• جمعه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8811-15663

*صنعت در هفته گذشته* برزگري مهمترين خبر را اعلام كرد و زارعي به جمع خبرنگاران آمد!

در هفته‌اي كه گذشت بخش صنعت و توليد كشور روزهاي كم‌خبري را سپري كرد كه مي‌توان دليل اصلي اين موضوع را نيز تعطيلي روزهاي نخستين هفته جاري دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اين وجود شايد بتوان اظهارنظر رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران درباره الزام انطباق كليه كالاهاي وارداتي با استاندارد از سال آينده را بتوان به عنوان مهمترين خبر مربوط به بخش توليد و صنعت كشور در هفته گذشته دانست.

تاكنون همواره از سازمان استاندارد اين انتقاد مي‌شد كه چرا اين سازمان در مقابل سيل ورود كالاهاي بي‌كيفيت چيني و غيرچيني به كشور عكس‌العمل مناسبي از خود نشان نمي‌دهد و مسوولان سازمان استاندارد نيز هميشه در مقابل اين انتقاد استدلال مي‌كردند كه وظيفه اين سازمان فقط در مورد كالاهاي مشمول استاندارد اجباري است. حال به نظر مي‌رسد سازمان استاندارد در پي اين است كه با اجراي مصوبه فوق سر و ساماني به وضعيت نابسمان واردات كالا به كشور بدهد.

نظام‌الدين برزگري در عين حال از معضل ارائه سفارش توليد به چين از سوي برخي از شركت‌هاي داخلي نيز به شدت انتقاد و اعلام كرد كه با اين معضل به صورت جدي برخورد مي‌شود.

* ابويي هم منتقد شد!

اما در اين هفته مديركل صنايع غيرفلزي وزارت صنايع و معادن هم به جمع منتقدان ارائه سفارش توليد به خارج از كشور پيوست.

حسين ابويي مهريزي با انتقاد از اقدام خلاف قانون برخي از شركت‌هاي داخلي تاكيد كرد كه توليد كالا با برند ايراني در خارج و واردات آن به كشور ممنوع بوده و وزارت صنايع و معادن مخالفت رسمي خود با اين مساله را به گمرك ايران اعلام كرده است.

* ايدرو باز هم خبرساز بود

از سوي ديگر در هفته‌اي كه گذشت، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) همچون هفته‌هاي پيشين سازمان خبرسازي بود.

به طوري‌كه از يك سو رييس كارگروه نفت، گاز و پتروشيمي ايدرو اعلام كرد كه ايران بزرگترين كشتي‌سازي منطقه بوده و شركت ايزوايكو ساخت بزرگترين تانكرهاي شناور ايراني را با نام‌هاي ايران فلق و ايران فهيم در دست اجرا دارد و از سوي ديگر رييس كارگروه تخصصي صنايع ريلي اين سازمان نيز از در دست تدوين بودن سند راهبردي توسعه صنايع ريلي خبر داد.

البته اظهارات اين دو مقام مسوول سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حالي است كه از يك سو شركت كشتي‌سازي ايزوايكو در تحويل كشتي ايران ـ اراك به شركت كشتيراني متحمل تاخير فراواني شده و در عين حال اجراي پروژه حوضچه خشك ايزوايكو نيز با معضل جدي تامين منابع مالي روبرو بوده و از سوي ديگر شركت‌هاي واگن‌ساز ايراني نيز با مشكل جدي كمبود سفارش روبرو هستند.

به طور كلي بايد گفت كه هم‌اكنون صنايع دريايي و ريلي كشور با شرايط ايده‌آل خود فاصله بسيار زيادي داشته و اين صنايع هم‌اكنون با معضلات جدي روبرو هستند.

* زارعي سرانجام به جمع خبرنگاران آمد!

اما در اين هفته دبير كارگروه حمايت از توليد پس از ماه‌ها براي نخستين بار به جمع خبرنگاران آمده و به برخي از انتقادات مطرح شده از عملكرد اين كارگروه پاسخ داد.

عزت‌الله زارعي كه علاوه بر دبيري كارگروه حمايت از توليد، معاون سرمايه‌گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز محسوب مي‌شود، از تدوين فهرست دوم ممنوعيت واردات كالاهاي داراي مشابه داخلي خبر داده و در عين حال در پاسخ به اين انتقاد كه چرا مصوبه كارگروه حمايت از توليد مبني بر اعطاي مهلت چهار ماه به صنايع براي پرداخت حق بيمه سهم كارفرما اجرا نشده؟ اذعان كرد كه ‌انجام اين كار از اختيارات سازمان تامين اجتماعي بوده و به مصوبه دولت نيازي ندارد.

* بسته‌اي كه تصويب شد

در آخرين روز هفته گذشته نيز اتفاق مهمي رخ داد و آن اتفاق تصويب بسته سياستي صنعت در كارگروه تحول اقتصاد بود. در اين بسته به نحوه حمايت از كالاهاي صنايع فولاد، سيمان پتروشيمي، آلومينيوم و نساجي اشاره شده است.

حال بايد ديد پس از اجراي كامل طرح هدفمند شدن يارانه‌ها اين صنايع و ساير صنايع كشور چقدر مي‌توانند در برابر افزايش قيمت‌ها و شوك ناشي از اجراي طرح تحول اقتصادي مقاومت كنند.

* واگن پارس ايران خودرويي مي‌ماند!

اما در هفته‌اي كه گذشت مديرعامل نساجي قائم‌شهر از اجراي طرح توسعه در اين كارخانه با فن‌آوري جديد طي سه ماه آينده خبر داد و در عين حال وزير صنايع و معادن نيز در ديدار با وزير خارجه بلاروس از آمادگي ايران براي ساخت كارخانه سيمان دراين كشور سخن گفت.

در عين حال مديرعامل واگن‌پارس نيز عنوان كرد كه با وجود اين‌كه اين شركت در آستانه واگذاري 43 درصد از سهامش به صورت مزايده قرار گرفته، اما ايران خودرو همچنان به عنوان مالك اصلي واگن پارس باقي خواهد ماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha