• یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8901-10721

مسئول بخش بافت‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران: در تهيه جسد براي تشريح مشكل داريم حذف تشريح جسد براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يك ضايعه است

مسئول بخش بافت‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران:
در تهيه جسد براي تشريح مشكل داريم
حذف تشريح جسد براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يك ضايعه است

عضو هيات مديره انجمن علوم تشريح ايران و مسئول بخش بافت‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به پيامدهاي حذف تشريح جسد در آموزش آناتومي، گفت: حذف روش تشريح جسد براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يك ضايعه است.

دكتر غلامرضا حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به وضعيت تشريح جسد در كشور، گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده از آناتوميست‌ها بهترين راه براي آموزش تشريح جسد عنوان شده است.

وي با بيان اينكه 54 درصد از آناتوميست‌ها بهترين راه آموزش آناتومي را تشريح جسد عنوان كرده‌اند، اظهار كرد: همچنين در كشور انگليس بر اساس تحقيقات انجام شده در سال 2008، 67 درصد اعضاي هيات علمي بهترين راه براي آموزش آناتومي را تشريح جسد انتخاب كرده‌اند.

وي افزود: با وجود شيوه‌هاي مختلف آموزش ولي روش تشريح جسد بيشتر مد نظر است كه اين موضوع نشان مي‌دهد كه هنوز تشريح جسد در دنيا حرف اول را مي‌زند.

وي با تاكيد بر اينكه تقريبا هيچ كشوري وجود ندارد كه تشريح جسد به عنوان روش ثانوي آموزش آناتومي محسوب شود، خاطر نشان كرد: تشريح جسد در رعايت اخلاق حرفه‌اي به دانشجويان پزشكي كمك مي‌كند و حتي اين موضوع در دنيا ثابت شده است.

وي افزود: از آنجايي كه اولين برخورد دانشجويان پزشكي به صورت واقعي با بدن انسان در سالن تشريح اتفاق مي‌افتد و در واقع اولين جايي است كه دانشجويان بدن انسان ديگري را لمس مي‌كند بايد اينجا به آنان آموزش داده شود كه به جسدي كه برخورد مي‌كنند احترام گذارند و با ديده يك ابزار به آن نگاه نكند و نسبت به اتفاقاتي كه مي‌بيند رازدار باشند.

وي گفت: اگر حتي در جسدي ويژگي خاصي وجود دارد دانشجويان حق ندارند در مورد اين جسد جايي صحبت كنند، بنابراين هر آنچه كه در اخلاق پزشكي مورد نظر است در آناتومي رعايت مي‌شود.

حسن زاده با تاكيد بر اينكه حذف كردن روش تشريح جسد براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يك ضايعه است، تصريح كرد: اگر چنين اتفاقي رخ دهد به شدت اشتباه است چرا كه لازمه پزشك شدن يك فرد اين است كه بدن انسان را ببيند لمس و تشريح كند.

وي افزود: گاهي اوقات اين احساس وجود دارد كه تشريح جسد توسط آدمهاي بي رحم و سنگدل انجام مي‌شود در حالي كه در دنيا ثابت شده است تشريح جسد به خداشناسي دانشجويان كمك مي‌كند، بنابراين به اعتقاد من تشريح جسد بزرگترين ابزار براي آموزش آناتومي وجود دارد، اميد است به روزي برسيم كه در دانشكده‌هاي پزشكي هم مثل بقيه آموزش آناتومي را خوب انجام دهيم.

وي با بيان اينكه متاسفانه همچنان مشكل كمبود جسد در كشور وجود دارد، تصريح كرد: البته از طريق انجمن علوم تشريح جسد به دنبال اين هستيم اگر بتوانيم از كشورهاي ديگر جسد بخريم ولي خيلي از كشورها موافقت نكرده‌اند اميد است اين مشكل حل شود.

وي با بيان اينكه ما از جمله كشورهايي هستيم كه در فراهم كردن جسد خيلي مشكل داريم، اظهار كرد: در خيلي از كشورها تحقيقات به سمت تحقيقات مولكولي پيش رفته است و به كالبدشناسي با ديدي كه ما داريم نگاه نمي‌شود، بر اين اساس متخصصان اين رشته در خيلي از كشورها كم شده‌اند ولي خوشبختانه وضعيت كشور ما در زمينه متخصصان آناتومي خوب است و توانمندي زيادي در گروه علوم تشريح در اين زمينه وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha