• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8904-08649

مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در گفت‌وگو با ايسنا: استانداردهاي مصرف پالايشگاه‌هاي نفت تا مهر ماه تدوين مي‌شود

مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در گفت‌وگو با ايسنا:
استانداردهاي مصرف پالايشگاه‌هاي نفت تا مهر ماه تدوين مي‌شود

پيش‌بيني مي‌شود استانداردهاي مصرف انرژي در پالايشگاه‌هاي نفت تا مهر ماه نهايي شود.

عباس كاظمي ـ مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد:‌ اميدواريم تدوين استانداردهاي انرژي در همه بخش‌هاي بالادستي و پاين‌دستي تا پايان امسال تكميل شود.

وي با اشاره به تدوين استانداردهاي مصرف انرژي در واحدهاي پتروشيمي افزود: از گذشته برنامه‌ريزي شده تا استانداردهاي مصرفي براي بخش‌هاي مختلف صنعت نفت و گاز مانند پالايشگاه‌هاي نفتي و گازي، خطوطو لوله نفت‌وگاز و واحدهاي پتروشيمي مانند باقي صنايع استانداردهاي مصرف انرژي تدوين شود.

پيش‌از اين كاظمي با اعلام اينكه 13 صنعت مختلف مانند آجر، سيمان، آهك، شيشه، فولاد، گچ و آلومينيوم مورد مميزي انرژي قرار گرفته‌اند و براساس اين مميزي‌ها، معيارهاي جديد مصرف انرژي تعيين شده است، توضيح داده بود كه به‌زودي قرار است با اجراي طرحي صنايعي كه معيارهاي مصرف انرژي تعيين‌شده را رعايت نكرده‌اند، جريمه شوند؛ سپس اين جرائم به صندوقي واريز و منابع اين صندوق صرف اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي در تاسيسات مختلف نفت، گاز، پتروشيمي و ساير صنايع كشور خواهد شد.

در اين زمينه به‌تازگي محمدرضا خطاطي ـ مديرکل برنامه‌ريزي انرژي وزارت نفت ـ با بيان اين‌كه برنامه اين است كه پس از تدوين معيارهاي مصرف انرژي در صنايع جديد، اگر صنعتي معيارها را اجرا نكرد، سوخت و خوراك به ميزان درخواست آن‌ها تحويل نشود و معيار مشخص شده، ميزان سوخت و خوراك تحويلي را تعيين كند، گفته است كه در اين زمينه كميته‌ هماهنگي سوخت و خوراك وزارت نفت وظيفه دارد تامين سوخت و خوراك صنايع را براساس معيارهاي تدوين شده مصرف انجام دهد.

وي با بيان اين‌كه پروژه تدوين معيارهاي مصرف انرژي براي پالايشگاه‌هاي نفت و گاز، خطوط لوله نفت و گاز و مجتمع‌هاي پتروشيمي با همكاري طرف خارجي در حال انجام است، افزوده است كه در اين خصوص معيارهاي برخي از واحدهاي پتروشيمي مانند اوره و آمونياك تدوين شده و تدوين استانداردها براي پالايشگاه‌ها و خطوط لوله در حال انجام است.

هم‌اكنون ميزان مصرف انرژي در صنايع مختلف كشور بيش از متوسط جهان است؛ به‌طوري‌كه متوسط مصرف انرژي در صنايع سيمان 28 درصد بيشتر، در صنايع لاستيك 64 درصد بيشتر، در صنايع فولاد 34 درصد بيشتر، در صنايع قند و شكر 82 درصد بيشتر و در صنايع روغن نباتي 68 درصد بيشتر از شاخص‌هاي جهاني مصرف انرژي است.

به‌منظور بهينه‌سازي مصرف انرژي در صنايع كشور، شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در سال گذشته در 180 واحد بزرگ صنعتي مانند آهن، فولاد، سيمان، گچ، آجر، كاشي، سراميك، شيشه، قند و شكر، روغن‌نباتي، نساجي، تاير و تيوپ و صنايع شيميايي مميزي انجام داده و استانداردهاي لازم را ابلاغ كرده است.

پيش‌بيني مي‌شود با به‌كار گيري استانداردها و اعمال مديريت منصوب براساس الگوهاي تعريف شده سالانه معادل هشت ميليون بشكه نفت‌خام در صنايع كشور، انرژي صرفه‌جويي شود كه با فرض نفت 70 دلاري در مجموع ميزان صرفه‌جويي بيش از 500 ميليون دلار در سال برآورد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha