• شنبه / ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8903-09202
  • خبرنگار : 71186

/مروري بر مهم‌ترين اخبار خودرويي هفته/ رنوپارس به سمت خروج از زنجيره تامين قطعات تندر90

اعلام خروج رنوپارس از زنجيره تامين قطعات تندر90 مهمترين خبر خودرويي هفته را رقم زد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي هفته‌ گذشته نشست خبري ميشل كربل - مديرعامل شركت رنو پارس - برگزار شد و وي تلويحا اخبار منتشر شده در خصوص خروج رنوپارس از زنجيره تامين قطعات تندر90 را تائيد كرد. توليد تندر90 در كشور از ابتدا با حاشيه‌هاي فراواني همراه بود كه تاكنون منجر به پايين ماندن تيراژ توليد اين خودرو در قياس با برنامه‌هاي اوليه و بالا رفتن قيمت تمام شده توليد اين خودرو در كشور است. برخي كارشناسان يكي از دلايل بالا بودن قيمت تمام شده تندر90 را مربوط به عملكرد رنوپارس در زنجيره تامين قطعات مي‌دانستند كه به نظر مي‌رسد با حذف اين شركت از زنجيره تامين قطعات، نظر اين كارشناسان تامين شده است؛ با اين حال دسته ديگري از كارشناسان نيز معتقدند كه خروج رنوپارس از زنجيره تامين قطعات ممكن است منجر به حركت دو خودروساز داخلي به سمت خريد قطعات ارزان و البته كم كيفيت‌تر براي پايين آوردن قيمت تمام شده توليد تندر90 و در نتيجه افت كيفي اين خودرو شود. * * انتقاد رييس ايدرو از رنوپارس اما در اين هفته يكي از بالاترين مقامات خودرويي كشور نيز زبان به انتقاد از عملكرد رنوپارس در زنجيره تامين قطعات تندر90 گشود. سيد مجيد هدايت - رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) - در اين زمينه گفت: شركت رنوپارس تاكنون در عمل به تعهداتش موفق نبوده و حتي برخي سرمايه‌گذاري‌ها را نيز انجام نداده است؛ ضمن اين‌كه در زمينه انبوه‌سازي، كاهش قيمت و تامين به موقع قطعات مورد نياز براي توليد تندر90 نيز كار موفقيت‌آميزي انجام نشده است. ‌بنابراين بعد از بررسي‌هاي زياد در كارگروه مربوطه به اين نتيجه رسيديم كه اعمال وحدت در اجراي پروژه توليد تندر90 در كشور لازم است و همچنين بايد تغييراتي نيز در مورد نقش طرف خارجي در اجراي پروژه اعمال شود و در همين راستا برخي از مسووليت‌هاي طرف خارجي نيز دراين پروژه بازتعريف خواهد شد. با چنين سخناني حذف رنوپارس از زنجيره تامين قطعات خودروي تندر90 امري قطعي و غير قابل تغيير به نظر مي‌رسد. * * هشدار در خصوص شرايط واگذاري سهام خودروسازان اما هفته‌ گذشته با حاشيه‌هاي زيادي در خصوص واگذاري بلوك 18 درصدي سهام دو خودروساز بزرگ همراه بود. در اين هفته ايرج يزدان بخش ـ رئيس هيات مديره شوراي تعالي صنعت قطعه سازي ـ نسبت به تبعات واگذاري سهام دو خودروساز بزرگ به شيوه فعلي هشدار داد. يزدان بخش گفت: اخباري به گوش مي‌رسد كه برخي از خريداران بالقوه سهام ايران خودرو و سايپا براي كسب سود بيشتر ممكن است به سراغ قطعات بي‌كيفيت و ارزان چيني بروند. وي تاكيد كرد كه دولت قبل از واگذاري حتي يك درصد از سهام دو خودروساز بزرگ بايد خريداران را ملزم به حفظ اشتغال و سطح كيفي محصولات كرده و الزام‌هاي نظارتي را نيز در قرارداد واگذاري مدنظر قرار دهد، اما در شرايط فعلي و پيش از مهيا شدن اين شرايط ، واگذاري‌ بلوكي سهام ايران خودرو و سايپا اقدام درستي نبوده و ممكن است موجب وارد شدن برخي از افراد سودجو به اين دو خودروساز و ضربه خوردن كيفي صنعت خودروسازي كشور شود. * * واگذاري بلوكي سهام دو خودروساز متوقف شود اما در اين هفته رئيس هيات مديره شوراي تعالي صنعت قطعه سازي تنها مخالف واگذاري بلوكي سهام ايران خودرو و سايپا نبود و اوستا گودرزي - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت - نيز اظهار كرد: در شرايط فعلي و پيش از شكل‌گيري بخش خصوصي توانمند، واگذاري بلوكي سهام شركت‌هاي خودروساز ايران خودرو و سايپا درست نيست. به گفته اين استاد دانشگاه فلسفه خصوصي‌سازي، واگذاري مديريت بنگاه‌ها به بخش خصوصي براي كارآمد شدن مديريت و افزايش بهره‌وري و نظارت بيشتر دولت است، در حالي كه در حال حاضر بخش خصوصي توانمند براي واگذاري گروه‌هاي خودروسازي ايران خودرو و سايپا وجود ندارد، بنابراين ابتدا بايد واحدهاي كوچكتر خودروساز زيرمجموعه خودروسازهاي بزرگ به طور كامل واگذار شود تا بخش خصوصي تجربه مديريت واحدهاي خودروساز كوچك را كسب كرده و بتواند مديريت واحدهاي بزرگي همچون سايپا و ايران خودرو را نيز بر عهده گيرد. * * 75 درصد خودروهاي توليدي كشور قديمي است همچنين در هفته گذشته منوچهر منطقي - رييس هيات مديره گروه خودروسازي بهمن - از وضعيت خودروهاي توليدي در كشور انتقاد كرد. وي در سخناني در اين زمينه گفت: حدود 75 درصد از خودروهاي توليد داخل بيش از20 سال قبل طراحي شده‌اند و با اين وضع نمي‌توان به اهداف پيش بيني شده در صنعت خودرو رسيد. به گفته وي در بخش سي.‌كي‌.دي ارزش افزوده زيادي نصيب كشور نمي‌شود، اما در صورت طراحي داخلي، ارزش افزوده صنعت افزايش خواهد يافت. وي اظهار كرد خودروسازان ابتدا بايد به دنبال ايمني بالا و راحتي و كيفيت و درنهايت خدمات پس از فروش سريع و با قيمت مناسب باشند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha