• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8906-14817

/به بهانه قهر پدرخوانده پرايد با ايران/ کيا هم اشتباه تويوتا را تکرار کرد

/به بهانه قهر پدرخوانده پرايد با ايران/ 
کيا هم اشتباه تويوتا را تکرار کرد
وقتي براي نخستين بار توليد پرايد در ايران در سال 1372 در شرکت سايپا آغاز شد، شايد حتي خوش‌بين‌ترين مسوولان شرکت کياموتورز هم فکر نمي کردند که اين خودرو طي حدودا يک دهه بعد به پرفروش ترين خودرو در بازار ايران تبديل شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ديروز اگرچه مايکل چو - سخنگوي شرکت کياموتورز کره جنوبي – در گفت و گو با خبرگزاري فرانسه از توقف صادرات اين شرکت به ايران خبر داد، اما اين اظهارنظر و حتي فضاي سياسي جهان نمي‌توانند منکر حضور گسترده کيا در بازار ايران شوند. حضوري که با پرايد آغاز شد و بعدا به ساير مدل ها مانند ريو نيز کشيده شد. شايد با قطعيت بتوان گفت که به غير از دو خودروساز بزرگ فرانسوي، بيشترين حضور شرکت‌هاي خارجي در صنعت خودروسازي ايران مربوط به شرکت کياموتورز کره جنوبي باشد. شايد چندي پيش که تويوتا موتور از توقف صادرات محصولاتش به ايران خبر داد، بسياري اين موضوع را چندان جدي نگرفتند، چون تويوتا در ايران هيچ خط توليدي نداشته و صادرات چنداني هم به ايران ندارد، اما موضوع در مورد کياموتورز کاملا متفاوت است. اين شرکت علاوه بر صادرات خودروهاي کامل و خودروهاي سر هم نشده، از نظر برند نيز در بازار ايران سهم قابل توجهي دارد. به همين دليل شايد بتوان تصميم توقف صادرات اين شرکت به ايران را بيشتر به فشارهاي دولت کره جنوبي نسبت داد، نه تمايل ذاتي اين شرکت کره اي. * * بحران در کيا! اما نکته مشترک بين تويوتا موتور و کياموتورز اين است که هر دو شرکت اين روزها حال و روز چندان خوشي ندارند. تويوتا که با فراخوان ميليون ها دستگاه از محصولاتش از بازارهاي جهان مواجه شده و کيا نيز اگرچه تنها حدود 100 هزار دستگاه از خودروهاي معيوبش را بازارهاي جهاني جمع آوري کرده، اما همين فراخوان کافي بود تا مديرعامل اين شرکت از سمت خود استعفا دهد. تصميم مهم قطع صادرات کيا به ايران در حالي اتخاذ مي‌شود که آقاي لي تازه چند روزيست مديرعامل کياموتورز شده و به همين دليل بعيد به نظر مي‌رسد كه اين تصميم گيري مربوط به چند روز گذشته باشد. * * داستان پرايد اما در شرايطي که ديروز کيا از توقف صادرات خود به ايران خبر داد، بد نيست سري به تاريخچه حضور اين شرکت در ايران بزنيم. تاريخچه اي که خودرو پرايد سهم به‌سزايي در آن دارد. پرايد خودرويي است که توليد آن در ايران از سال 1372 در شرکت سايپا آغاز شد. اين خودرو به دليل قيمت ارزان و مصرف پايين سوخت، به زودي به عنوان خودرو مورد علاقه طبقه متوسط در ايران قرار گرفت و هم اکنون در جايگاه پرفروش‌ترين خودرو در ايران قرار دارد. پرايد در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا 121 طراحي و توليد شد و توليد آن در سال‌هاي 1986 تا 1993 ادامه داشت. در آمريکاي شمالي اين خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستيوا فروش رفت. اين مدل همچنين از 1987 تا 2000 در شرکت کياموتورز کره جنوبي توليد مي‌شد و در سال 2001 خط توليد آن به سايپا منتقل شد. شرکت سايپا با ايجاد زنجيره‌اي از قطعه‌سازان فني در گروه سايپا و با حمايت از قطعه سازان بخش خصوصي سعي در ساخت داخل کردن خودرو پرايد و آن را با دو نام نسيم (پرايد هاچ بک) و صبا (پرايد سدان) در ايران عرضه کرد. البته بايد گفت که طي سال‌هاي اخير انتقادات زيادي متوجه کيفيت و ايمني خودرو پرايد بوده و در همين راستا مسوولان گروه سايپا تلاش کرده‌اند تا ضمن ارايه محصولات جديد و تنوع بخشي به سبد محصولات اين شرکت نسبت به ارتقاي ايمني پرايد به عنوان مثال از طريق نصب ترمز ضدقفل اقدام کنند. هم اکنون درصد داخلي سازي پرايد در ايران به بالاي 85 درصد رسيده است. * * ريو يا پرايد جديد؟! اما ديگر خودرو مورد توجه کيا در بازار ايران ريو است. خودرويي که اگرچه از نظر تيراژ توليد و فروش در بازار ايران به پاي پرايد نمي‌رسد، اما در ميان هم سطح‌هايش حرف‌هايي براي گفتن دارد. توليد اين خودرو در کياموتورز از سال 2001 ميلادي و در ايران از سال 1384 در گروه سايپا آغاز شد. تاکنون دو نسل از اين خودرو توليد شده است. يکي هاچ بک پنج در و ديگري سدان چهار در. ريو در واقع جايگزين کيا براي نسل اول پرايد بود. حتي نسل دوم ريو را در بازار کره جنوبي به عنوان پرايد جديد شناختند. همچنين در ايران توليد مدل فيست ليفت (تغيير چهره داده شده) ريو از سال 2005 ميلادي در گروه سايپا آغاز شد. خودرويي که به ترمز ضدقفل يا کيسه ايمني هوا مجهز نبود و موتور آن از نوع 1.5 ليتي و با قدرت 97 اسب بخار بود. * * تکرار اشتباه تويوتا! در هر حال بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند که کياموتورز نيز همان اشتباه تويوتاموتور را تکرار کرده و عملا بازار بکري مانند ايران را از دست داده است. اگرچه شايد آمريکا يا کره جنوبي جزو بزرگترين بازارهاي کياموتورز در جهان باشند، اما امروزه همه خودروسازان بزرگ جهان توجه خود را روي بازارهاي نوظهور معطوف کرده که ايران نيز يکي از همين بازارهاست. به همين دليل شايد تصميم اخير کياموتورز مبني بر توقف صادرات به ايران را بتوان تصميمي غيرحرفه اي توصيف کرد. تصميمي که صرفا به دليل شرايط سياسي و نه اقتصادي گرفته شده است. تصميم گيري اخير کياموتورز حتي مي تواند به آينده حضور اين شرکت در ايران نيز لطمه زده و اين شرکت کره‌يي را در ذهن ايرانيان بدنام کند. اين در حاليست که کياموتورز مي توانست در خلاء تويوتا و بسياري ديگر از خودروسازان سهم خود را از بازارهاي خودروهاي خارجي در ايران افزايش دهد. شايد بايد اذعان کرد که کيا عملا به پاي تصميم‌هاي سياسي و خصمانه دولت کره جنوبي عليه کشورمان سوخته است. گزارش از: خبرنگار ايسنا محمدجواد به آبادي انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha