در راستاي بوميسازي طراحي و ساخت تجهيزات برقي وسايل نقليه ريلي؛ جهاددانشگاهي و شركت مادر تخصصي حمل ونقل ريلي تفاهمنامه همكاري امضا كردند
مدير كل دفتر نيازسنجي و پروژه يابي جهاد دانشگاهي از امضاي تفاهم نامه همكاري بين جهاد دانشگاهي و شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي كشور براي طراحي و ساخت تجهيزات برقي وسايط نقليه ريلي از جمله مجموعه كامل سيستم رانش (full Propulsion) واگن مترو شهري، حومه و بين شهري در اوايل شهريور امسال خبرداد.
ولي الله روشن در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه شرط پذيرش اين تفاهم نامه از سوي شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي، تشكيل يك كنسرسيوم با حضور جهاد دانشگاهي و يك سازنده معتبر بينالمللي مورد تاييد اين شركت است، اظهار كرد: تاكنون با يك شركت معتبر سوئدي مذاكراتي داشتهايم كه آنها نيز براي همكاري در اين كار ابراز تمايل كردند.
وي يكي از مفاد اين تفاهم نامه را تضمين صحت عملكرد مجموعه كامل سيستم رانش و تجهيزات برقي واگنها توسط سازنده معتبر بينالمللي عنوان كرد و افزود: جهاد دانشگاهي حداكثر ظرف مدت سه ماه از تاريخ امضاي اين تفاهم نامه، بايد قرارداد مشاركت خود را با سازنده معتبر خارجي كه نحوه همكاري متقابل در زمينه تامين و انتقال تكنولوژي طي يك دوره زماني پنج ساله در آن مشخص شده است را ارائه دهد.
او بااشاره به اينكه شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي ظرف مدت 10 روز كاري از تاريخ امضاي اين تفاهم نامه، بايد فهرست سازندگان معتبر بينالمللي مجموعه كامل سيستم رانش را به جهاد دانشگاهي معرفي كند، گفت: در صورت تاييد قرارداد كنسرسيوم بين جهاد دانشگاهي و شركت معتبر خارجي از سوي شركت مادر تخصصي، كنسرسيوم به شركتهاي داخلي و خارجي سازنده واگن و لكوموتيو معرفي ميشود.
اين عضو جهاد دانشگاهي هم چنين از مذاكره با واگن سازان داخلي خبر داد و افزود: تاكنون با مجتمع صنايع شهيد كلاهدوز مذاكراتي صورت گرفته است كه در همين راستا مسوولان اين مجتمع هفته آينده از جهاد دانشگاهي علم و صنعت بازديد خواهند كرد.
وي به مذاكرات با واگن پارس در زمان مديريت سابق آن نيز اشاره كرد و افزود: معاون گسترش پروژههاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع با استقبال از مذاكرات صورت گرفته، سفارش ساخت ست هفتتايي براي خط سه قطار شهري تهران را نيز داد.
مدير كل دفتر نيازسنجي و پروژهيابي جهاد دانشگاهي با تاكيد بر استفاده از تمام توان داخلي بهويژه از توان شركت صنايع ماشينهاي الکتريکي جوين (جمکو)، خاطرنشان كرد: اگر از اكنون به فكر تامين واگن در داخل نباشيم، اين نياز يا از خارج تامين مي شود يا در صورت واگذاري به سازندگان داخلي، آنها تنها حكم واسطه را خواهند داشت.
روشن با تاكيد بر اين كه اين كار نيازمند يك متولي مشخص است، خاطرنشان كرد: به دليل بالا بودن ظرفيت كاري در كشور حتي اگر تمام واگن سازان كشور در انجام اين كار مشغول شوند، باز هم كار هست.
او در مورد نظر برخي از كارشناسان داخلي مبني بر عدم توانايي سازندگان داخلي، تصريح كرد: اين افراد كارشناسان مطالعاتي هستند و تاكنون آچار به دست نگرفتهاند؛ چرا كه به طور مثال واگن پارس بزرگترين واگن ساز در منطقه با بيشترين تجهيزات است.
وي با اشاره به ساخت 315 واگن قطار شهري اصفهان، شيراز، تبريز توسط شركت چيني پوژان گفت: برخي، از سازندگان داخلي ميخواستند كه اگر خواهان ساخت اين تعداد واگن هستند از شركت چيني تقاضاي كار كنند، در حالي كه متولي اين كار بايد داخلي باشد نه خارجي.
او با ابراز رضايت از اين كه سازمان بازرسي كل كشور، رياست جمهوري و وزارت صنايع و معادن به دليل تخلفات صورت گرفته در قرارداد جلو اين كار را گرفتند، اظهار كرد: شركت چيني نه كارخانه خود را تجهيز كرده بود و نه تكنولوژي مورد نظر را داشت و قصد داشت با پول ايران هم تجهيزات مورد نياز خود را تهيه كند و هم از يك سازنده معتبر اروپايي تكنولوژي ساخت واگن ها را وارد كند.
اين عضو جهاد دانشگاهي با اشاره به اينكه در صورتي كه اين قرارداد به طرف ايراني هم داده ميشد، به ظاهر سازندگان داخلي در آن نقش داشتند، چرا كه قسمت مربوط به برق آن حتما توسط سازندگان خارجي تامين ميشد، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه 37 درصد از ساخت واگنهاي مترو مربوط به قسمت الكتريكال است، هم اكنون توانايي ساخت هشت درصد از آن در داخل وجود دارد كه در يك برنامه دراز مدت ميتوانيم 80 درصد از آن را داخلي كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه توانايي 100 درصد بومي كردن اين تكنولوژي را داريم، يادآور شد: ساخت برخي از قطعات به دليل تيراژ پايين صرفه اقتصادي ندارد، اما در صورت تحريم اين قطعات قادريم آنها را نيز توليد كنيم.
روشن در پايان با بيان اينكه در صورت نياز مي توانيم كارخانهها را وسعت دهيم، اطمينان داد: در صورت بومي شدن اين تكنولوژي در كشور واگنهاي مورد نظر با قيمت و زمان مناسب تحويل قطار شهريها ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات