• چهارشنبه / ۲۰ آبان ۱۳۸۸ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8808-03603
  • خبرنگار : 71186

يكي از مديران رنوپارس درگفت‌وگوباايسنا: امكان حذف رنوپارس از پروژه توليد تندر90 وجود ندارد در مورد واگذاري توليد به يكي از دو خودروساز ايراني نظر خاصي نداريم

يكي از مديران رنوپارس درگفت‌وگوباايسنا:
امكان حذف رنوپارس از پروژه توليد تندر90 وجود ندارد
در مورد واگذاري توليد به يكي از دو خودروساز ايراني نظر خاصي نداريم
طبق قرارداد فعلي امكان حذف رنوپارس از پروژه توليد خودرو تندر90 وجود ندارد. يكي از مديران شركت رنوپارس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: طبق قرارداد فعلي بين شركت رنو فرانسه و خودروسازان ايراني، رنوپارس به عنوان عامل شركت رنو در پروژه ساخت تندر90 حضور دارد. وي با بيان اين‌كه طبق قرارداد فعلي امكان حذف رنوپارس وجود ندارد، خاطرنشان كرد: براي حذف رنوپارس بايد در كل قرارداد توليد تندر90 تجديدنظر شود. او درباره اين‌كه از شركت رنوپارس به عنوان يكي از عوامل افزايش قيمت خودرو تندر90 نام برده مي‌شود، گفت: رنوپارس 40 درصد قطعات اين خودرو را از منابع جهاني و با مناسب‌ترين قيمت تهيه و تحويل خودروسازان مي‌دهد. 60 درصد از قطعات داخلي تندر90 نيز به قطعه‌سازان داخلي سفارش و به قيمتي تحويل خودروسازان مي‌شود كه در صورتي كه خود آن‌ها بخواهند به تنهايي قطعات را تهيه كنند، تامين قطعات گران‌تر براي آنها تمام خواهد شد. وي درباره دلايل افزايش قيمت اين خودرو افزود: به دليل آن‌كه خودروسازان بدهي خود را به طور كامل به رنوپارس پرداخت نكرده‌اند، تيراژ توليد تندر90 در حد لازم افزايش نيافته كه به طور طبيعي با كاهش تيراژ توليد، قيمت تمام شده نيز افزايش مي‌يابد. گفتني است كه در روزهاي اخير برخي مديران صنايع خودروسازي انتقادات زيادي را به عملكرد شركت رنوپارس وارد كرده و اعلام كرده‌اند كه با حذف رنوپارس از پروسه توليد خودروي تندر90 و تهيه مستقيم قطعات مورد نياز براي توليد اين خودرو از سوي خودروسازان، قيمت اين خودرو كاهش مي‌يابد. اين مدير شركت رنوپارس با بيان اين‌كه خودروسازان پرداخت بدهي خود به رنوپارس را آغاز كرده و وضعيت بهتر شده است، خاطرنشان كرد: رنوپارس پيشاهنگ افزايش كيفيت خودروهاي توليدي در ايران بوده و تندر90 تنها خودرو به‌روزي است كه در ايران توليد مي‌شود. وي درباره دليل تفاوت كيفيت تندر90 توليدي در پارس خودرو با تندر90 توليدي در ايران خودرو گفت: از نظر ما در هر دو كارخانه به يك صورت عمل مي‌شود و كيفيت توليدات هر دو خودروساز در سطح كيفي مورد نظر رنوپارس است كه البته دليل تفاوت در سطح رده‌بندي را بايد از مسوولان سازمان استاندارد پرسيد. او در خصوص دليل عدم كاهش قيمت قطعات تحويلي رنو پارس به خودروسازان بعد از بحران اقتصاد جهاني گفت:‌ در مورد 40 درصد قطعاتي كه از خارج وارد مي‌شود، از ابتداي قرارداد در سال 2004 تاكنون هيچ افزايش قيمتي در نرخ قطعات اعمال نشده است. وي با بيان اين‌كه در اين قطعات تنها افزايش نرخ يورو نسبت به ريال مطرح بوده است، خاطرنشان كرد: متاسفانه هر چه ارزش ريال كمتر و ارزش يورو بيشتر مي‌شود، قيمت‌ قطعات نيز به طور طبيعي افزايش مي‌يابد. در60 درصد قطعات داخلي تندر90 نيز برخي از مواد اوليه اين قطعات از خارج وارد مي‌شود كه با توجه به افزايش نرخ يورو، هزينه‌هاي ساخت آن‌ها افزايش يافته است. او تصريح كرد: همچنين سالانه تورم داخلي افزايش يافته و هزينه‌هاي دستمزد نيز بيشتر مي‌شود؛ ضمن آن‌كه كيفيت قطعات نيز بايد حفظ شود؛ بنابراين امكان كاهش قيمت قطعات وجود ندارد. اين مدير رنوپارس در خصوص دليل پايين بودن تيراژ تندر90 توليدي در ايران خودرو گفت: به هر حال توليد ايران خودرو به دليل عدم پرداخت مالي چند هفته متوقف شده بود، اما در حال حاضر با حل مشكلات، قطعات هر روزه به آن‌ها تحويل شده و توليد آنها افزايش مي‌يابد. وي ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي انجام شده، توليد تندر90 در ايران خودرو به روزي 200 دستگاه خواهد رسيد كه زمان آن بستگي به پرداخت‌هاي آنها و وضعيت قطعه‌سازان داخلي دارد. او در خصوص مقدار بدهي ايران خودرو و پارس خودرو به رنو پارس گفت: پرداخت بدهي ايران خودرو آغاز شده و بدهي پارس خودرو نيز تقريبا به صفر رسيده است. اين مدير رنو پارس در خصوص تمركز توليد تندر90 گفت: در اين زمينه نظر خاصي نداشته و طبق قرارداد عمل مي‌كنيم كه در آن هم سايپا و هم ايران خودرو به عنوان شركاي ما معرفي شده‌اند. به هر حال اين مساله بستگي به نظر مقامات ايران دارد كه هرگونه كه صلاح مي‌دانند تصميم‌گيري كرده و به ما اعلام خواهند كرد. وي در پاسخ به اين‌كه دليل عدم تحويل كافي قطعه‌ به پارس خودرو از سوي رنوپارس براي افزايش توليد تندر90 چيست؟ گفت: به هر حال از زمان دريافت درخواست افزايش توليد تا سفارش قطعه به خارج و تحويل آن، مقداري زمان لازم است؛ ضمن آن‌كه ارائه درخواست افزايش توليد به تنهايي كافي نبوده و بايد پول قطعات نيز پرداخت شود. طبق نظر رنوپارس، خودروسازي كه سفارش قطعه مي‌دهد، بايد پول قطعات را نيز پرداخت كند تا بتوان قطعه را تحويل داد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha