• جمعه / ۲۵ تیر ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8904-12744
  • خبرنگار : 71186

/مروري بر مهم‌ترين اخبار خودرويي هفته/ رنوپارس وظيفه‌ي تامين قطعات تندر90 را واگذار نمي‌كند

اظهارات مديرعامل جديد رنوپارس مبني بر عدم واگذاري وظيفه تامين قطعات خودروي تندر90، مهمترين خبر خودرويي هفته را رقم زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اواخر هفته گذشته نخستين نشست خبري پيمان كارگر - نماينده رنو در ايران و مديرعامل جديد رنوپارس - برگزار شد.

وي در اين نشست خبري، برخي اخبار مبني بر قصد رنوپارس براي واگذاري وظيفه تامين قطعات را به شدت تكذيب كرده و اعلام كرد كه با توجه به وجود آرم رنو برروي خودروي تندر90، تا زماني كه راه‌حل درستي براي حفظ كيفيت قطعات تندر90 پيدا نشود، روند فعلي تامين قطعات تغيير نخواهد كرد.

اين در حالي است كه در يك ماه گذشته اخباري مبني بر توافق رنوپارس با شركاي ايراني براي واگذاري وظيفه تامين قطعات تندر90 منتشر شده بود و برخي از مسوولان صنعت خودرو نيز واگذاري تامين قطعات از رنوپارس به خود خودروسازان را از راهكارهاي بهبود وضعيت توليد تندر90 در ايران عنوان مي‌كردند. با بيان موضع جديد رنوپارس بايد ديد كه واكنش مقامات ايراني به اين مواضع چيست؟

* واكنش‌هاي انتقادي به مصوبه دولت براي واگذاري سهام سايپا

اما در اواخر اين هفته اعلام مصوبه هيات دولت مبني بر صدور مجوز حضور وزارت رفاه و بنياد شهيد در رقابت خريد سهام سايپا واكنش‌هاي انتقادي زيادي را برانگيخت.

طبق اين اعلام، دولت در راستاي اجراي قانون بودجه امسال و در چارچوب مقررات و ضوابط بورس اوراق بهادار، به شرکت‌هاي زيرمجموعه بنياد شهيد و وزارت رفاه اجازه مي‌دهد به رقابت براي خريد سهام شرکت سايپا وارد شوند و در صورت تصاحب سهام اين شرکت‌، وجه آن بابت بدهي دولت به اين نهادها تهاتر شود.

در يكي از اولين واكنش‌ها به اين مصوبه، حسن قاليباف اصل - سخنگوي شركت بورس - اعلام كرد: مقررات فعلي اجازه نمي‌دهد كه سهم سايپا بابت بدهي خريداري شود و آيين‌نامه معاملات اين اجازه را به بورس نمي‌دهد.

سخنگوي شركت بورس درباره اين سوال كه آيا مصوبه هيات وزيران پس از ابلاغ به بورس اجرا مي‌شود يا نه؟ گفت: اين مصوبه بايد به بورس ابلاغ شود، سپس در مورد آن تصميم گيري شود.

در واكنش ديگري به اين مصوبه، محمدرضا نجفي‌منش - دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو - آن را ناعادلانه خواند و گفت: اگر اين مصوبه پيش از آغاز رقابت براي خريد سهام سايپا صورت مي‌گرفت، منطقي بود، اما اينكه در ميانه رقابت شركت‌ها براي تصاحب سهام شركت سايپا مصوبه جديدي صادر شده و سازمان‌هاي جديدي وارد رقابت شوند، غيرعادلانه بوده و به ضرر رقباي قبلي حاضر در اين معامله است.

* گرماي شديد هوا و قطع برق سايپا

هم‌چنين در رخداد خودرويي ديگري در اين هفته، گرماي شديد هوا دامان اين صنعت را نيز گرفت و در اواسط هفته گذشته برق شركت خودروسازي سايپا از حدود ساعت 12 تا 17 با قطعي مواجه و خطوط توليد اين شركت تعطيل شد.

محمدرضا روشني مقدم - مديرعامل مگاموتور - در اين زمينه با تاكيد بر اينكه خودروسازان به هيچ وجه با ژنراتور و برق اضطراري نمي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند، خاطرنشان كرد: "در روز قطعي برق، در مگاموتور نيز فعاليت بخش‌هايي متوقف شده و بخش‌هايي نيز با استفاده از ژنراتور به فعاليت خود ادامه دادند."

به گفته وي اين مساله موجب به هم خوردن برنامه‌هاي توليد و عقب افتادن از برنامه‌ها مي‌شود؛ ضمن‌ آن‌كه نيروي انساني نيز در شركت حاضر شده، اما در ساعاتي بيكار بوده و تنها در ساعاتي كار مي‌كند.

* وعده جديد براي عرضه تيبا به بازار

هم‌چنين در اين هفته شفيعي - معاون مهندسي و كيفيت سايپا -اعلام كرد كه تيبا تا اواخر تابستان وارد بازار خواهد شد.

به گفته وي، اين خودرو در حال حاضر پروسه به كيفيت‌رساني و به ظرفيت‌رساني را طي مي‌كند و تا آخر تابستان وارد بازار خواهد شد.

تيبا نام خودروي ملي سايپاست كه اين شركت سال گذشته 12 هزار دستگاه از آن ‌را با نام مينياتور به‌عنوان اولين خودروي ملي توليدي خود در سه مرحله پيش فروش كرد كه قرار بود حدود هشت هزار دستگاه (دو سري 4 هزار دستگاهي) از آن پاييز و زمستان سال گذشته و چهار هزار دستگاه نيز در بهار امسال تحويل مشتريان شود. با اين حال به دليل عدم توليد به موقع، اين خودرو تاكنون تحويل مشتريان نشده است.

* نامشخص بودن جايگزين زانتيا

اما در خبر ديگري در اين هفته، فرامرز طاهري - مديربازاريابي و فروش شركت سايپا - درباره خودروي جايگزين زانتيا گفت: خودروسازان و شركت‌هاي مختلفي را ارزيابي كرديم تا جايگزين مناسبي به جاي زانتيا وارد كنيم، اما هنوز در اين مورد تصميم قطعي نگرفته‌ايم. در مورد سيتروئن C5 نيز با آن كه تعدادي از آن وارد بازار شده است، اما در نظر داريم تعداد ديگري را نيز وارد كنيم.

مسيح تفرشي - مديرعامل پارس‌خودرو (زيرمجموعه گروه سايپا) - به تازگي در اين باره اظهار كرده بود كه در حال حاضر براي توليد سالانه بيش از 25 هزار دستگاه مگان در پارس خودرو ظرفيت‌سازي شده است و بايد بگويم که اين محصول جايگزين مناسب محصول زانتيا شرکت سايپا خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha