• یکشنبه / ۲۷ دی ۱۳۸۸ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-14344
  • منبع : نمایندگی یزد

/همايش هدفمندکردن يارانه‌ها در يزد/ مشاور معاون توسعه بازرگاني داخلي در امور طرح‌هاي ويژه: 13 قلم کالاي مشمول طرح 19 درصد سبد هزينه خانوار را تشکيل مي‌دهند

همايش طرح تحول اقتصادي و هدفمندکردن يارانه ها با حضور مشاور معاون توسعه بازرگاني داخلي در امور طرح‌هاي ويژه، در اتاق بازرگاني استان يزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه يزد، مشاور معاون توسعه بازرگاني داخلي در امور طرح‌هاي ويژه به تشريح برنامه‌هاي وزارت بازرگاني در خصوص طرح هدفمند کردن يارانه ها پرداخت و تصريح کرد: متاسفانه تاکنون توزيع يارانه ها در کشورمان نوعي ظلم به برخي از اقشار جامعه بوده و لذا براي رفع اين ظلم به يک جراحي بزرگ اقتصادي در کشور نياز است.

جواد پورآقايي اردکاني افزود: اين جراحي در سطوح مختلف اقتصادي کشورمان انجام خواهد شد ولي مهمترين نقش در اجراي آن را وزارت‌هاي صنايع و معادن، بازرگاني و جهادکشاورزي ايفا مي‌كند.

وي با اشاره به تاکيد رييس جمهور به آغاز اجراي طرح در حداقل زمان ممکن، وظيفه دستگاه ها را انجام مقدمات اجراي طرح در اسرع وقت ذکر کرد و ادامه داد: وزارت بازرگاني در همين راستا، سال گذشته کارگروهي را به اين منظور با حضور کليه عوامل صنفي و کارشناسان اقتصادي و خبره در مسائل اقتصادي کشور تشکيل داد.

وي خاطرنشان کرد: اين کارگروه پس از شش ماه کار فشرده و با اخذ تجارب از دستگاه ها ي مختلف، حدود 50 تا 60 قلم کالاي تنش ساز در جامعه به دنبال حذف يارانه را جهت برنامه ريزي مشخص كرد و پس از بررسي‌هاي فراوان 13 قلم کالاي اساسي در سبد خانوار را به عنوان کالاهاي گروه الف، مشمول طرح معرفي کرد.

پورآقايي اردکاني اين کالاهاي مشمول را شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شير خشک صنعتي، کره، شکر سفيد، روغن، ماکاروني، برنج، نخود، لوبيا، عدس و پنير ذکر کرد و گفت: اين 13 قلم کالاي اساسي در مجموع 19 درصد از سبد هزينه خانوارها را به خود اختصاص مي دهند.

وي گفت: در راستاي اجراي کار تشکيلاتي در وزارت بازرگاني، ستادي تحت عنوان ستاد پشتيباني اجرايي طرح هدفمند کردن يارانه ها و ذخيره سازي کالاهاي اساسي به رياست معاون توسعه بازرگاني داخلي کشور ايجاد شد و با اختصاص تسهيلات 20 هزار ميليارد ريالي در سال گذشته، اقدام به ذخيره سازي کالاهاي اساسي براي ارائه و توزيع در زمان تعيين شده از سوي دولت، كرد.

مشاور معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني با اشاره به ارکان اين ستاد شامل دبيرخانه، مباشران تامين، کنترل و نظارت و همچنين شوراي اجراي طرح استان، به شرح وظايف هر کدام پرداخت.

اردکاني از شوراي اجراي طرح استان به عنوان اصلي‌ترين حلقه اجراي اين طرح ياد کرد و گفت: اين شورا به رياست سازمان بازرگاني هر استان تشکيل شده و وظايفي همچون اجراي مصوبات ستاد مرکزي در سطح استان، پايش نوسانات قيمت و عرضه کالا، برنامه ريزي و تصميم‌گيري براي کنترل بازار و همچنين تعيين سياست هاي اجراي تنظيم بازار و کالا در استان را برعهده دارد.

مهراب اسکندري ـ رييس سازمان بازرگاني استان يزد ـ نيز در اين همايش موضوع هدفمندکردن يارانه‌ها را از اقدامات اساسي و ماندگار اقتصادي در کشورمان دانست و افزود: وظيفه وزارت بازرگاني و دستگاه هاي زيرمجموعه آن به عنوان يکي از مجريان اين طرح بسيار خطير است.

وي گذر از اين مقطع حساس را نيازمند عزم جدي و مساعدت همگان عنوان و ابراز اميدواري كرد: استان يزد با عنايت به قابليت ها و پتانسيل هاي موجود اين مسير را با کمترين مشکل سپري کند و در اين خصوص جزو استان هاي برتر کشور باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha