معاون اول رييس جمهوري: اجراي هدفمند كردن يارانهها يكي از آفات بزرگي كه گريبان كشور را گرفته است رفع ميكند
معاون اول رييس جمهوري گفت: با اجراي لايحهي هدفمند كردن يارانهها يكي از آفات بزرگي كه گريبان كشور را گرفته است رفع ميشود.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا رحيمي امروز در مراسم كلنگزني احداث ادامهي آزادراه همت به كرج اظهار كرد: براي آقاي بهبهاني كه پيوسته در بر و بيابان است و زمستان و تابستان را بهم دوخته و پيوسته در شمال، جنوب شرق و غرب كشور در جستوجوي راه و احداث آن است، آرزوي موفقيت دارم.
وي اظهار كرد: راه يكي از موضوعات بسيار مهمي است كه در سراسر دنيا و كشورهاي جهان مورد گفتوگو است. راه يا راه مادي است كه در زمين، هوا، ريل و آب است و راههاي ديگري هم وجود دارد كه راههاي معنوي هستند. راه صفا، دوستي، صلح، مهرورزي است و انواع و اقسام راهها در بخش معنوي وجود دارد همچون راه انبياء و اوليا.
رحيمي افزود: امروز جهت آغاز اين راه در واقع در راه خدمت هستيم، راه خدمت دولت دكتر احمدينژاد كه در سفر اول استاني دستور عملياتي شدن آن را دادند و كارگروهي نيز به همين مناسبت در دولت تشكيل دادند كه وزراي دفاع، راه و ترابري، دادگستري، جهاد كشاورزي، معاون اول رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت از محيط زيست عضو آن هستند و هرچه تصويب كردند مصوبهي دولت تلقي ميشود.
معاون اول رييس جمهوري با تاكيد بر اينكه بايد همگي به ويژه نمايندگان استان تهران براي تسريع اين پروژه دست به دست هم دهيم، اظهار كرد: طبق حساب سرانگشتي كه هماكنون انجام دادم حداقل روزانه 100 هزار خودرو در مسير تهران ـ كرج تردد دارند كه در روزهاي تعطيل به 150 هزار دستگاه ميرسد. بهطور متوسط روزانه 110 هزار خودرو در اين مسير تردد دارند و براي هر خودرو 7 ليتر بنزين اتلاف در نظر گرفتند كه با ضرب آن در طول روزهاي سال و در 700 تومان قيمت 7 ليتر بنزين، سالانه 200 ميليارد تومان شد بدين معنا كه با صرفهجويي در بخش بنزين كه از سرمايههاي ملي كشور است و در اين بزرگراه دود ميشود ميتوان ظرف يكسال اين مسير را ساخت.
رحيمي با اشاره به مطرح بودن لايحهي هدفمند كردن يارانهها كه با اجراي آن يكي از آفات بزرگي كه گريبان كشور را گرفته است رفع ميشود، اظهار كرد: سالانه نزديك به 18 هزار ميليارد تومان يارانه در بخش آب و برق پرداخت ميشود كه 70 درصد آن را افراد بسيار پولدار خرج ميكنند در حالي كه اين هزينهها را 30 درصد ديگر هم ميپردازند. لذا با اجراي طرح هدفمند كردن يارانهها ميتوان با صرفهجويي در هزينهها راههاي ديگر مدارس، بيمارستان و غيره ساخت.
معاون اول رييس جمهوري تاكيد كرد: اگر وزير راه و ترابري تلاش كنند، با 20 ميليارد توماني كه استاندار تهران تخصيص داد و پيمانكار نيز قول اتمام پروژه را در طول يك سال داده است و كلنگي هم كه ما زديم يكساله است، اميدواريم اين پروژه در طول يكسال انجام شود.
وي از استاندار تهران نيز درخواست كرد مالكان زمينهاي حاشيهي اين بزرگراه را به صحبت دعوت كنند و آنها را از راه منطق و محبتآميز قانع كنند كه اين پول را بدهند؛ بايد بگوييم هر چقدر به زمينتان اضافه شد نصف مال ما و نصف مال شما كه اين موضوع در كردستان نيز اجرا شد و نتيجهي خوبي داشت.
رحيمي اظهار كرد: حق اشرافيت موضوع خوبي بود كه هماكنون در قانون حذف شده است كه نميدانم چرا و هيچ دليل منطقياي نداشته است.
معاون اول رييس جمهوري افزود: هماكنون هر كسي آمده همهي زمينها را در كوه و دشت به روش آرش كمانگير صاحب شده است يعني با شكليك گلوله صاحب زمين ميشوند بهطوري كه حتي كوير لوت را نيز صاحب شدند؛ اينها مفهوم ندارد و هماكنون ما بايد با قيمت گزاف زمينها را از آنها بخريم. هزينههاي بزرگراه بسيار كمتر از هزينههاي تملك اراضي است و بابت اين موضوع بايد هزينههاي زيادي تحمل كنيم براي اينكه يك عده بتوانند از اين زمينها منافع كلان ببرند.
معاون اول رييس جمهوري اظهار كرد: در اين راستا بايد جلسهاي با صاحبان زمينها گذاشته شود و آنها را به انصاف دعوت كنيم كه بخشي از قيمتي كه به زمينهاي آنها اضافه ميشود بدهند در راه مردم خرج كنيم.
رحيمي نيز در پايان وعده داد حداقل بخش عمده و حداكثر همهي كسري كه استاندارد تهران در اين بخش خواهد داشت براي وزير راه و ترابري تامين كنيم و شاهد افتتاح اين پروژه در سال آينده باشيم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات