• سه‌شنبه / ۶ بهمن ۱۳۸۸ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8811-02465
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

/گزارش/ احداث ميدان در جنوب سي‌وسه پل و دغدغه‌هاي مسوولان در اصفهان

/گزارش/
احداث ميدان در جنوب سي‌وسه پل و دغدغه‌هاي مسوولان در اصفهان

لايحه پيشنهادي شهرداري اصفهان براي انجام مطالعات تهيه طرح اول و دوم احداث ميدان در جنوب سي و سه پل و ساخت پارکينگ در زير اين ميدان چندي پيش در شوراي اسلامي شهر اصفهان به تصويب رسيد تا ترافيک و معضلات موجود در جنوب اين پل حذف شود، اما اجراي اين مصوبه آن هم در عرصه اثري تاريخي جاي نگراني دارد؛ چرا که مي‌تواند سي و سه پل را دستخوش آسيب‌هاي ناشي از اجراي پروژه‌هاي عمراني کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، مسوولان شهر اعلام مي‌کنند که اجراي اين طرح به منظور سهولت در عبور و مرور عابران پياده، اتصال سي و سه پل به چهارباغ بالا و زيباسازي منظره نماي جنوب اين پل تاريخي خواهد بود و مطالعات و تهيه آن به مهندسان مشاور پيشنهاد شده است.

مدير برنامه‌ريزي، طراحي و توسعه شهري معاونت شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان با بيان اينکه مهندسان مشاور مطالعات و تهيه مرحله اول و دوم اين ميدان را طي هفت ماه انجام خواهند داد، اعلام کرده بود که طرح احداث ميدان و پارکينگ در مساحتي حدود 9هزار مترمربع انجام خواهد شد.

مسعود کريميان با بيان اينکه ساخت ميدان در جنوب سي و سه پل در بازنگري طرح تفصيلي شهرداري مناطق 5 و 6 لحاظ گرديده و در کميسيون ماده 5 نيز به تصويب رسيده است، افزود: با بهره برداري از اين طرح و با احداث ساختمان‌هاي فرهنگي علاوه بر رفع آشفتگي‌هاي فعلي در اين محدوده، بعد فرهنگي در اين محور تاريخي نيز تقويت مي‌شود.

وي يادآور شد: با اجراي اين طرح، تردد عابران پياده قطع نخواهد شد و ايستگاه‌هاي اتوبوس که در مجاورت اين پل قرار گرفته است نيز به اين پارکينگ انتقال مي‌يابد.

اما سخنان کريميان در حالي مطرح مي‌شود که برخي از کارشناسان حمل و نقل و ترافيک، احداث چنين ميداني آن هم در کنار سي و سه پل را غيرضروري مي‌دانند و معتقدند چنين ميداني فضاي آرام جنوب پل 400 ساله را دستخوش فضاهاي تجاري و ترافيک‌زا مي‌كند.

در همين زمينه عضو کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به ضروري نبودن احداث اين ميدان به خبرنگار ايسنا گفت: احداث اين ميدان آن هم در کنار سازه‌اي تاريخي به اين اثر آسيب وارد مي‌کند.

غلامرضا شيران با اعلام اينکه اين طرح يک تقاطع غيرهمسطح است، افزود: ايجاد تقاطع غيرهمسطح در داخل شهر مجاز نيست چه برسد به اينکه چنين طرحي در مجاورت مکان‌هاي تاريخي همچون سي و سه پل اجرايي شود.

وي شيوه‌هاي تسهيل حجم ترافيک از محل تقاطع‌ها را ابتدا بهره‌گيري از چراغ‌هاي راهنمايي، احداث ميدان و سپس رعايت حق تقدم اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس قوانين ترافيکي آخرين شيوه عبور حجم ترافيک در تقاطع‌ها ايجاد تقاطع‌هاي غيرهمسطح است.

اين عضو کميسيون حمل و نقل ترافيک شوراي اسلامي شهر اصفهان ادامه داد: چراغ‌هاي راهنمايي مي‌تواند حجم ترافيک را نظم داده و به آرامي عبور دهد.

وي بيان داشت: متاسفانه برخي از مسوولان گزينه‌هايي ارائه مي‌دهند که مسائل فني در آنها رعايت نشده است.

شيران با بيان اينکه با ايجاد ميدان در تقاطع‌ها مشکل ترافيک به معضل تبديل مي‌شود، تصريح کرد: چنين اقدامي سبب رواج بي نظمي فرهنگي-ترافيکي مي‌شود.

وي ادامه داد: چنانچه بدون کار کارشناسي و اولويت بهره‌گيري از شيوه‌هاي ترافيکي، ميدان در تقاطعي ايجاد شود، به ناچار چراغ‌هاي راهنمايي را نيز در آن ميدان اعمال مي‌کنند که اين مساله سرگرداني شهروندان را نيز در پي خواهد داشت.

اين عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان خاطرنشان کرد: ايجاد چنين ميداني در جنوب سي و سه پل تنها فضاي تاريخي و آرام آن را براي گردشگران تضييع خواهد کرد.

عضو شوراي شهر اصفهان:
شوراي اسلامي شهر اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي به مصداق انسان مار گزيده شده‌اند!

هم‌چنين عضو کميسيون عمران شوراي اسلامي شهر اصفهان كه از ديگر اعضاي شورا است نيز با احداث چنين ميداني مخالف است.

محمود محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان اظهار داشت: شهرداري اصفهان قصد دارد بر اساس اين لايحه ميداني براي کاهش ترافيک ايجاد کند و در زير اين ميدان دو طبقه پارکينگ احداث کند.

وي افزود: اين اقدام صحيح نيست چرا که با چنين پارکينگي مردم براي پارک خودروهاي خود بيشتر به اين منطقه سوق مي‌يابند.

اين عضو شوراي شهر اصفهان با بيان اينکه توام شدن پيشنهاد حفر گودال به منظور خروج دستگاه حفار و اصلاح مسير در تونل مترو شرقي اصفهان و ارائه لايحه شهرداري براي احداث ميدان در جنوب سي و سه پل جاي سوال دارد، تصريح کرد: در مسير طرح ميدان، هتل‌ها و واحدهاي تجاري متعددي وجود دارد که هنوز آزادسازي آنها انجام نشده است و ابتدا بايد شهرداري به مالکاني که در مسير طرح، ملکي دارند معوض دهد و سپس طرح را براي تصويب به شورا ارائه دهد.

وي با اشاره به اينکه اجراي اين ميدان در عرصه سي و سه پل است، تصريح کرد: لازم است ميراث فرهنگي و شوراي عالي ميراث فرهنگي کشور در اين زمينه نظر بدهند.

محمدي ادامه داد: اگر شهرداري اصفهان به فکر ساماندهي و زيباسازي جنوب سي و سه پل است بهتر است نماي نامتناسب و آلومينيومي ساختمان‌هايي که در جنوب اين پل و با مجوز شهرداري ساخته شده و با هويت تاريخي اصفهان مغايرت دارد، ساماندهي کند، آيا اين صحيح است که در مقابل يک اثر تاريخي نمايي آلومينيومي به کار برده شود؟

اين عضو کميسيون عمران شوراي شهر اصفهان با بيان اينکه با عبور مترو از چهارباغ به جاي خيابان شمس آبادي مجموعه شوراي اسلامي شهر اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي به مصداق انسان مارگزيده شده‌اند، گفت: با احداث چنين ميداني نمي‌توان به شهرداري اطمينان کرد چرا که با رفتارهايي که مسوولان شهري اصفهان از خود نشان مي‌دهند امکان دارد بلايي که با عبور مترو از چهارباغ به بار آمد، باز در جنوب سي و سه پل تکرار شود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي استان:
احداث ميدان حتي در كميسيون ماده 5 نيز مطرح و ارائه نشده است

هم‌چنين رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان درخصوص احداث اين ميدان گفت: احداث چنين ميداني حتي در کميسيون ماده 5 مطرح و ارايه نشده است.

اسفنديار حيدري‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينکه مقرر شده بود سازمان قطار شهري اصفهان درخصوص اصلاح انحراف تي بي ام در تونل شرقي مترو اصفهان چند راهکار به سازمان ميراث فرهنگي استان ارايه دهد، افزود: هنوز قطار شهري هيچ راهکاري به سازمان ارايه نداده است.

وي اظهار داشت: در صورتي که راهکاري به سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان ارايه شود به طور قطع آن را در جلسه‌هاي کارشناسي و شوراي فني استان و کشور مطرح و سپس درخصوص آن تصميم گيري مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha