• جمعه / ۲۶ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8906-15894
  • خبرنگار : 71359

دليل تفاوت قيمت تندر90 ايران‌خودرو و پارس‌خودرو در بازار چيست؟

دليل تفاوت قيمت تندر90 ايران‌خودرو و پارس‌خودرو در بازار چيست؟

تندر 90 توليد پارس خودرو طي شش ماه گذشته همواره بين 200 تا 500 هزار تومان از تندر ايران خودرو گران‌تر بوده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، اين در حالي است كه قيمت تمام شده اين خودرو در خط توليد ايران خودرو با قيمت تمام شده آن در خط توليد پارس خودرو تفاوتي نداشته و تيراژ توليد آن در پارس خودرو از تيراژ آن در ايران خودرو هم بالاتر است.

*كيفيت متفاوت ؟

برخي معتقدند مكانيزه‌تر بودن خط توليد تندر 90 پارس خودرو، دليل گران‌تر بودن محصول اين شركت در بازار است.

حسين اردوخاني - رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران خودرو - با اشاره به سابقه شركت پارس خودرو پيش از پيروزي از انقلاب اسلامي مي‌گويد: ‌چون اين خط توليد قبل از انقلاب هم خودروهاي با كيفيتي مثل كاديلاك را مونتاژ مي‌كرد، مردم سابقه ذهني خوبي از اين توليد كننده دارند و به همين دليل محصولات آن هم در بازار گران‌تر به فروش مي‌رسد. اين در حالي است كه در گزارش‌هاي بررسي كيفيت خودروهاي داخلي كه به صورت ماهانه ارائه مي‌شود، هر دو محصول ايران خودرو و پارس خودرو رتبه كيفي A را كسب كردند و طبق رده‌بندي‌هاي شركت رنو هر دو توانسته‌اند كارت سبز توليد را دريافت كنند.

رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران دليل ديگر گراني تندر 90 پارس خودرو را استفاده از قطعات مرغو‌ب‌تر در بدنه و تزيينات و داخلي آن مي‌داند اما نجفي‌منش - دبير انجمن قطعه‌سازان - اين مساله را رد كرده و تصريح مي‌كند:‌ قطعاتي كه براي توليد اين محصولات در خط توليد پارس خودرو و يا ايران خودرو استفاده مي‌شود، از نظر كيفي هيچ تفاوتي با هم ندارند.

وي مي‌گويد:‌ قطعه‌سازان قطعه‌هاي يكساني را براي توليد اين خودرو به خودروساز تحويل مي‌دهند، ضمن اين‌كه بايد توجه داشت اگر يك خودروساز بخواهد از قطعات با كيفيت بالاتر در محصول خود استفاده كند، هزينه تمام شده محصول خود را بالا خواهد برد. در حالي كه قيمت نهايي تندر90 پارس خودرو و ايران خودرو در كارخانه با هم تفاوتي ندارند و گراني يكي نسبت به ديگري مربوط به بازار است.

*دلالي و يا افزايش تقاضا؟

وقتي تندر 90 پارس خودرو و ايران خودرو هر دو از نظر كيفي در جايگاه يكساني قرار دارند و قيمت تمام شده آ‌ن‌ها هم در كارخانه با هم يكسان است، پس چرا قيمت يك محصول در بازار بيش از ديگري است؟

نجفي‌منش تنها دليل اين گراني را دلالي را در بازار مي‌داند و مي‌گويد: مردم مي‌توانند با خريد محصول از كارخانه نقش دلالان را كمرنگ كنند و قيمت مناسب‌تر بپردازند.

اما رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران با تكذيب نقش دلالان در افزايش قيمت تندر 90 پارس خودرو مي‌گويد: وقتي تقاضا براي يك محصول بالاتر باشد، قيمت آن هم در بازار افزايش مي‌يابد و اين ربطي به نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ندارد.

يادآور مي‌شود كه ‌موتور تندر 90 ايران خودرو از كشور روماني و موتور تندر 90 پارس خودرو از شركت داخلي مگاموتور تامين مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha