• جمعه / ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 8903-17056

معاون سازمان خصوصي‌سازي در گفت‌وگو با ايسنا: اگر هيوندا سايپا و پژو فرانسه ايران‌خودرو را بخرند، تحول عظيمي رخ مي‌دهد

معاون سازمان خصوصي‌سازي در گفت‌وگو با ايسنا:
اگر هيوندا سايپا و پژو فرانسه ايران‌خودرو را بخرند، تحول عظيمي رخ مي‌دهد

در آستانه واگذاري دو غول خودروسازي كشور، معاون سازمان خصوصي‌سازي ضمن حمايت از ورود رقباي خارجي براي خريداري سهام ايران خودرو و سايپا، اعلام كرد كه اگر هيوندا سايپا و پژو فرانسه، ايران خودرو را خريداري كنند، تحول عظيمي در صنعت خودرو ايجاد مي‌شود.

دكتر اسماعيل غلامي ـ معاون سازمان خصوصي‌سازي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به واگذاري سهام ايران خودرو و سايپا در روز دوشنبه و سه شنبه هفته آينده اشاره كرد و در مورد خريداران احتمالي سهام اين دو شركت‌ گفت: يك شركت فرانسوي، شركت‌هاي قطعه‌سازي و گروه صنعتي بهمن به عنوان خريداران احتمالي شركت ايران خودرو و سايپا مطرح شده بود.

وي در ادامه به نظر شوراي رقابت در مورد خريداران سهام ايران خودرو و سايپا اشاره كرد و گفت: شوراي رقابت از لحاظ رقابتي واگذاري‌ها را كنترل مي‌كند ولي بعد از اين كه خريدار سهم را خريداري كرد،اين شورا مي‌تواند معامله را بررسي كرده و اگر مشاهده كرد كه معامله خلاف قوانين و مقررات است مي‌توانند آن را ابطال‌كند ولي در حال حاضر نمي‌تواند بگويد چه كسي سهم رابخرد و چه كسي نخرد.

وي اضافه كرد:‌ بعد از اين كه خريدار اقدام به خريداري سهم كرد و بعد از قطعي شدن معامله و حتي قبل از قطعي شدن، شوراي رقابت مي‌توانند در مورد معامله نظر دهد ولي الان نمي‌توانند به كارگزاران ابلاغ كند كه سهم را به چه كساني نفروشند.

غلامي خاطر نشان كرد: طبق اعلام نظر شوراي رقابت، شركت‌هاي زير مجموعه خودرويي‌ها نمي‌توانند سهام ايران خودرو و سايپا را خريداري كنند ولي اين موضوع مطرح است كه زير مجموعه را چه كسي تعيين مي‌كند و از كجا مشخص است كه چه شركتي زير مجموعه كدام شركت است؟ لذا تشخيص اين موضوع مشكل است مگر اين كه بعد از خريد مشخص شود كه چه كسي صاحب سهم است.

وي با ذكر مثالي ادامه داد: به عنوان نمونه گروه بهمن مشكلي براي خريداري سهام ايران خودرو و سايپا ندارد و ورود گروه بهمن در رقابت به معني رقابت سالم است زير اين گروه زير مجموعه سازمان گسترش نبوده و خريداري آن خلاف قانون نيست همان‌طور در كشورهاي دنيا نيز اين رسم حاكم است لذا طبق نظر شوراي رقابت ممكن است در جريان رقابت سهام ايران خودرو و سايپا نگذارند فرد ديگري وارد شده و زير مجموعه خودرويي‌ها سهم اين دو شركت را خريداري كنند لذا چون خريدار از خودشان است رقابت سالم نمي‌شود.

به اعتقاد غلامي زماني كه مشخص شود رقيب ديگري وجود داشته ولي نگذارند كه آن رقيب وارد شود، رقابت مشكل دارد ولي بايد بعد از واگذاري در اين مورد قضاوت كرد و قصاص قبل از جنايت نبايد انجام داد.

معاون خصوصي سازي معتقد است: اگر ‌رقباي خارجي وارد خريداري سهام ايران خودرو و سايپا شوند خوب است به طوري كه اگر پژو فرانسه وارد شود و با اين ديد كه تكنولوژي را با خود وارد كند، بسيار خوب است.

غلامي با بيان اين كه شركت هيوندا نيز بعد از خريداري سهام توسط يك شركت‌ خارجي رشد يافت، افزود: به اعتقاد من اگر يك سرمايه‌گذار خارجي وارد رقابت شود و تكنولوژي را با خود وارد كند تحول عظيمي در صنعت خودرو ايجاد مي‌شود لذا اگر هيوندا سايپا و پژو فرانسه، ايران خودرو را خريداري كند بسيار خوب است.

وي در مورد درخواست سرمايه‌گذاران خارجي براي خريدار سهام ايران خودرو و سايپا گفت: چون اين شركت‌ها بورسي هستند، درخواست سرمايه‌گذاران به بورس و كارگزاران ارائه مي‌شود و سازمان خصوصي‌سازي اطلاعي از خريداران ندارد.

وي يادآور شد:‌ البته ممكن است رقباي خارجي تنها در ميزان واگذاري سهام مشكل داشته باشند ولي 16 درصد ديگر از سهام اين شركت در آينده واگذار مي‌شود كه مي‌توانند براي خريد آن تقاضا كنند زيرا هر كس بخواهد مي‌تواند اين دو سهم را به هر مقداري در بازار جمع‌آوري كند.

وي در مورد زمان واگذاري 16 درصد باقي مانده از سهام ايران خودرو و سايپا گفت: هنوز زمان واگذاري 16 دردصد باقي مانده مشخص نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha