• جمعه / ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8903-17039

يك كارشناس اقتصاد انرژي:‌ اوپك بيش از اقتصاد با كاركردهاي سياسي درگير شده است

اوپك يك ساختار اقتصادي است كه به نظر مي رسد در طول فعاليت خود بيشتر از كاركردهاي اقتصادي با كاركردهاي سياسي درگير شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،محمد باقر حشمت‌زاده ـ‌ كارشناس اقتصاد انرژي ـ در گردهمايي ارزيابي موفقيت‌ها و ناكامي‌هاي اوپك در 50 سال گذشته اظهار كرد:‌ با وجود اين كه اوپك به دليل سروكار داشتن با صنعت نفت بايد بيشتر در پي مسائل و كاركردهاي فني و اقتصادي حركت مي‌كرده ولي بيشتر مواقع با كاركردهاي سياسي درگيرشده است.

وي افزود:‌اين در حالي است كه اوپك حدود 80 درصد از ذخاير نفتي جهان را دارد، 50 درصد صادرات جهان در اختيار اوپك است، 45 درصد از توليد جهان در اختيار اوپك است و پنج درصد جمعيت جهان كه دولت‌هاي آن ها عضو اين سازمان هستند زيرمجموعه اوپك محسوب مي‌شوند.

به گفته او ملاحظه مي‌شود عدم تعادلي بين ذخاير نفت در اختيار اعضاي اوپك و توليد اوپك نسبت به سهم جهان وجود دارد. به اين ترتيب به نظر مي رسد اين يك ساختار تحميلي به اوپك است و ناشي از رويكرد امنيتي مصرف‌كنندگان بوده كه چنين سازماني را براي اوپك تعريف كنند كه با داشتن 75 درصد ذخاير جهان فقط 45 درصد از توليد جهان را انجام دهند.

حشمت‌زاده با بيان اين كه در حال حاضر توصيه اين است كه اوپك براي به دست آوردن فرصت‌هاي بيشتر در آينده سياست‌ها و عملكرد خود را در 50 سال گذشته تبارشناسي و آسيب‌شناسي كند يادآوري كرد:‌ يكي از توصيه‌ها براي استفاده بهينه از ظرفيت‌ها رويكرد مناسب و معقول در ارتباط با سياست است.

او با اشاره به سابقه ايجاد اوپك توضيح داد:‌ پس از كاهش‌هاي قيمت نفت خام در سال‌هاي دور كه موجب ايجاد سازمان اوپك شد مشاهده مي‌شود كه در حالي كه شركت‌هاي نفتي بازيگر اقتصادي و عامل كاهش قيمت بودند ولي عكس‌العمل سياسي روي داد ودولت‌هاي صاحب نفت جمع شده و سازمان اوپك را ايجاد كردند يعني در برابر يك محرك اقتصادي پاسخ سياسي داده شده است.

او با اشاره به برخي برخوردهاي خشك و خشن اعضاي اوپك همزمان با قدرت‌يابي اوپك و اولين شوك نفتي در سال 1973 توضيح داد:‌به اين ترتيب كشورهاي مصرف‌كننده اقدام به سازمان تاسيس آژانس بين المللي انرژي كردند.

بنابراين در حالي كه بايد مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نفت در كنار هم فعاليت مي‌كردند تا به بهترين اهداف برسند هم اكنون مقابل يكديگر قرار گرفته‌اند.

او با اشاره به جنگ‌هاي مختلف اعضاي اوپك با يكديگر مانند جنگ عراق عليه ايران و جنگ عراق با كويت توضيح داد: بنابراين حتي كشورهاي عضو اوپك نتوانسته‌اند اتحاد مناسبي در بين اعضا ايجاد بكنند.به همين دليل تنها نكته‌ي وحدت اين كشورها نفت خام است كه براي عملكرد يك سازمان موفق كافي نيست.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha