• یکشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8905-10186.163355

مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو: با روند موجود، اهداف سند چشم‌انداز پيش از سال1404 محقق مي‌شود وابستگي به كشورهاي خارجي از مشكلات حمل‌ونقل ريلي است

مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو:
با روند موجود، اهداف سند چشم‌انداز پيش از سال1404 محقق مي‌شود
وابستگي به كشورهاي خارجي از مشكلات حمل‌ونقل ريلي است
مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو گفت: تاسال 1404 بايد داراي 25 هزار كيلومتر خط ريلي در كشور باشيم و با روند موجود به نظر مي‌رسد تا پيش از سال 1404 اين برنامه تكميل شود، چرا كه دولت اعتبارات بسياري در حوزه زيرساخت تامين كرده است. محمد ساطعي ـ مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه در سند چشم‌انداز سهم 30 درصدي براي حمل و نقل ريلي در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: با رشدي كه سالانه انجام مي‌شود، بسترها آماده شده و به نظر مي‌رسد طي 5 سال از رشد چشمگيري برخوردار شويم. وي اضافه كرد: اگرچه ايجاد خطوط ريلي نسبت به راه هاي جاده‌ اي نياز به سرمايه گذاري بيشتري دارد، اما مزاياي اين نوع حمل و نقل بر كسي پوشيده نيست. * * كمبود سرمايه و وابستگي به كشورهاي خارجي؛ مشكلات پيش رو حمل و نقل ريلي مدير عامل شركت حمل ونقل ريلي نيرو به كمبود سرمايه و منابع مالي به عنوان يكي از مشكلات پيش رو اين صنعت براي توسعه اشاره و خاطرنشان كرد: در حال حاضر بالغ بر 180 هزار كيلومتر شبكه جاده‌اي اصلي در كشور وجود دارد، بنابراين با وجود چنين بستري افزايش و گسترش شبكه جاده اي و ايجاد دسترسي‌هاي جديد، نسبت به ايجاد شبكه حمل و نقل ريلي كه داراي حدود 10 هزار كيلومتر ريل در كشور است، توجيه‌پذيرتر است. ساطعي ادامه داد: مشكل ديگر پيش رو گسترش شبكه ريلي، وابستگي شديد آن به خارج از كشور است كه خوشبختانه اين امر طي سال‌هاي اخير تا حدودي كاهش يافته است. وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اينكه در گذشته مجبور به وارد كردن قطعات لازم براي روسازي خطوط از خارج كشور بوديم، در حوزه ناوگان در زمينه علائم، ناوگان ريلي، واگن و لكوموتيو نيز مستقل نبوديم. او با تاكيد بر اين‌كه طي 10 سال گذشته تا حدودي روي اين مساله كار شده و وزارت راه و ترابري براي ساخت زيربناها و شبكه اصلي اعتبار اختصاص داده است، اظهار كرد: در دولت‌هاي نهم و دهم سالانه هزار كيلومتر شبكه ريلي ساخته مي‌شود و دراين راستا ساخت ريل توسط كارخانه‌هاي داخلي انجام و نمونه آزمايشي آن آماده شده است. ساطعي ادامه داد: در حوزه ناوگان تا قبل از پيروزي انقلاب توليد كننده جدي نداشتيم، اما اكنون بالغ بر 10 شركت توليد كننده واگن در داخل كشور وجود دارند كه از اين تعداد، چهار شركت فقط به توليد واگن‌هاي مسافري مي‌پردازند. به گفته وي بالغ بر 100 شركت قطعات ناوگان، زيرسازي و روسازي خطوط را در كشور توليد مي كنند و وزارت صنايع نيز طي سال‌هاي اخير به اين مساله توجه كرده است. مدير عامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو تصريح كرد: هميشه اين گله وجود داشته كه وزارت صنايع عمده توان خود را بر توليد خودرو متمركز كرده و اين ظرفيت را تا توليد يك ميليون خودرو در سال رسانده است، اما متاسفانه با چنين سرعتي به صنعت ريلي نپرداخته است. به گفته او اكنون كارخانه‌هايي براي توليد واگن ايجاد شده‌اند و حوزه صنايع نيز اقدامات خوبي را براي بومي سازي و توجه سرمايه داران به اين صنعت انجام داده است. * * رويكرد راه‌آهن توسعه ناوگان توسط صنايع داخلي است ساطعي تاكيد كرد: توسعه ناوگان بايد توسط راه آهن انجام شود و راه آهن نيز به عنوان شركت مادر تخصصي اين مسووليت را به بخش خصوصي واگذار كرده است. وي گفت: تا كنون چهار شركت بزرگ درخواست كردند كه ناوگان مورد نياز را وارد كنند و با توجه به اين كه نگاه راه آهن اين است كه اين امر از طريق صنايع داخلي انجام شود، اين سيستم تا حدودي كند شده است، اما به نظر مي‌رسد اين كار به صلاح باشد، چرا كه اگر كمي صبر كنيم تا صنايع داخلي درگير شوند بهتر از آن است كه ناوگان مورد نياز را به صورت آماده وارد كنيم. * * بخش خصوصي آماده تامين منابع ناوگان مورد نياز توسعه كشور است مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو تصريح كرد: بخش خصوصي 100 درصد آماده تامين منابع ناوگان مورد نياز توسعه كشور است و از اين امر استقبال كرده و مجوزها را دريافت كرده است و وجود نداشتن نمود شفاف (نمود چشمگير) به اين دليل است كه گفته شده قراردادها بايد تا حدودي بومي داخل كشور باشد. وي با اشاره به اين‌كه از نظر مقررات تا حدودي آمادگي نداريم، گفت: مقرراتي وجود دارد كه مانع از حضور سرمايه گذاران با سرعت بيشتر مي‌شود. ساطعي با بيان اينكه شايد از دانش كافي در اين حوزه برخوردار نباشيم، خاطرنشان كرد: اقدامات خوبي در اين راستا انجام شده كه از جمله آنها مي‌توان به ايجاد دانشكده راه آهن اشاره كرد كه مشابه آن در خاورميانه وجود ندارد و نيروهاي خوبي را آموزش داده است. مدير عامل شركت حمل ونقل ريلي نيرو گفت: آكادمي حمل و نقل ريلي توسط دفتر خاورميانه اتحاديه راه‌آهن‌هاي دنيا در ايران تشكيل شده است و بالغ بر 20 شركت مهندسي مشاور نيز در اين حوزه مشغول به كار هستند. * * استفاده از شركت‌هاي ايراني براي اجراي پروژه‌ها در منطقه وي افزود: با توجه به توان علمي موجود، شركت‌هاي مشاور بين‌المللي براي پروژه‌هايي كه بايد در منطقه اجرا كنند از شركت‌هاي ايراني استفاده مي‌كنند و اسنادي وجود دارد مبني بر اينكه پروژه‌هايي با مشاركت مشاوران و صنعتگران ايراني در سوريه تركيه، افغانستان، پاكستان و عراق اجرا مي‌شود و بدون استثناء اين كشورها از نظر توان فني وابسته به ايران هستند. به گفته او استفاده از توان فني مهندسان ايراني براي مشاوران خارجي كه در مناقصه‌ها براي اجراي پروژه‌ها برنده شده‌اند، مقرون به صرفه است. * * رتبه ايران در منطقه قابل مقايسه با آسيا نيست او با اشاره به اينكه ايران از نظر حمل و نقل ريلي در خاورميانه داراي رتبه اول است، اما در آسيا داراي چنين رتبه‌اي نيست،افزود: اگر روسيه را كشوري آسيايي تلقي كنيم، داراي بزرگترين شبكه ريلي در دنيا بوده و هند نيز از شبكه گسترده‌اي برخوردار است. وي با اشاره به اينكه در حوزه خاورميانه از نظر ميزان و بهره وري خطوط و واگن نيز (22 هزار واگن باري و 600 لكوموتيو) داراي بالاترين رتبه هستيم ،گفت: متاسفانه رتبه ايران در منطقه قابل مقايسه با آسيا نيست، بنابراين براي رسيدن به جايگاه مطلوب‌تري در آسيا بايد بيشتر تلاش كنيم. * * زمينه واگذاري زيرساخت‌ها به بخش خصوصي فراهم است ساطعي در پاسخ به اين سوال كه آيا در حوزه حمل و نقل ريلي امكان واگذاري زيرساخت‌ها به بخش خصوصي وجود دارد؟ گفت: اين امكان وجود دارد و حتي مقررات زمينه‌ واگذاري را آماده كرده است، اما متاسفانه آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به ويژه براي مواردي در حوزه بار هنوز تهيه نشده است. مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو با بيان اينكه در حوزه حمل مسافر حساسيت بيشتر است، اظهار كرد: به دليل كنترل، نظارت و ايمني سهم بخش دولتي در حوزه حمل مسافر بيشتر است، اما در كل شبكه كشور به نظارت دولت نيازمنديم، چرا كه شبكه نه فقط براي ايران بلكه براي منطقه استراتژيك است و نوع تغيير، منجر به تحولات عمده در منطقه مي‌شود. * * بخش خصوصي به حمايت دولت نياز دارد مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي نيرو درباره مشكلات بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل ريلي گفت: يكي از مشكلات پيش رو بخش خصوصي مقررات است كه بايد به گونه‌اي باشد كه با سرعت بيشتري زمينه حضور چشمگير بخش خصوصي را فراهم كند. وي با بيان اينكه در اين بخش به حمايت و تضمين‌هاي دولتي نياز است، تصريح كرد: دولت بايد شرايطي فراهم كند كه سرمايه‌گذار پس از انجام كار بتواند بهر‌ه‌برداري كرده و يا سرمايه خود را به موقع خارج كند. ساطعي با بيان اينكه در شرايط فعلي بخش خصوصي با احتياط عمل مي‌كند، ادامه داد: دولت بايد تكليفي روشن، مشخص و شفاف در قبال بخش خصوصي داشته باشد و در اين شرايط است كه بخش خصوصي با اعتمادي كه به اين وضعيت پيدا مي‌كند سرمايه بيشتري را به اين حوزه وارد مي‌كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha