• یکشنبه / ۱ آذر ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8809-00085.148073

رييس دانشكده اقتصاد و دارايي: مردم راه درست استفاده از يارانه نقدي را نمي‌دانند! منطق اقتصادي موانع لايحه هدفمندكردن يارانه‌ها را بر مي‌دارد

منطق اقتصادي موانع موجود بر سر راه لايحه هدفمند كردن يارانه ها را بر مي‌دارد.

عليرضا پورفرج ـ رييس دانشكده اقتصاد و دارايي ـ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اينكه اقتصاد دولتي به اقتصاد غير كارآمد تعبير شده است، اضهار كرد: هر چه قدر بازار بتواند نسبت به قيمت كالا يك سري ضوابط و معيارها راعايت كند و سپس تصميم بگيرد، دخالت دولت كمتر مي‌شود در نتيجه اقتصاد به بهره‌وري و كارآمدي بالاتر هدايت مي‌شود.

اين كارشناس اقتصادي افزود: درآمدهاي حاصل از لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در اختيار دولت قرار گرفته است كه اين امر بايد در قالب بودجه مطرح شود و در سال‌هاي آتي نيز در آن تغييراتي داده شود تا همه جامعه از سود آن بهره‌مند شوند.

وي درباره دهك‌هاي درآمدي جامعه گفت: در بحث هدفمند كردن يارانه‌ها و كمك به دهك‌هاي پايين درآمدي گاهي اين امر تبديل به فرآيندهاي سياسي شده است كه دغدغه دولت در اين امرقابل قبول است اما در زمينه دهك‌هاي با درآمد بالا بايد مجلس تصميم كارشناسانه بگيرد تا در اين خصوص دچار مشكل نشوند.

پورفرج درباره معافيت مالياتي كه بند آخر اين لايحه است، اظهار كرد: معافيت مالياتي برخي از توليدات لازم است، خصوصا در كالاهايي كه شدت مصرف آنها پايين است و بعضي از اقلامي كه ميزان مصرف آنها بالاست بايد در بخش مالياتي قرار بگيرد. از سوي ديگر براي بهتر شدن توليدات در كشور بايد موانع موجود در سرراه سرمايه‌گذاري را برداشت ونيز مورد حمايت دولت قرار گيرند.

او با اشاره به اينكه در اقتصاد ذخيره مناسب كالا براي مواقع بحران ضروري است، تصريح كرد: در مواقع بحران افزايش تورم ناشي از كمبود كالا باعث مي‌شود آثار منفي ايجاد شود و اين امر موجب مي‌شود از آثار منفي آن تا حدودي جلوگيري شود.

رييس دانشكده اقتصاد و دارايي درباره نحوه بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مجلس گفت: بخشي از بررسي لايحه آغشته به فضاي سياسي شده است كه به نظر من اين امر كار صحيحي نيست لايحه بايد با منطق اقتصادي بررسي شود تا بتوان راحت‌تر مشكلات موجود در لايحه را حل كرد.

پورفرج با بيان اينكه شتاب دولت در بحث لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها صحيح نيست اظهار كرد: برخي از نمايندگان بايد بر فضاي سياسي موجود در لايحه غلبه كنند و آن را در قالب يك يا دو برنامه ارائه كنند تا فضاي رقابتي موجود كاهش يابد.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه نقدي دادن يارانه‌ها به معناي حق پنهان دادن مردم است خاطرنشان كرد: مردم راه درست استفاده كردن از يارانه‌ها را نمي‌دانند و پول آن را در جاي ديگر استفاده مي‌كنند كه اين امر موجب مي‌شود زيان زيادي به آنها وارد ‌شود اما اگر راه صحيح استفاده كردن از يارانه‌ها را بدانند سود بسياري از آن به دست مي‌آورند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha