• دوشنبه / ۱۴ دی ۱۳۸۸ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8810-06440

معاون وزير بازرگاني: * توليدات دولتي به صرفه نيستند * نهادهاي شترمرغي ماندگاري ندارند * پوشش تنها 15 درصد صادرات از سوي صندوق ضمانت خنده‌دار است

معاون وزير بازرگاني:
* توليدات دولتي به صرفه نيستند
* نهادهاي شترمرغي ماندگاري ندارند
* پوشش تنها 15 درصد صادرات از سوي صندوق ضمانت خنده‌دار است

يكي از معاون‌هاي وزير بازرگاني امروز انتقادهاي تقريبا تندي را نثار وضعيت حال حاضر اقتصادي كشور كرد و از صندوق ضمانت صادرات تا توليدات دولتي را از اين انتقادهايش بي‌بهره نگذاشت. ماندگاري نداشتن نهادهاي بخش خصوصي كه بخش دولتي مجوز فعاليت به آنها اعطا مي‌كند و افقهي آنها را نهادهاي شترمرغي خطاب كرد، به همراه نبود استراتژي مشخص براي برخورد با مسائل تجاري كشورهاي مختلف و خنده‌دار دانستن پوشش تنها 15 درصد صادرات از سوي صندوق ضمانت صادرات از جمله انتقادهاي اين معاون وزير بازرگاني بود.

به گزارش خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بابك افقهي ـ رييس سازمان توسعه تجارت ايران ـ كه در همايش آشنايي با كنسرسيوم‌هاي صادراتي و در حضور جمعي از فعالان بخش خصوصي كشور سخن مي‌گفت در ابتدا با اشاره به اهميت حوزه عملي استراتژي كنسرسيوم‌ها عنوان كرد: انجام صادرات ميزان ورود به بازار صادرات و صادرات منظم كنسرسيوم‌ها از جمله شاخص‌هاي مهم در فعاليت‌هاي كنسرسيوم‌هاست و ما در حوزه كنسرسيوم‌ها، تشكل‌ها را به عنوان پايه‌هاي اصل اين كنسرسيوم‌ها تلقي مي‌كنيم.

وي در ادامه با اشاره به صادرات غير نفتي كشور عوامل موثر بر اين صادرات را مواردي چون افزايش قيمت تمام شده، تورم داخلي، تثبيت نرخ اسمي ارز، مشكلات توليد و كاهش شديد منابع مالي در اختيار شركت‌هاي توليدي ذكر كرد و افزود: در حال حاضر پس از بلايي كه بر سر كالاهاي غير نفتي صادراتي همچون زعفران افتاده و يا پسته كه به دليل كاهش توليداتي كه داشتيم بلافاصله رقباي ما بازار را گرفتند، بايد دوباره سعي بر اين داشته باشيم كه بازار خود را به دست آوريم.

افقهي در ادامه يكي از راه‌هاي مدنظر براي توسعه صادرات را تقويت تشكل‌هاي بخش خصوصي دانست و گفت: بايد به طور عملياتي تمام فرازهاي موجود در اجراي سياست‌هاي اصل 44 را اجرا كرد. در حال حاضر توليدات دولتي به صرفه نيست چرا كه هزينه بالايي دارد و اگر بخش خصوصي را براي پذيرش مسووليت‌ها آماده نكنيم اين فقط تغيير مالكيت خواهد بود. دولت اگر بخواهد اصل 44 را اجرا كند راهي جز محور قرار دادن بخش خصوصي ندارد.

وي تصريح كرد: براي توسعه فعاليت‌هاي بخش خصوصي در صادرات به پشتيباني در حوزه خدمات نياز است. براي همين سازمان توسعه تجارت به طور عملياتي وارد اين موضوع شده و به خريد 20 كانتينر يخچالي براي حمل كالاهاي صادراتي كمك كرده‌ايم و همچنين آيين‌نامه‌اي را براي تسريع تجهيز ناوگان هوايي و حمل و نقل دريايي به كشور در حوزه صادرات تدوين خواهيم كرد.

معاون وزير بازرگاني در ادامه با اشاره به نهضت كاهش قيمت تمام شده بيان كرد: نبايد بنگاه‌ها و تشكلات از اهتمام براي كاهش قيمت تمام شده كوتاهي كنند و يكي از راه‌ حل‌هاي ما براي كاهش قيمت تمام شده كالاهاي صادراتي كشور بحث تشكيل كنسرسيوم‌هاست.

وي در ادامه با انتقاد به جعل برندهايي كه صورت مي‌گيرد، يادآور شد: امروز برخي شركت‌ها به پيش ما مي‌آيند و از افرادي شكايت مي‌كنند كه برند آنها را جعل مي‌كنند. به همين دليل ما اعلام مي‌كنيم كه اگر هرگونه جعل‌ برندي را دريافت كنيم براي حفاظت از برندهاي تجاري كشور موضوع را پيگيري خواهيم كرد.

* پوشش 15 درصد صادرات از سوي صندوق ضمانت خنده‌دار است

افقهي در ادامه اين همايش با تاكيد بر اينكه بانك‌ها بايد در خدمت صادرات باشند، اظهار كرد: تنها كمتر از چهار درصد كل معوقات بانكي براي بخش صادرات است و اعطاي تسهيلات دورقمي براي كشوري كه داعيه صادرات دارد، خوب نيست.

وي در همين مورد با اشاره به فعاليت‌هاي صندوق ضمانت صادرات ميزاني را كه اين صندوق براي صادرات امسال پوشش خواهد داد، دو ميليارد دلار اعلام كرد و يادآور شد: خنده‌دار است كه اين صندوق فقط 15 درصد صادرات را پوشش بدهد، اين معنا ندارد.

وي در ادامه به سودآوري نمايشگاه‌ها نيز انتقاد كرد و متذكر شد: با اين وضعيت اسفناك نمايشگاه‌ها، سودآوري از آنها كه كاري ندارد، خدمات‌دهي نامناسب به صادركنندگان براي سودآوري خود كه اصلا مطلوب نيست!

افقهي در اين مورد به فردي اشاره كرد كه پس از نشان دادن سود نمايشگاهي در دوران قبل از انقلاب با برخورد مواجه شده بود و اذعان كرد: آنهايي كه باطل بودند اين‌گونه عمل مي‌كردند.

* هنوز استراتژي برخورد تجاري با كشورها ديگر را نمي‌دانيم

وي در ادامه يكي از مشكلات صادرات را كه هنوز هم حل نشده است، يكپارچه‌سازي بنگاه‌ها دانست و افزود: هنوز برخي شركت‌هاي داخلي به دنبال تخريب برخي از شركت‌هاي ديگر ايراني در بازارهاي خارجي هستند. ايران جزو معدود كشورهايي است كه در روابط فرامرزي اينچنين مي‌كند كه اين اصلا معنا ندارد.

افقهي با اظهار اميدواري از تدوين نقشه جامع روابط اقتصادي كشور كه در همين مورد كارگروهي با مشاركت وزارتخانه‌هاي بازرگاني و امور خارجه و اتاق‌ها تشكيل شده است، اذعان كرد: هنوز نمي‌دانيم استراتژي ما در برخورد با مسائل تجاري كشورهاي ديگر چگونه است.

* نهادهاي شترمرغي ماندگاري ندارند

معاون وزير بازرگاني در ادامه همايش در مورد نقش كنسرسيوم‌ها در صادرات گفت: پيش‌بيني كرده‌ايم كه بيش از 50 درصد ارزش صادرات غير نفتي كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه از طريق كنسرسيوم‌هاي صادراتي و تشكل‌هاي بخش خصوصي معوق شود.

وي در همين مورد يكي از موانع شكل‌گيري نهادهاي كارآمد بخش خصوصي را وجود مراكز متعدد اعطاي مجوز عنوان و اذعان كرد: تا همين چند وقت قبل هم سازمان توسعه تجارت نيز به نهادهاي بخش خصوصي مجوز مي‌داد كه من تمام آنها را نهادهاي شترمرغي مي‌ناميدم. معنايي ندارد كه دولت اين كار را انجام دهد. نهادهاي دستوري شكل گرفته به دستور دولت اصلا ماندگاري ندارند. سازمان توسعه تجارت به عنوان يكي از نهادهاي دولتي است كه اختيار اعطاي مجوز به بخش خصوصي دارد، اما در اين مورد مي‌گويم تا زماني كه من در اين سازمان هستم هيچ نهاد بخش خصوصي با مجوز ما تشكيل نخواهد شد.

افقهي در پايان در اين مورد يادآور شد: محوريت تشكلات بخش خصوصي با اتاق بازرگاني است و اين اتاق صلاحيت اين كار را دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha