رسيدگي به شكايات مردمي؛ پاشنه آشيل سازمان استاندارد! از محرمانه بودن آمار شكايات تا حقوقي كه ضايع ميشود
سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران يكي از مراجع اصلي در زمينه رسيدگي به شكايات مردم از كالاهاي غيراستاندارد است، اما نگاهي به وضعيت بازار و سطح رضايت مردم از محصولات موجود در بازار داخلي نشان ميدهد كه اصليترين متولي استاندارد در ايران تاكنون عملكرد مناسبي در خصوص رسيدگي به شكايات مردمي نداشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزها هر از چند گاهي از گوشه و كنار كشور خبر ميرسد كه مقدار زيادي كالاي غيراستاندارد وارد بازار شده و با قيمتي بسيار پايين به مردم فروخته شده است. كم نبوده است از محمولههاي مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي و لوازم خانگي غيراستاندارد كه در بازار كشف شده است. اما به طور قطع پيش از كشف و ضبط اين محمولهها فروشندگان مقدار قابل توجهي از اين كالاها را به مردم فروختهاند. در اين بين بايد اين سوال را پرسيد كه چه نهادي پاسخگو مردم خسارتديده است؟
سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در حال حاضر در كليه ادارات استاني خود دفتر رسيدگي به شكايات مردمي دارد، اما اين سوال مطرح ميشود كه آيا بروكراسي اداري اجازه موفقيت را به اين ادارهها داده است؟
* * آمار محرمانه است!
سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تاكنون هيچگونه آمار رسمي در زمينه تعداد شكايات مردمي واصله به اين سازمان و اينكه مردم بيشتر از كيفيت چه نوع كالاهايي شكايت داشتهاند، ارايه نكرده است.
جالب اينجاست كه يكي از مسوولان دفتر رسيدگي به شكايات سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز در پاسخ به ايسنا اين طور مدعي ميشود: "آمار هر سازماني جزو اطلاعات محرمانه آن سازمان بوده و تعداد شكايات مردمي واصله به سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز از همين دست اطلاعات محرمانه است."
محرمانه بودن آمار تعداد شكايات واصله به سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران در حالي از سوي اين فرد مسوول ادعا ميشود كه عملكرد نه چندان موفق اين سازمان در برابر كالاهاي غيراستاندارد باعث شده تا برخي از توليدكنندگان و واردكنندگان جريتر شده و با فعالتر كردن تجارت كالاهاي غيراستاندارد در ايران، ضمن ضايع كردن حقوق بيشتري از مصرفكنندگان جيب خود را تيز كرده و عرصه را براي فعاليت ديگر توليدكنندگان و واردكنندگان تنگ كنند.
در واقع ميتوان گفت كه انتشار هرگونه آمار و اخبار درباره كالاهاي غيراستاندارد ميتواند تا حدودي باعث تنگتر شدن فضا براي كار فعالان تجارت كالاهاي غيراستاندارد شود.
* * كاغذبازيهاي خستهكننده
هرچند سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران طي سالهاي اخير با اجراي طرحهايي مانند طرح جامع نظارت بر بازار و همچنين طرحهاي ويژهاي مانند جمعآوري ترازوهاي غيراستاندارد يا بستن پمپهاي بنزين غيراستاندارد سعي كرده است، با پديده كالاي غيراستاندارد در ايران برخورد كند، با اين وجود بيشترين انتقاد وارده به سازمان مربوط به بخش رسيدگي به شكايات مردمي است كه با توجه به سطح كنوني رضايت مردم از كالاهاي موجود در بازار، مسوولان فعال اين بخش از سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تاكنون عملكرد مناسبي از خود نشان ندادهاند.
بروكراسي اداري و كاغذبازيهاي خستهكننده گلهاي است كه امروز اغلب مصرفكنندگان آنرا مطرح ميكنند. در واقع سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و به ويژه دفتر رسيدگي به شكايات آن هنوز نتوانسته رابطه تنگاتنگي با مخاطبان خود يعني مردم و مصرفكنندگان ايراني برقرار كند و همين شرايط باعث شده كه اگر به فرض مصرفكنندهاي از كالاي خريداري شده ناراضي باشد، معمولا فكر شكايت را از سر خود بيرون كند.
* * اولين گام در مبارزه با پديده كالاي غيراستاندارد
در هر صورت چه بخواهيم چه نخواهيم بازار كشورمان يكي از بازارهاي مستعد براي پذيرش كالاهاي غيراستاندارد است. دليل اين وضعيت هر چه كه باشد، به هرحال هماكنون حجم كالاهاي غيراستاندارد در بازار داخلي كم نبوده و به نظر ميرسد در صورت عدم چارهانديشي حضور كالاهاي غيراستاندارد در بازار كشورمان پررنگتر از گذشته نيز خواهد شد. در اين بين شايد اولين اقدام سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي براي مبارزه با پديده كالاي غيراستاندارد ايران بازنگري كلي در نحوه دريافت و رسيدگي به شكايات مردمي باشد؛ اتفاقي كه هنوز رخ نداده است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات