• چهارشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۸ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-00237.148946
  • منبع : مطبوعات

در سفر هيات کميسيون فرهنگي مجلس به تانزانيا صورت گرفت: تاكيد بر حفظ و گسترش روابط فرهنگي از طريق کميسيون‌هاي فرهنگي مجالس دو کشور

هيات کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به سرپرستي دکتر سيداحمد رضا دستغيب نائب رييس کميسيون فرهنگي مجلس از 28 آبان ماه به مدت سه روز وارد دارالسلام شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين هيات پارلماني با حضور سيدعلي طاهري، سيدعلي حسيني و عباس سرمست دبير کميسيون، مورد استقبال موحدي قمي سفير و سعيد اميدي وابسته فرهنگي كشورمان، حجت الاسلام کعبي نسب نماينده مرکز بين‌المللي تبليغ و همچنين نمايندگان وزارت امور خارجه و مجمع ملي تانزانيا قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام سيدعلي طاهري نماينده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شوراي اسلامي درخصوص اهداف فرهنگي دو کشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري متحد تانزانيا در فرودگاه بين المللي جوليوس نايرره دارالسلام مطالبي بيان كرد و به بيان اشتراکات فرهنگي دو کشور اشاره و خواستار حفظ و گسترش روابط فرهنگي از طريق کميسيون‌هاي فرهنگي مجالس دو کشور شد.

سيدجواد يعقوبي نماينده سابق جهاد کشاورزي در تانزانيا در مصاحبه با تلويزيون ام ليماني ( MLIMANI T.V ) به بيان خدمات انسان دوستانه وزارت جهاد کشاورزي در زمينه‌هاي فرهنگي، عمراني و کشاورزي پرداخت.

وي کشور تانزانيا در شرق آفريقا را از جمله مناطق مستعدي دانست که ظرفيت زيادي براي افزايش ارتباطات فرهنگي دارد.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ابتدا در نشستي با نمايندگاني از کميسيون‌هاي امور اجتماعي (فرهنگي)، امور خارجه و بهداشت و رفاه اجتماعي مجمع ملي تانزانيا به تشريح فعاليت‌هاي خود در کميسيون مربوطه و چگونگي نظارت بر حسن اجراي قوانين موضوعه پرداختند.

در اين جلسه دکتر دستغيب، مجلس شوراي اسلامي ايران را نهادي کاملا مستقل از ديگر قوا بر شمرد و خاطرنشان کرد: نهاد قانون‌گذاري ايران يکي از فعالترين و مردمي‌ترين مجالس دنياست که با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شوند.

اميدي وابسته فرهنگي سفارت، ضمن خير مقدم به اعضاي کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان مجلس ملي تانزانيا که علي‌رغم تعطيلي مجلس در اين نشست شرکت نمودند تشکر و قدرداني نمود.

وي با اشاره به حضور عبدالکريم حسن شاه بلوچ ايراني الاصل نماينده مجلس تانزانيا از جزيره مافيا که در جلسه حضور داشت را نشان از عمق روابط ديرينه فرهنگي دو کشور دانست.

اميدي همچنين از حضور موسي زونگو نماينده پارلمان از منطقه ايلالا در مراسم برگزاري مسابقات حفظ و قرائت قرآن مجيد در سال جاري تقدير و تشکر نمود.

ويلسون ام آسيلينگي رييس کميسيون امور خارجه و دفاع مجلس تانزانيا از حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ايران سپاسگزاري و آن را نقطه آغاز تبادل هيات‌هاي پارلماني دو کشور دانست.

در اولين روز حضور نمايندگان عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي مذاکرات طرفين در محل دفتر پارلماني دارالسلام پيرامون تبادل هيات‌هاي فرهنگي - پارلماني و همچنين موضوع تشکيل گروه دوستي پارلماني ايران و تانزانيا بحث و تبادل نظر بعمل آمد.

هيات ايراني همچنين با دبير مجمع ملي تانزانيا که وظيفه سخنگويي مجلس را نيز به عهده دارد ديدار و گفتگو کردند.

در اين ديدار دکتر توماس دي کاشيليلا اظهار اميدواري کرد که در آينده نزديک از جمهوري اسلامي ايران ديدار نمايد.

نمايندگان مجلس در جمع نمازگزاران نماز جمعه مسجد بزرگ شيعيان خوجه دارالسلام حاضر شدند.

امام جمعه مسجد شيعيان خوجه هندي، ضمن تشکر از حضور هيات ايراني، آن را نشان دهنده علاقه مردم مسلمان ايران و نمايندگانشان به تعظيم شعائر اسلامي دانست.

اين هيات پارلماني در محل رايزني فرهنگي ايرن در دارالسلام با حضور 150 نفر با مبلغين شيعه ديدار كردند. همچنين از بنياد العتره از موسسات وابسته به جماعت خوجه اثني عشري كه داراي دو بخش راديو تلويزيون کابلي العتره و بخش ترجمه و چاپ کتاب است ديدار كردند.

در ديدار با محبوب سامجي مدير بنياد العتره با مجموعه فعاليت‌ها و چگونگي آن در اداره شبکه تلويزيوني کابلي العتره آشنا شدند.

سامجي ضمن تشريح چگونگي فعاليت خود، خواستار حمايت دولت جمهوري اسلامي ايران از اين شبکه از طريق اعزام افراد مجرب و کارشناس گرديد و خاطرنشان کرد مجوز لازم جهت ايجاد شبکه راديويي نيز در منطقه اخذ شده است و به زودي اين شبکه راديويي فعاليتش را آغاز خواهد کرد.

اعضاي اين پارلماني همچنين با سعيد اميدي وابسته فرهنگي كشورمان ديدار و بررسي فعاليت‌هاي رايزني ايران در دارالسلام پرداختند.

دراين ديدار، اميدي به بررسي موانع و مشکلات پيش روي نمايندگي فرهنگي پرداخت و با مرور برنامه‌هاي مصوب سال جاري نسبت به روند اجراي برنامه مطالبي را بيان نمود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha