• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-16318

*مذاكره با 4خودروساز خارجي براي توليد در ايران* رييس سازمان سرمايه‌گذاري به ايسنا خبر داد: يكي از اين شركت‌ها تويوتاست

*مذاكره با 4خودروساز خارجي براي توليد در ايران*
رييس سازمان سرمايه‌گذاري به ايسنا خبر داد:
يكي از اين شركت‌ها تويوتاست
رييس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران گفت: ايران هم‌اکنون با چهار شرکت بزرگ خودروسازي جهان در حال مذاکره بوده تا خط توليد اين شرکت‌ها در کشورمان راه‌اندازي شوند. بهروز علي‌شيري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين باره توضيح داد: يکي از اين چهار خودروساز، شرکت پروتون مالزي بوده که با شرکت سايپا قرارداد دارد و همچنين قرار است هياتي از ايران با شرکت تويوتا براي راه‌اندازي خط توليد اين شرکت در کشورمان مذاکره کند. وي البته اشاره‌اي به نام دو خودروساز ديگر نکرد و دليل آن‌را نيز مقدماتي بودن مذاکرات با اين دو شرکت عنوان کرد. رييس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران همچنين در واکش به تصميم شرکت خودروسازي دايملر آلمان براي خروج از ايران گفت: رفتن از اقتصاد ايران يعني ضرر. در اين زمينه بايد به آخرين يادداشت اتاق بازرگاني و صنايع و معادن آمريکا اشاره کرد که اعضاي آن نسبت به وضع تحريم‌ها عليه ايران اعتراض کرده و اين اقدام را مانعي براي رابطه فعالان اقتصادي آمريکا با ايران توصيف کردند. وي با اشاره به اين‌که اقتصاد ايران جاي قهر کردن نيست، افزود: نرخ بالاي رشد سرمايه‌گذاري و نرخ بالاي بازگشت سرمايه‌گذاري در ايران به هيچ شرکتي اجازه نمي‌دهد که آن را رها کند. گفتني است، چندي پيش ديتر زيچ، مديرعامل دايملر در جمع سهامداران اين شركت از كاهش و يا قطع همكاري‌هاي اين شركت با ايران خبر داد. زيچ در آن زمان گفت كه دايملر به زودي 30 درصد سهام خود در شركت توليد موتورهاي ديزلي (زيرمجموعه ايران خودرو ديزل) را مي‌فروشد و سطح همكاري‌هاي خود را نيز با ايران كاهش مي‌دهد. مديرعامل دايملر در عين حال مدعي شد كه اين تصميم را در واكنش به سياست‌هاي ايران در خصوص برنامه‌هاي هسته‌اي اتخاذ كرده است. با اين وجود رسانه‌هاي خبري تصميم دايملر براي خروج از ايران را سياسي توصيف كرده و آن‌را ناشي از فشارهاي آمريكا، آلمان و همچنين اتحاديه اروپا به اين شركت دانستند. دايملر همچنين اعلام كرد كه تقاضاي خود براي صادرات خودروهاي با كاربرد غير نظامي به ايران را پس گرفته است. اين تصميم در حالي اتخاذ شد كه صدر اعظم آلمان نيز پيش‌تر از تصميم‌ شركت‌هاي اين كشور براي كاهش روابط با ايران حمايت كرده بود. مديرعامل دايملر همچنين از لغو قرارداد ارسال كاميون و خودرو سنگين به ايران خبر داده و در عين حال عنوان كرد كه اين تصميم زياني را متوجه مردم ايران نخواهد كرد. البته در واكنش به اين تصميم علي‌اكبر محرابيان، وزير صنايع و معادن نيز تصميم شرکت آلماني خودروسازي دايملر براي خروج از ايران صراحتا اين اقدام را نوعي بلوف سياسي توصيف و اعلام كرد كه هم‌اكنون توانايي صنعت خودروسازي كشور به حدي رسيده كه در بسياري از بخش‌ها توانايي طراحي و توليد را داريم. وي اين‌را هم گفت كه در صنعت خودرو، در اكثر خودروهايمان تقريبا به‌طور كامل خودكفا هستيم؛ به ويژه در خودرو بنز که هم موتور، هم قواي محركه و اتاق و هم تمامي تزئينات آن در داخل توليد مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha