• یکشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8807-00256.120964

*ادامه واردات؛ تباهي اقتصاد كشاورزي* متخصص كشاورزي: اگر هدف حمايت از توليدكننده است تعرفه واردات برنج افزايش يابد

*ادامه واردات؛ تباهي اقتصاد كشاورزي*
متخصص كشاورزي:
اگر هدف حمايت از توليدكننده است تعرفه واردات برنج افزايش يابد

يك متخصص اقتصاد كشاورزي عنوان كرد: تورم و تثبيت نسبي بهاي ارز خارجي موقعيت كشور ما را در رقابت با برنج وارداتي تضعيف كرده است.

دكتر بهاء‌الدين نجفي در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه مشكل واردات برنج تازگي ندارد، اظهار كرد: مشكل واردات درباره محصولات مختلف نظير شكر نيز رخ داده و اين ناشي از كاهش تعرفه برنج وارداتي است.

وي با بيان اينكه در مقابل تورم بالا با مشكل افزايش هزينه‌هاي توليد روبرو هستيم، گفت: در ايران با تورم دو رقمي مواجه هستيم و ساليانه هزينه‌هاي توليد افزايش پيدا مي‌كند، اما در مقابل بهاي ارز خارجي و اقلام وارداتي مانند برنج تغييرات ناچيزي دارد.

نجفي با بيان اينكه موقعيت كشور ما در رقابت با برنج وارداتي ضعيف است، خاطرنشان كرد: تورم و تثبيت نسبي بهاي ارز خارجي موقعيت ما را در كشور ضعيف كرده است و در مقابل وزارت بازرگاني تعرفه‌ها را كاهش داده كه منجر به واردات برنج به ميزان بيش از نياز و كاهش قيمت‌ها شده است.

وي تصريح كرد: واردات بي‌رويه برنج به ضرر توليد‌كنندگان داخلي برنج است كه قادر به رقابت با برنج وارداتي نيستند و نهايتا انگيزه توليد را ضعيف مي‌كند و به بيكاري در بخش كشاورزي دامن مي‌زند.

نجفي با بيان اينكه مصرف‌كنندگان با تغيير ذائقه تحت تاثير قيمت‌ برنج خارجي ديگر به سمت برنج داخلي نمي‌روند، تاكيد كرد: اگر هدف حمايت از توليدكنندگان باشد، بايد تعرفه واردات در مورد اقلامي مانند برنج افزايش يابد، به‌گونه‌اي كه موقعيت رقابتي براي آن‌ها فراهم شود.

اين متخصص اقتصاد كشاورزي با تاكيد بر لزوم تعيين تعرفه بهينه در عين حال گفت: افزايش قيمت بدون شك فشاري را بر مصرف‌كنندگان وارد مي‌كند. بنابراين بايد ميان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان سازش و تعادلي برقرار و نرخ تعرفه‌اي در مورد برنج اعمال شود كه در عين حمايت از مصرف‌كننده موجب كاهش بيش از اندازه قيمت نشود؛ به نحوي كه بر توليدكننده فشار وارد نشود و انگيزه او را از بين نبرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha