+5 در آخرين بيانيه‌اش در سازمان ملل اعلام كرد حاضر است در مذاكرات وسيعي با ايران شركت كند و به نظر مي‌رسيد كه علاقه‌اي ندارند در مورد تبادل سوخت وارد شود و اگر اين موضوع را بخواهند در چارچوب مذاكرات 1+5 خواهد بود؟ اگر آنها حاضر نباشند در مورد تبادل سوخت صحبت كنند آيا مذاكرات با 1+5 انجام مي‌شود؟ در چه تاريخ و چه زماني؟ كه سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: موضوع مذاكرات ما با سه گروه مختلف و در سه جهت در حال دنبال شدن است. موضوع تبادل سوخت با اعضاي گروه وين دنبال خواهد شد كه مراحل مقدماتي خود را طي كرده، ما اعلام آمادگي كرديم بر اساس اعلاميه‌ي تهران نسبت به تبادل سوخت اقدام كنيم. اين آمادگي به آژانس اعلام شده و از طريق آژانس نيز به كشورهاي عضو گروه وين منتقل شده است. در حال تبادل نظر براي زمان و مكان اين مذاكرات هستيم.

وي ادامه داد: موضوع ديگر مذاكره با خانم اشتون است كه آن هم از سوي سعيد جليلي در دست پيگيري قرار دارد تا زمان و مكانش مشخص شود. موضوع مذاكره با 1+5 نيز مسير خود را دنبال خواهد كرد. نقطه‌نظرات ايران در رابطه با مذاكرات با 1+5 اعلام شده و ما آمادگي مذاكره با گروه 1+5 را اعلام كرده‌ايم. به دنبال اين هستيم تا در اين مذاكرات حقوق هسته‌يي صلح‌آميز كشورمان به رسميت شناخته شود.

اظهارات رييس‌جمهور به هيچ وجه در تعارض با محكوميت حادثه 11 سپتامبر نيست

خبرنگار ديگري پرسيد كه اوباما در واكنش به سخنراني رييس‌جمهور در سازمان ملل آن‌ها را توهين‌آميز قلمداد كرده است، علت اين واكنش تند چيست؟ كه دستيار ويژه‌ي وزير امور خارجه گفت: در مورد سخنراني رييس‌جمهور كشورمان در سازمان ملل چند نكته قابل توجه است؛ ما جزو اولين كشورهايي بوديم كه اين حادثه را محكوم كرديم و با حادثه‌هاي تروريستي در هر جاي دنيا مخالفت خود را اعلام مي‌كنيم. ما خود بزرگ‌ترين قرباني تروريسم هستيم و اظهارات رييس‌جمهور به هيچ وجه در تعارض با محكوميت اين حادثه نيست.

مهمان‌پرست ادامه داد: موضوع ديگر، عكس‌العمل‌هاي نسنجده و برخورد غيرمودبانه‌ي برخي كشورهاي غربي بود كه در هنگام سخنراني رييس‌جمهور جلسه را ترك كردند. اين موضوع نشان‌دهنده‌ي غيرمنطقي بودن و در انزوا قرار داشتن همين تعداد كشورهاي غربي است كه حتي تحمل شنيدن يك پرسش و طرح برخي فرضيات در مورد آن حادثه را ندارند و اين با همه‌ي ادعاهايي كه در رابطه با آزادي بيان و دموكراسي دائما تكرار مي‌كنند انجام مي‌شود.

نمايندگان 150 كشور در زمان سخنراني رييس‌جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل حضور داشتند

او تصريح كرد: نمايندگان بيش از 150 كشور در زمان سخنراني رييس‌جمهور حضور داشتند و در پايان اظهارات رييس‌جمهور را با تشويق خود حمايت كردند.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: بالاخره فرضياتي وجود دارد و اين يك واقعيت است كه ذهن ميليون‌ها نفر در اروپا، آمريكا و ساير كشورها راجع به اين حادثه مشغول است و موضوعات مختلف و فرضيات گوناگوني مطرح است. اين مسائل باعث نوشتن مقالات مختلف و اظهارات و حتي توليدات هنري شده است. اين‌كه ظرفيت تحمل يك سوال يا فرضيه را نداشته باشند و نخواهند راجع به آن تحقيق كنند جاي تعجب داد. حادثه‌اي كه باعث تصميمات بسيار بزرگي شده و امنيت منطقه‌ي ما را به خطر انداخته، چرا بايد عكس‌العمل عجولانه و نسنجيده در پي خود داشته باشد.

مهمان‌پرست يادآور شد: 3 هزار نفر در حادثه‌ي 11 سپتامبر كشته شدند. ما ابراز تاسف خود را اعلام كرديم، اين حادثه را محكوم كرديم ولي به بهانه‌ي اين حادثه بيش از 110 هزار نفر تا كنون فقط از مردم افغانستان كشته شده‌اند. چرا مساله‌ي به اين مهمي را حاضر نمي‌شوند راجع به علت وقوعش بررسي كافي صورت دهند؟ اين موضوع جاي سوال دارد.

متاسفيم از اين‌كه اروپايي‌ها از سياست‌هاي آمريكا تبعيت كوركورانه مي‌كنند

خبرنگاري پرسيد كه برخي رسانه‌ها مطرح كرده‌اند نمايندگان كشورهاي اسلامي نيز هنگام سخنراني رييس‌جمهور نشست را ترك كرده‌اند كه مهمان‌پرست پاسخ داد: اطلاعات شما درست نيست. حدود 30 كشور جلسه را ترك كردند كه آمريكا و 27 كشور اروپايي و دو سه كشور ديگر كه معمولا از سياست‌هاي آمريكا تبعيت مي‌كنند از جمله آن‌ها بوده‌اند. بيش از 150 كشور در جلسه حضور داشتند و صحبت‌هاي آقاي رييس‌جمهور را تاييد كردند.

وي تاكيد كرد: متاسفيم از اين‌كه به‌ويژه اروپايي‌ها با تبعيت كوركورانه از سياست‌هاي آمريكا، استقلال و شأن مستقل اين اتحاديه را به خطر مي‌اندازند و ثابت مي‌كنند كه سياست مستقلي از سوي كشورهاي اروپايي وجود ندارد. اين توجه جدي را مي‌طلبد و افكار عمومي كشورهاي اروپايي حتما مسوولان خود را مورد سوال قرار خواهند داد.

مراحل قضايي پرونده 2 تبعه ديگر آمريكايي تكميل نشده است

خبرنگاري در مورد سفر هياتي از عمان به ايران براي پيگيري آزادي دو تبعه آمريكايي ديگر كه به طور غيرقانوني وارد كشورمان شده‌اند پرسيد كه مهمان‌پرست پاسخ داد: مراحل قضايي پرونده اين 2 تبعه آمريكايي تكميل نشده و پس از تكميل مراحل قضايي، قوه قضاييه نظر خود را اعلام مي‌كند.

وي ادامه داد: هيات‌هاي زيادي از ايران به كشورهاي ديگر سفر مي‌كنند و متقابلا هيات‌هاي زيادي نيز وارد ايران مي‌شوند. رفت و آمدها طبيعي است كه ميان كشورهاي دوست و همسايه زياد باشد كه نشان‌دهنده‌ي عمق دوستي و رابطه‌ي نزديك و صميمانه است.

به گزارش ايسنا، مهمان‌پرست در ابتداي اين نشست ضمن گرامي‌داشت هفته‌ي دفاع مقدس، ياد شهداي هشت سال جنگ تحميلي را گرامي داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha