• دوشنبه / ۱۱ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8808-02679.144645
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز آغاجاري: گاز تزريق شده به ميدان آغاجاري دوباره قابل استفاده است

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز آغاجاري: 
گاز تزريق شده به ميدان آغاجاري دوباره قابل استفاده است

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز آغاجاري گفت: گازي كه از ميدان پارس جنوبي به ميدان نفتي آغاجاري تزريق و در مخزن ذخيره مي‌شود را مي‌توان در آينده مجددا استفاده كرد.

به گزارش بخش انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد عبدالله موسوي با اعلام اين خبر اظهاركرد: مخازن نفتي مناطق نفت‌خيز جنوب از نظر لايه‌هاي نفتي و فشار در ميان بهترين مخازن نفتي جهان قرار د‌ارند و اين مزيت‌ها سبب‌شده است توليد صيانتي از مخازن، مورد تاکيد مديران ارشد صنعت نفت قرار بگيرد، اما با توجه به اينکه مخازن تحت سرپرستي شرکت آغاجاري، قديمي بوده و فشار و دبي چاه‌ها کاهش يافته، برنامه تزريق گاز در دستور کار قرار گرفته است.

وي تصريح ‌كرد: پس از حدود70 سال برداشت نفت از ميدان نفتي آغاجاري، به دليل تزريق نشدن گاز به اين ميدان دچار افت فشار مخزن و كاهش توليد شده است. اين در حالي است كه هنوز حدود10 ميليارد بشكه نفت در اين مخزن وجود داشت؛ به همين دليل تزريق گاز به اين ميدان حياتي و ضروري بود كه با بهره‌برداري از طرح تزريق گاز به آغاجاري بيش از يك ميليارد و200 ميليون بشكه نفت خام ديگر در مدت 25 سال استحصال خواهد شد.

موسوي افزود: در اين طرح گاز توليدي در ميدان پارس جنوبي به وسيله يك خط لوله 56 اينچ به طول 504 كيلومتر و به وسيله هفت كمپرسور بزرگ به 22 حلقه چاه آغاجاري تزريق مي‌شود.

مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز آغاجاري تاكيدكرد: تزريق گاز به ميدان نفتي آغاجاري علاوه بر افزايش بازيافت و توليد صيانتي نفت از اين ميدان، موجب مي شود گاز تزريق شده، در همان مخزن ذخيره شود و در آينده مي توان آن را استخراج و استفاده مجدد كرد.

موسوي گفت: با توجه به اين‌كه ميدان پارس جنوبي يك ميدان مشترك بين كشورهاي ايران و قطر است و هر دو كشور در حال افزايش ظرفيت استخراج گاز از آن هستند تزريق گاز توليدي فازهاي 6، 7 و 8 پارس جنوبي به ميدان نفتي آغاجاري مي تواند آن را ذخيره و براي آينده قابل بهره‌برداري مجدد كند و دست وزارت نفت براي استخراج هر چه بيشتر گاز را باز بگذارد.

وي خاطرنشان‌ كرد: فعاليت در منطقه آغاجاري با حفر چاه شماره يک ميدان آغاجاري در سال ‌1317 آغاز شد؛ پس از آن ميدان‌هاي مارون، کرنج، رامشير، پارسي، رگ سفيد، پازنان و پرنج به بهره‌برداري رسيدند.

مديرعامل شرکت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري افزود: ميدان نفتي آغاجاري سال‌ها عمده‌ترين توليد کننده نفت سبک ايران بوده است و توليد آن در سال ‌1346 چند بار از مرز يک ميليون بشکه در روز نيز گذشت ولي با توليد بي‌رويه و غير صيانتي از آن در سال هاي قبل از انقلاب، اين ميدان در حال حاضر به تزريق گاز نياز پيدا كرده است.

انتهاي‌پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha