• چهارشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8803-14893

در صورت انتخاب معيار يورو2 روي شاخص G؛ رييس سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت: مصرف سوخت خودروها 25درصد افزايش مي‌يابد

به اعتقاد سازمان بهينه‌سازي اگر معيار مصرف خودروها روي معيار يورو 2 و شاخص D قرار گيرد، مصرف سوخت خودروها 25 درصد افزايش مي‌يابد. عباس كاظمي ـ رييس سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت ـ درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اظهار اين مطلب در خصوص پيشنهاد وزارت صنايع و معادن براي تدوين معيار جديد مصرف سوخت خودروها گفت: در شاخص‌هايي كه از A تا G مشخص شد، اختلاف بين شاخص‌ D تا G حدود 25 درصد و اين بدان معني است كه اگر معيار روي شاخص D قرار گيرد، مصرف سوخت خودروها 25 درصد بالاتر خواهد رفت. وي تصريح كرد: معيار مصرف سوخت در اسفند سال 1385 تدوين شد و از آن زمان همين استاندارد 4241 در حال اجراست كه تا پايان امسال نيز اعتبار دارد؛ بنابراين ما مساله خلاف واقعي را اعلام نكرديم و شاخص G شاخص قانوني و مصوب يك كارگروه است. او با بيان اين‌كه اسفند امسال اين استاندارد بايد ارتقا يافته و سخت‌گيرانه‌تر شود، يادآور شد: اصلا اساس بازنگري براي تدوين معيار جديد كاهش مصرف سوخت خودروهاي داخلي است و به همين دليل با معيار يورو 2 بر روي شاخص‌ D مخالف هستيم. كاظمي با بيان اين‌كه براي اين كار لازم است يك شوراي پنج نفره تصميم‌گيري كنند، گفت: ما هم يك عضو از اين شورا هستيم و يك تنها راي داريم. وي درباره دليل عقب افتادن تشكل جلسه اين شورا و اين‌كه عنوان مي‌شود دراين باره سازمان بهينه‌سازي مقصر است، گفت: ما مقصر نيستيم. ما حتي از دوستان دعوت كرديم كه برنامه ارتقاي كيفي خود را ارائه دهند و حتي براي تشكيل جلسه از آنها دعوت كرديم، ولي خودشان نيامدند؛ البته احتمالا تا هفته آينده اين جلسه تشكيل مي‌شود. رييس سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت تصريح كرد: احتمالا در خصوص معيار به يك جمع‌بندي دو طرفه خواهيم رسيد و به احتمال زياد معيار مصرف بين D تا G قرار مي‌گيرد. وي با اشاره به اين‌كه با تصويب معيار يورو 2 روي شاخص G چند خودرو اجازه توليد نخواهند داشت، در خصوص اين‌كه آيا برنامه ارتقاي كيفي از سوي خودروسازان به اين سازمان اعلام شده است؟ گفت: در اين ميان برنامه ارتقاي كيفي محصولات ايران خودرو از سوي وزارت صنايع و معادن در اختيار ما قرار گرفته است و در اين ميان منتظر ارائه برنامه از سوي سايپا هستيم. او صنعت خودرو را يكي از صنايعي دانست كه توانسته بهبود خوبي در كاهش مصرف سوخت خود ايجاد كند؛ به طوري كه متوسط مصرف خودروها در برنامه سوم و از ابتداي سال 1379 از 14.5 به 9.5 ليتر رسيده است. وي تصريح كرد: معيار مصرف سوخت خودروها در سال1386 يورو 2 روي شاخص G به علاوه 12.5درصد، درسال گذشته يورو2 روي شاخص G به علاوه 10 درصد و امسال يورو 2 روي شاخص G و بدون هيچگونه تخفيفي است. او درباره معيار سوخت براي سال آينده گفت: در اين خصوص نيز كميته پنج‌گانه تصميم‌گيري مي‌كند، ولي پيش‌نويس آن را شركت بهينه‌سازي تدوين مي‌كند كه هنوز كميته پنج‌گانه در اين خصوص تشكيل نشده است. گفتني است، نظام الدين برزگري - رييس سازمان استاندارد - پيش از اين در خصوص عدم اجرايي شدن اين كار گفته بود كه آخرين وضعيت را به وزير صنايع و معادن گزارش كرده‌ايم، ولي سازمان بهينه‌سازي كارشكني مي‌كند. وي خاطرنشان كرده بود كه با توجه به مطرح شدن مباحث انتخابات، تشكيل جلسه كارگروه مشترك براي تعيين معيار مصرف سوخت خودروها به تعويق افتاد و قرار است تا دو هفته آينده كميته پنج‌گانه براي اين كار تشكيل جلسه دهد. او با اشاره به اين‌كه در حال حاضر خودروسازان در حال نصب برچسب سوخت روي خودروهاي خود هستند، در پاسخ به اين‌كه اين برچسب‌ها برحسب چه معياري نصب مي‌شوند؟ گفته بود: بر اساس معياري كه قبلا تصويب شده؛ يعني استاندارد 4241 ( يورو 2 بر روي شاخص D). انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha