• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8903-10195

/تك‌رقمي شدن نرخ تورم پس از دو دهه/ بهمني در گفت‌وگو با ايسنا تشريح كرد: دلايل تك رقمي شدن نرخ تورم

/تك‌رقمي شدن نرخ تورم پس از دو دهه/
بهمني در گفت‌وگو با ايسنا تشريح كرد:
دلايل تك رقمي شدن نرخ تورم

رييس‌كل بانك مركزي دلايل تك رقمي شدن نرخ تورم در ارديبهشت ماه 1389 را تشريح كرد.

محمود بهمني در گفت‌و‌گو با خبرنگار بانك و بيمه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره دلايل تك‌رقمي شدن نرخ تورم در 12ماهه منتهي به ارديبهشت 89 نسبت به 12ماهه منتهي به ارديبهشت 88 اظهار كرد: مديريت و كنترل منابع و نظارت برنحوه مصرف آن‌ها، در كنار رعايت تخصيص بخشي منابع به بخش‌هاي مختلف صنعت، كشاورزي و بازرگاني از مهم‌ترين دلايل كاهش تورم بوده است كه در ضمن كنترل نقدينگي شاهد افزايش آن و تخصيص صحيح آن هم بوديم. هدف ما صرفا پايين آوردن تورم نبود بلكه قصد ما كنترل نقدينگي به گونه‌اي كه بخش‌هاي صنعت و معدن هم آسيب نبينند، بود.

وي از سامان‌دهي موسسات مالي و اعتباري به عنوان يكي ديگر از دلايل كنترل نرخ تورم نام برد و درباره نرخ ارز گفت: شيوه شناور مديريت‌شده نرخ ارز هم از مهم‌ترين دلايل تك‌رقمي شده نرخ تورم است.

وي همچنين براي مردم توضيح داد كه كاهش نرخ تورم به معناي كاهش قيمت‌ها نيست و گفت: كاهش نرخ تورم به اين معناست كه ‌مثلا اگر خودرويي با سرعت 120 كيلومتر در ساعت پيش مي‌رود اين سرعت كاهش يافته است.

بهمني افزود: وقتي صحبت از كاهش نرخ تورم مي‌شود، منظور كاهش رشد ميانگين قيمت‌هاست كه در تمام دنيا با فرمول خاصي محاسبه و همه از آن تبعيت مي‌كنند. مفهوم آن اين نيست كه قيمت‌ها نسبت به سال گذشته كم شده بلكه رشدش كاهنده بوده است.

رييس‌كل بانك مركزي گفت:‌ اگر در بازار چند قلم كالا به ميزان زيادي بالا برود به مفهوم افزايش تورم نيست بلكه ما براي تعيين تورم، 359 قلم كالا را با ضرايب مختلف در نظر مي‌گيريم مثلا مسكن سهم 28.5 درصدي در ضرايب اين كالاها دارند و افزايش نيافتن قيمت مسكن باعث كاهش كلي شاخص تورم مي‌شود. حالا ممكن است چند قلم كالا هم در بازار با افزايشي بيشتر از رقم تورم مواجه بوده باشند.

به گزارش ايسنا، اقتصاد ايران در 20 سال گذشته براي اولين بار، تورم تك‌رقمي را تجربه كرده است و اين براي سومين بار در 37 سال گذشته است كه تورم تك‌رقمي مي‌شود. صندوق بين‌المللي پول هم امسال تورم تك‌رقمي را براي ايران پيش‌بيني كرده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha