• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-11827

/آخرين وضعيت ساخت 315 واگن شهرهاي تبريز، اصفهان و شيراز/ اصرار عده‌اي بر دادن سفارش به چيني‌ها با وجود برخورداري از توان داخلي!

/آخرين وضعيت ساخت 315 واگن شهرهاي تبريز، اصفهان و شيراز/ 
اصرار عده‌اي بر دادن سفارش به چيني‌ها با وجود برخورداري از توان داخلي!
مديرعامل شرکت واگن‌سازي پلور سبز کرمان اظهار کرد: در صورت واگذاري توليد 315 واگن قطار شهري اصفهان، تبريز و شيراز به سه واگن ساز داخلي (پلور سبز، شهيد كلاهدوز و واگن پارس) علاوه بر اين که هزينه طراحي و هزينه قطعات وارداتي از اروپا كاهش مي‌يابد، كيفيت اين محصولات با توجه به قطعات و نظارت مشاور اروپايي، بالاتر از سازندگان چيني خواهد بود. احمد طاهري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه طبق برنامه قرار است بدنه اين واگن‌ها از كربن استيل باشد، گفت: در بازديد از كارخانه چيني متوجه شديم كه آنها هيچ گونه تجربه اي در ساخت بدنه كربن استيل براي ساخت واگن مترو ندارند. وي با بيان اين‌كه بدنه طراحي شده واگن ملي كشور بر اساس كربن استيل است و قابليت تغيير بر اساس شرايط استان‌ها را دارد، افزود: با اين شرايط از نظر طراحي يك سال و نيم از سازنده چيني جلوتر هستيم و اكنون خط توليد با ظرفيت حداقل 100 دستگاه واگن مترو در کارخانه پلور سبز آماده است؛ ضمن آن كه شركت واگن پارس نيز توانسته با مونتاژ و تحويل 70 تا 80 واگن مترو و بيش از 50 دستگاه بدنه، تكنولوژي را از طرف چيني بگيرد. او قيمت تمام شده واگن در داخل را نيز قابل رقابت با نمونه مشابه چيني دانست و تصريح كرد: برگزاركنندگان مناقصه‌هاي داخلي از سازنده ايراني انتظار دارند كه از قطعات اروپايي استفاده كند، اما در آخر قيمت محصول ساخت داخل كمتر از قيمت چيني تمام شود، در حالي كه از طرف چيني چنين توقعي ندارند و به همان قطعات چيني راضي هستند. طاهري در مورد طراحي واگن ها از سوي شركت چيني و تحويل اولين سري واگن ها طي 18 ماه خاطرنشان كرد: مسوولان مدعي بودند چيني‌ها طراحي را انجام داده اند و ظرف 18 ماه يعني تا پايان اسفند 1389 اولين سري واگن ها را تحويل مي‌دهند. اين در حالي است كه ما در سفر به چين هيچ طراحي ويژه اي براي اين واگن‌ها از سوي طرف چيني نديديم. علاوه بر اين، هم اكنون با گذشت 5 ماه از آن تاريخ، هنوز مي گويند واگن ها در 18 ماه آينده تحويل داده مي شود. وي ادامه داد: براي برطرف شدن شبهه در زمان تحويل، بايد تاريخ تحويل را مشخص كرد. در غير اين صورت هروقت سوال شود كي تحويل داده مي شود، مي گويند 18 ماه ديگر! مديرعامل واگن سازي پلور سبز کرمان ادامه داد: در سفر به چين كه بهمن سال گذشته انجام شد، مشخص شد كه چيني‌ها تا كنون طراحي را شروع نكرده‌اند كه بخواهند اسفند 1389 واگني را تحويل دهند. با اين وجود اگر در همان بهمن ماه براي طرف چيني LC (اعتبار اسنادي) باز مي‌شد، حداقل زمان تحويل اولين سري از واگن ها توسط چيني‌ها 28 ماه پس از شروع بود. او در مورد اين که برخي از مسوولان مدعي اتمام طراحي از سوي واگن ساز چيني هستند نيز گفت: در بازديد از شركت چيني، آنان فقط قسمتي از توانايي هايشان را نشان داند و اعلام كردند تا زماني كه پيش پرداخت واريز نشود، كار طراحي و اجرا را شروع نمي كنيم و تا جايي كه من مي‌دانم مشخصات فني اين واگن‌هاي قطار شهري هم هنوز مشخص نشده است. آن وقت چگونه چيني‌ها توانسته اند طراحي را انجام دهند؟ وي يادآور شد: دي ماه سال گذشته در جلساتي كه با ايدرو، شركت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي و نمايندگان وزارت كشور و وزارت صنايع و معادن داشتيم، از ما خواسته شد تا اسفند 1389 سري اول 315 دستگاه متعلق به شهرهاي تبريز، اصفهان و شيراز را توليد كنيم. ما نيز اعلام كرديم اگر LC را باز كنيد، تا پايان سال 1389 مي‌توانيم سري اول واگن ها را تحويل دهيم که متاسفانه چنين کاري صورت نگرفت. طاهري با بيان اين كه براي سازنده چيني به راحتي LC باز مي‌كنند و پيش پرداخت و پول قطعات وارداتي از اروپا را نيز مي‌پردازند، يادآور شد: چهار سال پيش قراردادي با شركت جوبار منعقد كرديم، اما در اين مدت نمايندگان هر دو طرف نتوانستند اعتبار لازم براي توليد را از حساب ذخيره ارزي بگيرند؛ چرا كه طبق قانون نمي توان از اين محل براي سازنده داخلي اعتبار تخصيص داد. به همين علت بانك به شركت جوبار پيشنهاد داد كه در صورت تعويض شركت پلور سبز با يك شركت خارجي، ظرف چندماه براي آنها LC را باز مي‌كنند. وي ضمن اشاره به اين که به خريدار خودرو براي خريد محصول توليد داخل تسهيلات مي دهند، تاکيد کرد: بايد در صنعت حمل و نقل ريلي كشور نيز قوانيني وضع شود كه خريد از سازنده داخل با تسهيلات همراه باشد. او ضمن مثبت ارزيابي كردن تدوين سند ملي صنعت حمل و نقل ريلي، آن را مربوط به سياست هاي كلي دانست و يادآور شد: متاسفانه وقتي وارد فاز اجرايي مي شويم، برنامه‌اي براي جذب و استفاده از اعتبارات نداريم؛ در حالي كه اگر در برنامه، نياز كشور به واگن مشخص شود، واگن سازان داخلي تكليف خود را مي دانند. به گفته وي تعداد شاغلان در کارخانه پلور سبز 270 نفر است که در صورت افزايش ظرفيت توليد کارخانه اين ميزان به 1200 نفر قابل افزايش است، ضمن اين كه به ازاي هر اشتغال مستقيم، 7 نفر به صورت غير مستقيم جذب بازار كار مي شوند. مدير عامل واگن سازي پلور سبز کرمان در پايان با نادرست دانستن واردات از چين با وجود بيكاري واگن‌سازان، آينده سازندگان داخلي را در صورت ادامه چنين روندي، نگران كننده ارزيابي كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha