• چهارشنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8805-13963

*برنج خارجي در بازار ايران قد مي‌كشد* عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور هشدار داد: وجـود بـرنــج‌هـاي وارداتـي مـشـكـوك بـه تـراريـخـتـه در بــازار

*برنج خارجي در بازار ايران قد مي‌كشد*
عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور هشدار داد:
وجـود بـرنــج‌هـاي وارداتـي مـشـكـوك بـه تـراريـخـتـه در بــازار

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور از وجود برنج‌هاي وارداتي مشكوك به تراريخته در بازار خبر داد و گفت: خصلت‌هايي كه اينگونه برنج‌ها از خود بروز مي‌دهند شناخته شده نيست.

دكتر غلامرضا خانكشي پور در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خاطرنشان كرد: در انتهاي فصل زراعي گذشته عده‌اي از دلال‌ها به استان‌هاي گيلان و مازندران وارد شده و قيمت‌هاي بالايي را براي خريد برنج كشاورزان داخل اين استان‌ها پيشنهاد دادند كه اين امر باعث افزايش قيمت اين برنج‌ها تا 3500 و 4 هزار تومان شد.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور ادامه داد: پس از اين افزايش قيمت‌ها، افرادي كه برنج باسماتي را با قيمت هر تن 600 دلار وارد كرده بودند توانستند همين محصول را با قيمت كيلويي دو هزار تومان به دلال‌هاي داخل استان‌ها فروخته و از اين ناحيه سود بسياري بردند.

او تصريح كرد: در اين بين تغيير ذائقه مردم از برنج با عطر و طعم مطلوب ايراني به سمت برنج‌هاي بدون عطر و طعم و با ظاهر كشيده وارداتي اتفاق مهم ديگري بود كه كه روي داد ولي پس از اين تغيير ذائقه واسطه‌ها از توزيع برنج باسماتي خودداري كرده و عمده برنجي كه در بازار ايران توزيع شد ارقام پرمحصول و پست هندي و پاكستاني بود كه با روش نيم‌جوش كردن ظاهر مناسبي به خود گرفته و از قدبلندي‌ نيز برخوردار هستند ولي با اين وجود تا اين لحظه ما هيچ عكس‌العملي نداشتيم چراكه ارقام و برنج‌ها شناخته شده بود و مشكلي نداشت.

خانكشي پورافزود: در حال حاضر برنجي كه به طور حتم از هند يا پاكستان وارد شده و در بازار توزيع مي‌شود از قد بيش از 9 ميلي متر برخوردار است كه پس از پخته شدن 1.5 سانت ديگر قد مي‌كشد ضمن اينكه اين رقم عطر و طعمي نداشته و با هر مقدار آب پخت مناسبي ارائه مي‌دهد ولي اين رقم شناخته شده نيست و مشخص نيست كه در كدام شاليزار و كدام منطقه توليد شده و تنها اسم تجاري آن مشخص است.

وي اضافه كرد: باتوجه به موارد ذكر شده ما نگران هستيم كه اين برنج‌ها ممكن است برنج تراريخته بوده و براي مصرف‌كنندگان مضر باشد هر چند كه حكم به تراريخته بودن اين برنج‌ها نمي‌دهيم.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور تصريح كرد: اگر اين برنج‌هاي توزيع شده تراريخته باشد بايد شناسنامه‌دار بوده و مشخص شود كه از كدام شاليزار خريداري شده و كدام كشاورزو در كدام كشور اين محصول را توليد كرده است و بايد مراحل قانوني و علمي خود را براي اينكه ثابت شود براي مصرف‌كننده مضر نيست را طي كرده باشد.

وي تاكيد كرد: به‌رغم اينكه اين برنج‌ها توسط بخش خصوصي وارد مي‌شود ولي بايد يك نظارت دقيق علمي روي واردات آن صورت گيرد.

خانكشي‌پور يادآورشد: با بررسي‌هاي صورت گرفته مشخص شده كه اين برنج‌هاي وارداتي كه در آزمايشگاه‌ ضريب چسبندگي بالايي را از خود نشان مي‌دهند در عمل و در زمان پخت از چسبندگي كمي برخوردار هستند و يكي از دلايل ترديد ما براي تراريخته بودن اين محصولات نيز همين موضوع بود.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات برنج كشور يادآور شد: ورود به اين قضيه وظيفه ما نيست ولي امكانات لازم را در اختيار داريم تا چنانكه از ما خواسته شود كاري در اين زمينه انجام دهيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha