• جمعه / ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8905-11397
  • خبرنگار : 71251

/نگاهي به وضعيت فرودگاه‌هاي بين‌المللي ايران/ فقط 3 فرودگاه از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه هستند

/نگاهي به وضعيت فرودگاه‌هاي بين‌المللي ايران/
فقط 3 فرودگاه از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه هستند

از ميان 54 فرودگاه مسافري در ايران 9 فرودگاه قابليت انجام پروازهاي خارجي را دارند كه البته عليرغم برقراري پروازهاي بين‌المللي و حضور شركت‌هاي هواپيمايي خارجي در اين فرودگاه‌ها، تنها سه مورد آن اقتصادي است و بقيه فرودگاه‌هاي كشور اعم از ملي و بين‌المللي زيان‌ده هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فرودگاه‌هاي بين‌المللي مهرآباد، مشهد و امام خميني(ره) فرودگاه‌هايي هستند كه درآمدشان بيش از هزينه‌هايشان است كه البته اخيرا مديركل فرودگاه بين‌المللي امام(ره) اعلام كرده درآمد و هزينه‌هاي اين فرودگاه نيز در نقطه سر به سر قرار گرفته است.

همچنين طبق وعده مسوولان شركت فرودگاه‌هاي كشور قرار بود فرودگاه‌هاي بين‌المللي اصفهان و شيراز تا پايان سال گذشته اقتصادي شوند كه عملا اين‌گونه نشد و مي‌توان گفت در حالي كه تعداد فرودگاه‌هاي اقتصادي كشور رو به كاهش است، تعداد فرودگاه‌هاي كشور روبه افزايش است و طبق پيگيري‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و صدور مجوز ساخت پنج فرودگاه جديد در شهرستان‌هاي كوچك كشور از جمله آباده و سقز، قرار است تعداد فرودگاه‌هاي كشور به 59 فرودگاه افزايش يابد.

فرودگاه‌هاي بين‌المللي كشور كه به گفته مديرعامل شركت فرودگاه‌ها هيچ گاه به بخش خصوصي واگذار نمي‌شوند، عبارتند از فرودگاه مهرآباد، شيراز، اصفهان، مشهد، بندرعباس،امام خميني(ره)، كيش، زاهدان و تبريز كه مشخصات مختصري از هريك در زير آمده است:

** فرودگاه مهرآباد

فرودگاه بين المللي مهرآباد به عنوان با سابقه‌ترين فرودگاه كشور در سال 1317 و پس از تاسيس باشگاه خلباني با 20 فروند هواپيما تاسيس شد. اين فرودگاه با حدود 558هكتار مساحت بيش از 39 هزار پا ارتفاع از سطح دريا در سال 1328 مورد بهره‌برداري قرار گرفت و از سال 1328 پروازهاي خارجي خود را آغاز كرد.

در سال 1335 اولين ترمينال آن به عنوان ترمينال يك اين فرودگاه راه‌اندازي شد و امروز شش ترمينال دارد كه ترمينال‌هاي2 و 4 براي پروازهاي داخلي و ترمينال‌هاي 3 و 5 براي پروازهاي حجاج و ترمينال 6 براي پروازهاي ورودي داخلي فعال است.

اين فرودگاه كه در غرب تهران واقع شده ظرفيت پذيرش حدود 12 ميليون مسافر در طول سال را دارد و كماكان قطب بزرگ خدمات هوانوردي و و فرودگاه كشور محسوب مي‌شود.

سالانه بيش از 88 هزار پرواز داخلي و پنج هزار پرواز خارجي (حج تمتع و عمره) در فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود.

اين فرودگاه توانايي پذيرش اغلب هواپيماها را دارد و ظرفيت ارائه سرويس مراقبت پرواز آن به طور ميانگين حدود 300 پرواز در روز و 120 هزار پرواز در سال است.

اولين فرودگاه بين‌المللي كشور تا اوايل سال 1386 مسووليت خدمات رساني پروازهاي داخلي و خارجي را برعهده داشت كه از اواسط سال 1387 كليه پروازهاي خارجي آن به فرودگاه تازه تاسيس امام خميني (ره) منتقل و خدمات پروازهاي خارجي، جهت ارائه سرويس‌هاي مطلوب‌تر و بهينه پروازهاي داخلي و همچنين كسر بار ترافيك هوائي كه به دليل موقعيت شهري و مسكوني اطراف آن بديهي به نظر مي‌رسيد، به تاريخ سپرده شد.

** فرودگاه شيراز

گسترش روز افزون صنعت هوانوردي و رويكرد مردم به مسافرت‌هاي هوايي و عدم تكافوي فرودگاه قديم شيراز كه در جنوب غرب شيراز واقع بود، مسوولان استاني و كشوري را بر آن داشت تا در سال 1330 ساخت فرودگاهي جديد در مكان فعلي معروف به جعفرآباد توسط سازمان هواپيمايي كشوري رقم بخورد. طرح احداث فرودگاه حدود 12 سال به طول انجاميد.

اين فرودگاه كه در فاصله 9 كيلومتري شهر شيراز واقع شده، مساحت آن 811 هكتار و ارتفاع آن از سطح دريا هزار و 500 متر است كه با دو باند پروازي در سال 1342 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

فرودگاه شيراز به لحاظ ظرفيت پرواز در رديف سوم كشور قرار دارد، به طوريكه سالانه 40 هزار پرواز در اين فرودگاه انجام مي‌شود. همچنين فرودگاه شيراز به 18 مقصد داخلي و هشت مقصد خارجي پرواز دارد و 13 شركت‌ هواپيمايي داخلي و سه شركت هواپيمايي خارجي در اين فرودگاه فعال است.

فرودگاه هاي استان فارس عبارتند از فرودگاه بين‌المللي شهيد دستغيب شيراز، لارستان (مرز هوايي)، لامرد (مرز هوايي)، جهرم، فسا، داراب زرقان و آباده كه به تازگي مجوز ساخت گرفته و در حال تامين اعتبار براي ساخت است.

البته به گفته شركت فرودگاههاي كشور، اجراي ترمينال پروازهاي خارجي در فرودگاه شيراز، ساخت ترمينال پروازهاي خارجي در فرودگاه لامرد، توسعه فاز 3 پروازهاي داخلي فرودگاه شيراز و راه اندازي فيبرنوري در اين فرودگاه در حال انجام است.

** فرودگاه كيش

فرودگاه بين‌المللي كيش كه توسط سازمان منطقه آزاد كيش در حال اجرا و پيگيري است، در سه بخش ترمينال‌هاي پرواز داخلي و خارجي، عوامل ميدان پروازي و سيستم‌هاي ناوبري و كمك ناوبري به شركت‌هاي هواپيمايي داخلي و خارجي سرويس‌دهي مي‌كند.

به طور ميانگين روزانه 45 تا 50 پرواز داخلي و خارجي از اين فرودگاه به مقصدهاي داخلي آبادان، اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، شيراز، بندرعباس، كرمان، عسلويه، لاوان، سيري، و همچنين به مقصدهاي خارجي دوبي، ‌شارجه، ابوظبي و بحرين انجام مي‌شود.

10 شركت هواپيمايي كيش اير، ايران اير، ايران ايرتور، آسمان، آريا، ساها، كاسپين، ماهان، تابان و حمل و نقل نفت در اين فرودگاه پرواز دارند.

اين فرودگاه كه در فاصله چهار كيلومتري از شهر واقع شده، قابليت پذيرش هواپيماي بويينگ 747 را دارد.

تعداد نشست و برخاست‌هاي اين فرودگاه در پروازهاي داخلي 240 فروند و در پروازهاي خارجي 120 فروند است. اين فرودگاه داراي دو باند، دو ترمينال خارجي، 600 هكتار مساحت و 30 متر ارتفاع از سطح درياست.

** فرودگاه زاهدان

فرودگاه زاهدان كه از سال 1348 مورد بهره‌برداري قرار گرفته، از سال 1374 پروازهاي خارجي خود را آغاز كرده است. اين فرودگاه به مقصد شهرهاي تهران، مشهد، كرمان، اصفهان، سراوان، بندرعباس، چابهار، جده و دوبي پرواز دارد.

فرودگاه زاهدان به مساحت900 هكتار در فاصله دو كيلومتري از شهر قرار گرفته است و با دو ترمينال خارجي و داخلي ظرفيت‌ جابه‌جايي سالانه يك و نيم ميليون نفر مسافر را دارد.

بزرگترين هواپيماي قابل نشست و برخاست در اين فرودگاه بويينگ 747 است.

** فرودگاه بندرعباس

اولين فرودگاه بندرعباس از حدود 1329 تا 1346 در محلي به نام بند گناران در 25 كيلومتري جاده فعلي بندرعباس سيرجان (منطقه بابا غلام) قرار داشت كه از سال 1346 تا 1349 فرودگاه بندر عباس به محل ديگري كه هم‌اكنون قسمتي از بيمارستان شهيد محمدي در آن واقع شده، انتقال يافت و كار ساخت فرودگاه جديد (فرودگاه فعلي) همزمان شروع شد. در سال 1349 ساخت باند اين فرودگاه به اتمام رسيد و ساختمان ترمينال آن در شرايط نيمه تمام مورد بهره‌برداري قرار گرفت كه يك سال بعد با تكميل ساختمان ترمينال و نصب كامل دستگاه‌هاي كمك ناوبري اين فرودگاه بين المللي به طور وسيعي افتتاح شد.

اين فرودگاه به مساحت 487 هكتار در فاصله هشت كيلومتري از شهر و 22 هزار پا از سطح دريا واقع شده است. اين فرودگاه با دو ترمينا خارجي و يك ترمينال پروازهاي خارجي و دو باند، ظرفيت پذيرش سالانه بيش از 847 هزار نفر را دارد.

** فرودگاه تبريز

براي اولين بار در سال 1326 دفتري با عنوان بي‌سيم هوايي در شهر تبريز فعاليت خود را آغاز كرد، در سال1328 بي‌سيم هوايي به ايستگاه هوايي تغيير عنوان داد و باند پروازي خاكي و محل فعلي فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت تا اينكه در سال 1329 با نصب دستگاه‌هاي ناوبري در محوطه فرودگاه، ايستگاه هوايي به نام فرودگاه تبريز تغيير نام داد و در سال 1337 عمليات ساخت برج كنترل در محوطه فرودگاه شروع شد و در سال 1338 مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

سپس قسمت اداري از شهر به خود فرودگاه منتقل و سرويس هوايي بين تبريز ـ تهران و بالعكس با هواپيماهاي DC3 هفته‌اي دو پرواز توسط شركت هواپيمايي ملي ايران برقرار شد. در سال 1356 پرواز حجاج نيز آغاز و از سال 1370 رسما با تصويب هيات دولت، فرودگاه تبريز به عنوان فرودگاه بين المللي تعيين و با تجهيز آن در حال حاضر ظرفيت روزانه 80 پرواز را دارد.

اين فرودگاه بين المللي كه در 12 كيلومتري شهرستان تبريز واقع شده، به صورت 24 ساعته عملياتي است و به جهت واقع شدن در مرز و كريدور هوايي ايران به اروپا و آسياي ميانه از اهميت بالايي برخوردار است.

اين فرودگاه هم اكنون هفته‌اي100 پرواز داخلي و 20 پرواز خارجي دارد و به عنوان اولين فرودگاه كشور موفق به دريافت گواهي نامه استاندارد سيستم مديريت كيفيت (ISO 9001 – 2000) توسط شركت‌هاي SGS از كشور سوئيس و BV كشور فرانسه شده است.

** فرودگاه اصفهان

فرودگاه‌ اصفهان از قديمي‌ترين فرودگاه‌هاي كشور است كه در منطقه صفه اصفهان قرار داشت و بنا بر نيازهاي وقت فرودگاه قديم در اختيار نيروي هوايي سپاه قرار گرفت و فرودگاه جديد در شمال شرقي اصفهان به مساحت حدود هزار هكتار در سال 1361 تاسيس و رسما به صورت عملياتي وارد ناوگان هوايي كشور شد.

فرودگاه بين المللي شهيد بهشتي اصفهان با دو باند پروازي، يك ترمينال داخلي و يك ترمينال خارجي جايگاه پذيرش انواع هواپيماهاي مسافربري را دارد.

** فرودگاه‌ امام خميني (ره)

ضرورت ساخت يك فرودگاه بين المللي بزرگ متناسب با استانداردهاي جهان و همچنين با توجه به مشكلات موجود در فرودگاه بين‌المللي مهرآباد به سبب گسترش شهري، ارتفاعات موجود در شمال تهران و همچنين تداخل پروازهاي نظامي، مورد توجه مسوولان كشور قرار گرفت كه ساخت فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) به منظور پاسخگويي به نيازهاي مسافرتي و حمل و نقل هوايي داخلي و خارجي و جذب پروازهاي ترانزيت، در جهت دستيابي به جايگاه ايران به عنوان قطب اصلي در پروازهاي بين الملي منطقه و كانال عبور در مسير اروپا و آسيا و در عين حال كسب درآمد ارزي ناشي از آن و بهره‌برداري بيشتر از صنعت توريسم مورد توجه خاص بوده است.

اين فرودگاه به مساحت 14هكتار در 35 كيلومتري جنوب غربي تهران (بين آزاد راه تهران - قم و تهران - ساوه) واقع شده است.

از آنجا كه پايانه مسافري مهمترين بناي فرودگاه است و به عنوان دروازه‌ ورودي كشور محسوب مي‌شود و براي آنكه تمام خصوصيات يك پايانه مسافري امروزي را براي ارائه خدمات به مسافر و خطوط هوايي داشته باشد، از طراح مشهور فرانسوي (آقاي پل اندرو كه يكي از بزرگترين طراحان فرودگاه در دنيا محسوب مي‌شود) استفاده شده است.

ظرفيت پذيرش پايانه مسافري اين فرودگه سالانه 4.5 تا پنج ميليون مسافر بين المللي است.

** فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد

فرودگاه بين المللي مشهد در زميني به مساحت 540 هكتار در قسمت جنوب شرقي شهر مشهد و در سال 1336 احداث شده است كه ترمينال اصلي فرودگاه در سال 1356 براي پروازهاي داخلي و خارجي مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

اين فرودگاه با دو باند موازي ظرفيت پذيرش كليه هواپيماها تا رده بويينگ 747 را دارد.

بيش از 10 شركت داخلي و 7 شركت خارجي به فرودگاه بين المللي مشهد پرواز دارند و ظرفيت اين فرودگاه سالانه حدود سه ميليون و 500 هزار نفر مسافر داخلي و نزديك به 730 هزار نفر مسافر خارجي است و هر ساله بيش از 27 هزار زائر حج تمتع و 208 هزار زائر حج عمره را مي‌پذيرد.

همچنين از فرودگاه مشهد به بيش از 26 فرودگاه داخلي و به طور متوسط روزانه 70 پرواز و در اوج تقاضا 120 پرواز انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha