• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8902-07654

انتقاد برزگري از جايگاه كنوني سازمان استاندارد و مصرف بالاي سوخت خودروهاي داخلي

انتقاد برزگري از جايگاه كنوني سازمان استاندارد و مصرف بالاي سوخت خودروهاي داخلي
رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از جايگاه كنوني اين سازمان انتقاد كرد. نظام‌الدين برزگري در نخستين نشست خبري خود در سال 1389 در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مبني بر اين‌كه آيا شما از جايگاه كنوني اين سازمان راضي هستيد يا خير؟ گفت: براساس قانون، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تشكيلات حقوقي غيرانتفاعي مستقل كشوري بوده و موظف است فعاليت‌هاي خود را به صورت مستقل انجام دهد. وي با تاكيد بر ضرورت اصلاح ساختار سازمان استاندارد از مسئولان عالي رتبه كشور خواست كه نسبت به ارتقاي جايگاه و بودجه‌ سازمان استاندارد توجه بيشتري داشته باشند. گفتني است، اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود كه سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران هم اكنون يكي از زيرمجموعه‌هاي وزارت صنايع و معادن بوده، اما برخي از كارشناسان اعتقاد دارند كه اين سازمان بايد از زيرمجموعه وزارت صنايع و معادن خارج شده و به صورت مستقل فعاليت‌هاي خود را انجام دهد. برزگري همچنين در پاسخ به سوال ديگر ايسنا درباره‌ نتايج آزمون از آخرين نمونه‌هاي برداشته شده از برنج‌هاي وارداتي عنوان كرد: اين آزمون به طور كامل انجام شده و نتايج آن به صورت سربسته در اختيار كميسيون بهداشت مجلس قرار گرفته است. وي با بيان اين‌كه اطلاعات دقيقي از نتايج اين آزمون ندارد، در عين حال خاطرنشان كرد: براساس اطلاعاتي كه به من رسيده، به نظر مي‌رسد اين برنج‌ها از نظر دارا بودن آرسنيك و كادميوم مشكل خاصي نداشته، اما بهتر است براي اطلاع دقيق‌تر نتايج مربوط به آخرين نمونه‌برداري انجام شده از برنج‌هاي وارداتي را از كميسيون بهداشت بپرسيد. به گفته او اين نتايج مربوط به آزمون 120 نمونه از برنج‌هاي وارداتي است. يادآور مي‌شود، سال گذشته اداره كل استاندارد استان تهران نخستين بار از غير استاندارد بودن تعدادي از برنج‌هاي وارداتي به كشور خبرداده كه اين موضوع در ادامه با واكنش‌هاي مختلف مجلس و ديگر سازمان‌هاي مرتبط مانند وزارت بهداشت مواجه شد. برزگري در ادامه بيشتر صحبت‌هاي خود را روي صنعت خودروسازي كشور متمركز كرد و توضيح داد: براساس هماهنگي‌هاي انجام شده از اين پس نماينده استاندارد به عنوان نماينده‌ دولت در سه شركت خودروسازي بزرگ كشور با عنوان مسوول كنترل كيفيت حضور خواهد داشت. ضمن اين‌كه براساس توافق انجام شده با انجمن قطعه‌سازان كشور، ستاد ملي ارتقاي كيفيت خودرو و قطعات خودرو تشكيل شده و همچنين از اين پس بازرسي از وضعيت خدمات پس از فروش خودرو و كنترل قطعات خودرو به صورت جدي‌تر انجام مي‌شود. اين مقام مسوول با اشاره به اجباري بودن نصب ترمز ضد قفل (ABS) روي همه‌ خودروهاي توليدي دركشور در سال جاري اظهار داشت: البته هنوز تعدادي از خودروهاي توليدي كشور ترمز ضد قفل ندارند و ما به خودروسازان تا پايان شهريورماه فرصت داده‌ايم تا علاوه بر نصب اين ترمز روي محصولاتشان، استانداردهاي 51 گانه مربوط به خودرو را نيز در توليد رعايت كنند. وي درباره‌ خودروهاي غير استاندارد توليد داخل توضيح داد: از نظر ما از گروه ايران خودرو محصولات پژو روآ و پژو 405 فاقد استانداردهاي 51 گانه بوده و در گروه سايپا نيز سايپا 141 و پرايد صبا چنين وضعيتي دارند. برزگري همچنين با اشاره به اين‌كه امسال بايد نصب برچسب معيار مصرف سوخت خودروها عملياتي شود، درباره‌ آخرين وضعيت خودروهاي غير استاندارد در اين حوزه نيز توضيح داد: در گروه بهمن خودرو وانت مزداي تك‌كابين به جاي مصرف سوخت 7.88 ليتر در هر 100 كيلومتر معادل 10.5 ليتر مصرف سوخت دارد. همچنين در شركت مرتب، خودرو موسو 4 سيلندر به جاي 8.4 ليتر در هر 100 كيلومتر، 11.36 ليتر بنزين مي‌سوزاند. وي ادامه داد: در گروه ايران خودرو نيز سمند سورن و پژو405 معيار مصرف سوخت خودرو را رعايت نكرده‌اند؛ به طوري كه مصرف سوخت هر دو خودرو بايد 6.9 ليتر در هر 100كيلومتر باشد، اما سورن 8.80 و پژو 405 معادل 8.92 ليتر در هر 100 كيلومتر بنزين مي‌سوزانند. در گروه پارس خودرو نيز مصرف سوخت پيكاپ تك‌كابين و دوكابين به جاي 9.24 در هر 100 كيلومتر 11.84 ليتر است. او همچنين با اشاره به اين‌كه رعايت استانداردهاي 51 گانه‌ خودرو و اجراي كامل طرح COP (نمونه‌برداري خودرو از خط توليد) در سال جاري جزو برنامه‌هاي اصلي سازمان استاندارد است، درباره‌ فعاليت‌هاي اين سازمان در حوزه‌ هدفمندكردن يارانه‌ها نيز گفت: سازمان استاندارد تاكنون 33 استاندارد مربوط به محصولات انرژي‌بر را تدوين كرده كه 17 استاندارد هم اكنون در حال اجراست. وي افزود: هم اكنون اجراي استانداردهاي مربوط به مصرف سوخت در دو صنعت سيمان و شيشه آغاز شده و در ادامه نيز صنايعي مانند فولاد، روغن و آلومينيوم را تحت پوشش قرار مي‌دهيم. رئيس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران همچنين با اشاره به رشد 17 درصدي تدوين استاندارد در سازمان استاندارد در سال گذشته نسبت به سال 1387 گفت: در دو سال 1387 و 1388 حدود 30 درصد از كل تدوين‌هاي تاريخ حيات سازمان استاندارد انجام شده است. همچنين روش سنتي تدوين استاندارد متحول شده و نرم افزاري در اين زمينه طراحي كرده‌ايم كه براساس نياز اعلام فراخوان كرده و همچنين سعي كرده‌ايم با دستگاه‌هاي مختلف دولتي براي تدوين استاندارد توافق‌نامه امضا كنيم. وي اضافه كرد: به عنوان مثال با وزارتخانه‌هاي نيرو، فناوري اطلاعات و جهاد كشاورزي و همچنين دفتر فناوري اطلاعات رياست جمهوري براي تدوين استانداردهاي مرتبط با حوزه‌ كاري اين سازمان‌ها توافق‌نامه‌ امضا كرده‌ايم. برزگري درباره‌ اجرايي شدن طرح انطباق كليه‌ي كالاهاي وارداتي با استاندارد نيز گفت: اين طرح هم اكنون در حال اجرا بوده و تا كنون سه ليست 600، 109 و 520 قلم كالا را براي كنترل واردات آنها به دستگاه‌هاي مختلف ابلاغ كرده‌ايم كه اميدواريم در ادامه سال نيز تعداد اين كالاها افزايش يابد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha