• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8905-18032

/نشست خبري نيروگاه بوشهر/ صالحي: نيروگاه بوشهر نمادي از پايداري ملت ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش است

/نشست خبري نيروگاه بوشهر/
صالحي:
نيروگاه بوشهر نمادي از پايداري ملت ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش است

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اين كه نيروگاه بوشهر نمادي از صبر، مقاومت و پايداري ملت ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش است گفت: يقين دارم بعد از محقق شدن اين مورد مهم همكاري ميان دو ملت بزرگ ايران و روسيه راه براي آينده‌اي درخشان در همكاري‌هاي بين دوكشور هموار و هموارتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر صالحي صبح شنبه در مراسم سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با سرگئي كرينكو ـ رييس شركت روس اتم ـ با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي ايران براي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر خاطرنشان كرد: با پيروزي انقلاب اسلامي ادامه ساخت اين نيروگاه با وقفه مواجهه و با شروع جنگ تحميلي متوقف شد. در آبان سال 1366 نيروگاه بوشهر مورد تهاجم هوايي واقع شد و ضمن صدمات شديد به نيروگاه تعدادي از بهترين همكاران ما شهيد شدند. با پايان يافتن جنگ تحميلي و با وجود اعلام رژيم سرنگون شده‌ي صدام به عنوان آغازگر و متجاوز در اين جنگ، تلاش‌ها براي متقاعد كردن همكار آ‌لماني به ايفاي تعهدات خود و ادامه‌ي كار نيروگاه بوشهر به جايي نرسيد و به ناچار از اوايل دهه‌ي هفتاد جمهوري اسلامي ايران براي پيگيري، راه‌هاي ديگري براي ادامه‌ي كار نيروگاه در دستور كار خود قرار داد.

وي گفت: در سال 1371 دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌هاي مشترك در حوزه‌ي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي را امضا‌ كردند و به اين ترتيب فصل جديدي در همكاري‌هاي دو كشور آغاز شد.

صالحي گفت: به دنبال آن قراردادي در دي‌ماه 1373 ميان سازمان انرژي اتمي ايران و وزارت انرژي روسيه براي اتمام واحد يكم نيروگاه بوشهر امضاء و در سال بعد عملياتي شد.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان اضافه كرد: پس از انجام مطالعات لازم در مورد وضعيت تاسيسات به جا مانده از طرح آلماني‌ها با اصلاح قراردادهاي ياد شده در سال 78 عملا بررسي‌هاي دقيق فني و عمليات اجرايي براي تكميل اين واحد كه در نوع خود در بين نيروگاه هاي هسته‌يي جهان به دليل تلفيق فن‌آوري و تجهيزات غربي با فن‌آوري و تجهيزات روسي منحصر به فرد است، آغاز شد.

او گفت: نيروگاه هسته‌يي بوشهر نمادي از صبر، مقاومت و پايداري ملت قهرمان ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش به شمار مي‌آيد. در اين راستا تمامي دولت‌هاي قبل به سهم خود از اين پروژه ملي حمايت كرده‌اند و جا دارد از تمامي آن‌ها و به خصوص رييسان و مديران و مجريان اين پروژه بزرگ در اين مناسبت تشكر و قدرداني كنم. به ويژه لازم است از حمايت هاي بي‌دريغ و مستمر دكتر احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ شجاع و محبوب سپاسگذاري كنم. بدون حمايت‌ها‌ي ارزنده ايشان از سازمان انرژي اتمي در سال‌هاي گذشته محقق شدن اين پروژه بزرگ مشكل مي‌نمود. تمامي اين دستاوردها در سايه نظام ولايت در اين نظام مقدس جمهوري اسلامي حاصل شده است. هدايت‌هاي حكيمانه و رهنمودهاي اميدبخش مقام معظم رهبري در دوران پر فراز و نشيب برنامه هسته‌يي ايران پشتوانه همه مسوولان اجرايي بود. كه جا دارد از نقش معظم له به سهم خود سپاسگذاري و خدا را بر اين نعمت بزرگ شاكر باشم.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ادامه داد: در پايان جا دارد از ملت بزرگ و دولت روسيه به خطر نقش آفريني بسيار موثري كه در راه‌اندازي اين نيروگاه داشتند صميمانه تشكر و قدرداني كنم. يقين دارم بعد از محقق شدن اين مورد مهم همكاري ميان دو ملت بزرگ ايران و روسيه راه براي آينده‌اي درخشان در همكاري‌هاي بين دوكشور هموار و هموارتر خواهد شد.

/خبر تكميلي در ادامه ارسال مي‌شود/

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha