• جمعه / ۲ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8811-00204

/مارتن هدفمندكردن يارانه‌ها.../ آيا ثروتمندان هم يارانه نقدي مي‌گيرند؟!

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روز دهم آبان ماه سال جاري به هنگام بررسي و تصويب مواد لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها با 128 راي موافق و 58 راي مخالف به پيشنهادي مبني بر اينكه يارانه‌ها با لحاظ ميزان درآمد افراد به آحاد جامعه و شهروندان كشور پرداخت شود، موافقت كردند. اين پيشنهاد را ميرتاج‌الديني، كه آن روزها نماينده مردم تبريز در خانه ملت بود، ارائه كرد. اين پيشنهاد اگرچه به تصويب مجلس و بعدها به تاييد شوراي نگهبان رسيد، اما پس از اظهار نظر رييس مركز آمار ايران در يك برنامه تلويزيوني، با ابهام روبرو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با تصويب اين پيشنهاد، دهك‌هاي مشمول درآمد اجرايي شدن لايحه هدفمندكردن حذف ‌شدند و قرار شد يارانه در قالب پرداخت نقدي و غيرنقدي با لحاظ ميزان درآمد افراد، به همه مردم پرداخت شود، در حالي كه محمد مدد، رييس مركز آمار ايران اعلام كرد يارانه نقدي فقط به هفت دهك جامعه پرداخت خواهد شد.

اين اظهارات بلافاصله با واكنش‌هاي متعدد روبرو شد و غلامرضا مصباحي مقدم، رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از رييس مركز آمار خواست به دليل اعلام مطلبي خلاف مصوبه مجلس، گفته‌هاي خود را اصلاح كند، چون مساله‌اي كه در صدا و سيما عنوان شد، اشتباه است.

او با بيان اين‌كه براساس ارزيابي كه مركز آمار ايران با پايگاه‌ها و داده‌هايي كه دارد انجام مي‌دهد، جايگاه آنها را در سه خوشه تعيين مي‌كند، ادامه مي‌دهد: اگر افراد در خوشه اول باشند، مشمول يارانه بيشتر مي‌شوند و اگر در خوشه دوم باشند، مشمول يارانه در حد متوسط خواهند بود و اگر در خوشه سوم يعني دهك سوم بالاي درآمدي جامعه قرار گيرند، ‌مشمول يارانه اما به نسبت كمتر خواهند شد.

اما رييس مركز آمار چند روز بعد در نشستي خبري به نوعي بار ديگر اظهارات خود را تكرار كرد.

محمد مدد در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا در گفت‌وگو تلويزيوني خود اعلام كرد يارانه نقدي به خوشه سوم تعلق نمي‌گيرد، در حالي كه براساس قانون مصوب مجلس يارانه بايد به همه افراد جامعه پرداخت شود، گفت: اطلاعات مربوط به طرح پرداخت نقدي يارانه‌ها از يك سال پيش در حال جمع‌آوري است و براساس فرض آن زمان، دولت قرار بود يارانه به هفت دهك پرداخت شود و سه دهك پر درآمد جامعه از كمك‌هاي غير نقدي و تامين اجتماعي برخوردار شوند.

وي افزود: با توجه به اينكه قانونگذار قيد هفت دهك را از لايحه حذف كرد،‌ همان طور كه سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي نيز اعلام كرده طرح پرداخت نقدي يارانه‌هاي ابتدا با 70 درصد جامعه شروع مي‌شود، بعد همه افراد را پوشش خواهد داد.

او در پاسخ به اينكه "بعد" چه زماني است، با بيان اينكه زمان تحت پوشش قرار گرفتن سه دهك پر درآمد را كارگروه تحول اقتصادي تعيين مي‌كند، افزود: دولت با توجه مصوبه مجلس در حال برنامه ريزي است تا يارانه نقدي به خوشه سوم نيز پرداخت كند، اما قرار بر اين است كه اين موضوع در دولت به تصويب رسيده و اعلام شود.

او در واقع تاييد كرد كه دولت قصد دارد خوشه سوم يعني سه دهم پردرآمد جامعه را نه از طريق يارانه نقدي، بلكه از طريق كمك‌هاي غيرنقدي پوشش بدهد، ضمن اين كه شيوه و زمان آغاز اين كمك‌ها مشخص نيست و دولت هنوز براي اين موضوع تصميمي نگرفته‌ است.

در همين زمينه معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه قانون، دولت را مکلف کرده است که تمام ايرانيان متناسب با درآمدشان تحت حمايت مستقيم يا غيرمستقيم قرار گيرند، گفت: دولت بر اساس تکليفي که دارد با آغاز اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در نظر دارد 70 درصد جمعيت کشور را تحت پوشش پرداخت مستقيم نقدي قرار دهد.

محمدرضا فرزين تصريح ‌كرد: آنچه در کارگروه طرح تحول اقتصادي به تصويب رسيده است و دولت براساس آن عمل خواهد کرد آن است که 50 ميليون نفر، معادل 70 درصد جمعيت کشور تحت پوشش پرداخت نقدي در چارچوب هدفمند کردن يارانه ها قرار خواهند گرفت.

سخنگوي طرح تحول اقتصادي دولت تاکيد مي‌کند: 30 درصد باقيمانده جمعيت کشور نيز که تحت پوشش پرداخت نقدي قرار نمي‌گيرند از روش‌هاي غيرنقدي و نظام تامين اجتماعي حمايت مي‌شوند.

اگر چه در ابتدا اين شبهه به ذهن مي‌رسد كه دولت برخلاف راي مجلس به دنبال عدم برخورداري خوشه سوم از يارانه‌هاست، اما دقت در مصوبه مجلس كه اعلام مي‌كند "يارانه در قالب پرداخت نقدي و غيرنقدي با لحاظ ميزان درآمد افراد" بايد پرداخت شود، نشان مي‌دهد كه اين بخش داراي نوعي ابهام است، چرا كه مشخص نشده آيا همه افراد بايد از يارانه نقدي برخوردار شوند يا خير. بنابراين دولت با اختيارات خود مي تواند بخشي از جامعه را تحت پوشش يارانه نقدي و بخش ديگري را تحت پوشش يارانه غير نقدي قرار بدهد.

معاون پارلماني رييس‌جمهور هم در نشست خبري خود با اشاره به اينكه با توجه به مصوبه مجلس، همه مردم مشمول يارانه‌ها هستند و هيچ دهكي از يارانه‌ها حذف نمي‌شود، گفت: صد درصد مردم در قالب سه خوشه مورد نظر هستند و با مصوبه مجلس و كار مشترك با دولت، يارانه‌هاي قيمتي تبديل به يارانه‌هاي نقدي و در واقع جايگزين مي‌شود. ضمن اينكه هنوز رقم اين يارانه‌ها اعلام نشده و ميزان درآمدها در اين ارتباط در نظر گرفته خواهد شد.

در واقع او نيز به صراحت اشاره نكرد كه آيا يارانه نقدي شامل همه خوشه ها خواهد شد و يا اين كه خوشه پردرآمد از شمول پرداخت يارانه نقدي خارج است.

با اين اوصاف به نظر مي‌رسد دولت تصميم دارد در مرحله اول شروع طرح، يارانه نقدي را به خوشه‌هاي اول و دوم پرداخت كند و بعد با تصميم‌گيري درباره چگونگي ارائه خدمات تامين اجتماعي، خوشه سوم را نيز تحت پوشش قرار بدهد. خوشه سومي كه به گفته رييس مركز آمار ايران به اندازه همه 70 درصد ديگر جامعه درآمد دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha