• جمعه / ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8811-09385

*هفته پر خبر صنعت و معدن* ـ ارايه سفارش توليد به چين ممنوع! ـ ترك‌ها از نساجي مازندران رفتند

*هفته پر خبر صنعت و معدن*
ـ ارايه سفارش توليد به چين ممنوع!
ـ ترك‌ها از نساجي مازندران رفتند

در هفته‌اي كه گذشت بخش صنعت و معدن كشور روزهاي پرخبر و پرحاشيه‌اي را سپري كرد؛ به‌طوريكه وزير صنايع و معادن در يك نشست صميمي با خبرنگاران به صراحت از نحوه‌ عملكرد برخي نشريات انتقاد كرد و در اتفاقي ديگر تعدادي از مسوولان دولتي از ارايه سفارش توليد به چين از سوي برخي شركت‌هاي داخلي به شدت انتقاد كرده و اين كار را خلاف قانون دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين هفته علي‌اكبر محرابيان ـ‌ وزير صنايع و معادن ـ در نشستي با خبرنگاران عنوان كرد كه برخي نشريات سفارشي كار مي‌كنند، اما در عين حال اذعان كرد كه ارتباط مسوولان اين وزارتخانه نيز با رسانه‌ها طي سال جاري كاهش يافته است.

محرابيان همچنين در اين هفته بار ديگر به‌طور تلويحي از عملكرد سيستم بانكي كشور انتقاد كرده و تصريح كرد كه تسهيلات بانكي بايد به دست مصرف‌كنندگان واقعي برسد.

از صعود سه پله‌اي تا انتشار اوراق مشاركت

در همين حال در هفته‌اي كه گذشت صنعت فولادسازي كشور شاهد انتشار چندين خبر متفاوت بود. به‌طوريكه محمدمسعود سميعي‌نژاد - معاون امور معدني و صنايع معدني وزارت صنايع و معادن - دليل اصلي كاهش توليد فولاد خام ايران در دو ماهه آخر سال 2009 ميلادي را قطع برق در فولاد خوزستان و كاهش توليد در اين كشور عنوان كرد.

اين در حاليست كه پيشتر انجمن جهاني فولاد رتبه‌ ايران را در سال 2009 ميلادي شانزدهم اعلام كرد كه اين رتبه صعود سه پله‌اي ايران را در ميان بزرگترين توليدكنندگان فولاد خام در جهان نشان مي‌دهد.

در ادامه اوراق مشاركت طرح‌هاي هشتگانه فولادي نيز عرضه شد كه به گفته مسوولان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اين اوراق مشاركت با استقبال مردم مواجه شده است.

ارايه سفارش توليد به چين، ممنوع!

اما در هفته‌اي كه گذشت بحث ارايه سفارش توليد به چين از سوي برخي از شركت‌هاي داخلي با انتقاد شديد چندين نفر از مسوولان وزارت صنايع و معادن و سازمان استاندارد ايران مواجه شد؛ به طوري كه در اولين اظهارنظر فريدون بلغاري، مشاور رييس سازمان استاندارد از اقدام خلاف قانون برخي از شركت‌هاي داخلي در ارايه سفارش توليد به چين و واردات اين محصولات به كشور تحت برند ايراني و نشان استاندارد ايران خبر داد. وي اين كار را كم از جعل علامت استاندارد ندانست.

در ادامه خدامراد احمدي، معاون وزير صنايع و معادن و رييس سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران نيز با انتقاد از ارايه سفارش توليد به چين از سوي برخي شركت‌هاي داخلي خبر داده و از پيگيري‌ اين موضوع خبر داد. در ادامه نيز يكي ديگر از مسوولان سازمان استاندارد، يعني نيره پيروزبخت، مديركل صادرات و واردات اين سازمان از تهيه ليست شركت‌هاي متخلف خبر داد.

ترك‌ها از نساجي مازندران رفتند!

از اخبار مربوط به ارايه سفارش توليد به چين از سوي برخي شركت‌هاي متخلف داخلي كه بگذريم، در هفته‌ گذشته محمد مروج، رييس هيات مديره انجمن نساجي ايران از منتفي شدن حضور سرمايه‌گذار ترك در كارخانه نساجي مازندران خبر داده و در عين حال با انتقاد از وضعيت توليد پنبه در كشور عنوان كرد كه بازار ايران پر از نخ‌هاي ازبكي شده است. اظهاراتي كه البته مسوولان وزارت صنايع و معادن پاسخي در مقابل آن ارايه نكردند.

چرم تبريز و تعطيلي؟!

در خبري ديگر كه مربوط به صنعت چرم بود، عضو انجمن صنايع چرم ايران با انتقاد از صادرات بي‌رويه وت‌بلوي گاوي از كشور طي چند ماه اخير عنوان كرد كه در صورت ادامه اين روند 300 واحد صنعت چرم تبريز با مشكل تامين مواد اوليه روبرو شده و ناگزير تعطيل خواهند شد.

البته اين خبر با واكنش ‌مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنايع و معادن مواجه شده؛ به‌طوريكه گلناز نصر‌اللهي گفت كه با مسوولان وزارت بازرگاني براي توقف صادرات بي‌رويه وت‌بلوي گاوي نامه‌نگاري كرده است.

حال بايد منتظر بود و ديد كه اين نامه‌نگاري چقدر تاثيرگذار خواهد بود.

از يك تكذيب تا يك تاييد!

از سوي ديگر در اين هفته مديرعامل كفش ملي اخبار مربوط به تغيير كاربري فروشگاه‌هاي اين شركت و تبديل آن‌ها به شعبه‌هاي بانك اميركبير را تكذيب كرد.

همچنين در اين هفته دبير كارگروه حمايت از توليد به اجرايي نشدن مصوبه‌ اين كارگروه در زمينه‌ اعطاي مهلت چهار ماهه به صاحبان صنايع براي پرداخت حق بيمه‌ سهم كارفرما اذعان كرد. هرچند زارعي دليل اصلي اجرايي نشدن اين مصوبه را اعلام نكرد. البته اجرايي نشدن مصوبه فوق پيشتر از سوي بسياري از صاحبان صنايع نيز تاييد شده بود.

ارزش افزوده بازهم مطرح شد

در همين حال يكي ديگر از معاونان وزير صنايع و معادن يعني محسن حاتم نيز در هفته‌اي كه گذشت، بار ديگر به بحث هميشه جذاب و جنجالي نرخ ارزش افزوده بخش صنعت و معدن كشور اشاره كرد و برآورد اين وزارتخانه از نرخ سال گذشته را حدود 10 درصد اعلام كرد.

معاون برنامه‌ريزي وزارت صنايع و معادن در عين حال عنوان كرد كه نرخ ارزش افزوده صنعت و معدن كشور در سال قبل هنوز به صورت قطعي از سوي بانك مركزي و مركز آمار ايران منتشر نشده است.

هدايت بازهم خبرساز بود!

اما در هفته‌اي كه گذشت، رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) بازهم به روند خبرسازي‌هاي خود ادامه داد و اين بار در جمع مديرانش در همايشي تحت عنوان «نقش ايدرو در توسعه صنعتي كشور» از بازتعريف فعاليت‌هاي سازمان‌هاي توسعه‌اي در برنامه‌ پنجم كشور خبر داد. مجيد هدايت همچنين اين هفته بازديدي نيز از شركت كشتي‌سازي ايزوايكو داشت.

اين درحاليست كه برنامه اين شركت كشتي‌ساز براي تحويل كشتي ايران ـ اراك به كشتيراني در 22 بهمن ماه امسال قابل تحقق نيست.

از آلوده نبودن آب تهران تا افزايش توليد سيمان

هفته قبل همچنين مديركل استاندارد استان تهران براي چندمين بار از آلوده نبودن آب تهران براساس آخرين نمونه‌گيري‌هاي انجام شده خبر داد.

در عين حال در خبري ديگر دبير انجمن توليدكنندگان سيمان از رشد 14.5 درصدي توليد اين كالا در كشور طي 10 ماهه امسال خبر داد.

بازديد بي‌سر و صدا از دخانيات!

يكي از اتفاقات جالبي كه در هفته گذشته رخ داد بازديد خبرنگاران از خط توليد سيگار مونتانا در شركت دخانيات ايران بود. بازديدي كه خيلي بي سر و صدا و حتي بدون حضور مديرعامل شركت دخانيات انجام شد. در اين بازديد رييس سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران عنوان كرد كه براي توليد سيگار خارجي مجوز لازم صادر شده است. اين در حاليست كه پيشتر جنجال زيادي در زمينه توليد سيگار خارجي در كشور به وجود آمده و وزارت بهداشت در اين زمينه به شركت دخانيات ايران هشدارهايي داده بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha