• دوشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8802-18868
  • خبرنگار : 71038

رييس‌جمهور: دست‌هاي اصلي مافياي نفتي قطع شده است منعي براي ايجاد بانك صنعت و نفت نيست حجم سرمايه‌گذاري در صنعت نفت بي‌سابقه است

رييس‌جمهور:
دست‌هاي اصلي مافياي نفتي قطع شده است
منعي براي ايجاد بانك صنعت و نفت نيست
حجم سرمايه‌گذاري در صنعت نفت بي‌سابقه است

رييس‌جمهور گفت: خوشبختانه دست‌هاي اصلي مافياي نفتي قطع شده است.

منعي براي ايجاد بانك صنعت و نفت نيست

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر احمدي‌نژاد كه صبح دوشنبه پس از حضو در جمع مديران ارشد وزارت نفت در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به پرسشي درباره ايجاد بانك صنعت و نفت افزود: ما با اصل اين امر موافق هستيم، دولت هم در اين ارتباط موافقت خود را اعلام كرده است و منعي براي آن نيست، ولي مسير اداري بايد طي شود.

وي اظهار كرد: دوستان دست‌اندركار تلاش كنند اين بانك راه‌اندازي شود.

صنعت نفت جلوتر از برنامه‌هاي تدوين‌شده حركت مي‌كند

احمدي‌نژاد هم‌چنين در پاسخ به پرسشي درباره دستاوردهاي صنعت نفت در اين چند سال اخير گفت: فشارهاي زيادي در چند سال اخير به صنعت نفت وارد شد، ولي در اوج فشارهاي سياسي و اقتصادي دشمنان، خانواده صنعت نفت توانست نه تنها تمام نيازها را پاسخ دهد، بلكه بالاتر از نيازها و برنامه‌هاي تدوين شده حركت كند؛ چنان كه بخش‌هايي از صنعت نفت هست كه جلوتر از برنامه حركت كرده‌اند و اين امر بيانگر آن است كه نيروي انساني مومن ، پرتلاش و متخصص صنعت نفت با توكل به خداوند حركت كرده و جوهر انساني ايراني‌ها را به صحنه آورده و نه تنها اجازه نداده كه نقص قابل توجهي در تامين نيازهاي كشور پيدا شود، بلكه در عرصه‌هاي جديد نيز وارد شده و توانسته كار كند.

حجم سرمايه‌گذاري انجام شده در صنعت نفت بي‌سابقه است

وي با تاكيد بر اين كه « حجم سرمايه‌گذاري انجام شده در صنعت نفت بي‌سابقه است» گفت: 66 ميليارد دلار ظرف 4 سال سرمايه‌گذاري محقق شده است، در حالي كه ما تحت تحريم و فشار بوديم و تمركز اين فشارها بر صنعت نفت بود. آنها فكر مي‌كردند اگر صنعت نفت ما بخوابد، كشور از منابع اصلي مالي خود محروم مي‌شود؛ در صورتي كه به اهداف خود نرسيدند.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين كه « كساني كه به دنبال فشار در اين عرصه به ما بودند، اكنون فهميده‌اند كه اين فشارها اثري ندارد» ادامه داد: آنها در حال حاضر مي‌خواهند و علاقه‌مندند كه در بخش صنعت نفت ما سرمايه‌گذاري كنند و طبيعي است كه وزارت نفت نيز شرايط را به نفع كشور احصاء مي‌كند.

راه‌اندازي فاز 9 و 10 پارس جنوبي يك اتفاق عظيم در كشور بود

وي در ادامه با بيان اين كه « ابتكارات فراواني در عرصه صنعت نفت كشور انجام شده است و راه‌اندازي فاز 9 و 10 پارس جنوبي يك اتفاق عظيمي در كشور بود» گفت: قبل از آن 5 فاز از فازهاي پارس جنوبي افتتاح شده بود و در اين دولت نيز 5 فاز ديگر نيز افتتاح شد كه معادل كل فازهايي است كه قبلا به بهره‌برداري رسيده است و 7 فاز نيز در دست اجراست.

وي افزود: ما اكنون حدود 520 ميليون متر مكعب گاز تصفيه‌شده توليد مي‌كنيم.

ظرفيت توليد نفت بايد به 5 ميليون بشكه برسد

احمدي‌نژاد با بيان اين كه « در حال حاضر توليد نفت ما روزانه 4 ميليون و 300 هزار بشكه است» گفت: اين توليد بايد افزايش پيدا كند و به رقم 5 ميليون نيز برسيم، البته نه اين كه حتما 5 ميليون توليد كنيم، ولي وقتي ظرفيت توليدمان افزايش پيدا كند، كه در واقع اين بيانگر افزايش قدرت سياسي و اقتصادي است و قدرت اثرگذاري بر معادلات جهاني را به همراه خواهد داشت.

وي با بيان اين كه « اخيرا وزارت نفت و بانك مركزي ابتكار خوبي را طراحي كرده‌ا‌ند» اظهار كرد: هميشه در سرمايه‌گذاري بالادستي صنعت نفت ما اين شركت‌هاي خارجي بوده‌اند كه سود عمده را مي‌بردند، در چند سال اخير خود وزارت نفت وارد شد و از 66 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري انجام‌شده ، 48 ميليارد دلار آن سرمايه گذاري داخلي است كه اين قدم بسيار خوبي است؛ البته درست است كه سرمايه‌گذاري است ولي منابع آن براي ملت خواهد بود.

براي حضور مردم در سرمايه‌گذاري كلان بالادستي نفت، طراحي شده است

وي ادامه داد: البته طراحي جديدي نيز انجام شده كه خود مردم به صورت مستقيم در اين زمينه وارد شوند و اوراق مشاركت براي ايراني‌ها به صورت ارزي و ريالي ارائه شود؛ در واقع مردم در سرمايه‌گذاري كلان بالادستي نفت نيز شركت كنند و از سود آن بهره ببرند. اين امر فوايد فراواني براي كشور ما به ارمغان مي‌آورد و باعث مي‌شود از منابع ديگران بي‌نياز شويم و يا نيازمان كاهش پيدا كند و منافع اين امر به جيب ملت برود.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين پرسش كه به نظر وي قيمت منصفانه نفت در حال حاضر بايد چقدر باشد؟ گفت: اكنون بازار ثابت نيست و در تلاطم است، از اين رو نمي‌شود قيمت روشني گذاشت، بايد شرايط تغيير كند و فشارهاي سياسي از عرصه نفت برداشته شود، قيمت نفت همواره تابع فشارهاي سياسي كارتل‌هاي بزرگ بوده كه اميدواريم اين فشارها كم شود؛ چرا كه اين كارتل‌ها در حال ضعيف‌شدن هستند و اميدواريم به نقطه عادلانه قيمت نفت برسيم.

اكنون قيمت نفت بايد بين 80 تا 90 دلار باشد

وي هم‌چنين گفت: اگر الان بخواهيم يك عدد حدودي براي قيمت منصفانه نفت بگوييم كه با 25 سال قبل ارزشش يكسان باشد و قدرت ارزي آن معادل 25 ، 26 سال قبل باشد، بايد بين 80 تا 90 دلار قيمت نفت باشد.

رييس‌جمهور گفت: اگر مثلا فرض كنيم 25 سال قبل نفت يك قيمت در دنيا داشته است، اگر امروز بخواهيم همان قيمت و همان ارزش‌ها را بر آن بگذاريم، با توجه به تورم جهاني و كاهش قدرت خريد ارزهاي گوناگون در جهان بايد قيمت حدود 80 تا 90 دلار را بگذاريم.

دست‌هاي اصلي مافياي نفتي قطع شده است

وي در پاسخ به سوالي در مورد نتايج مبارزه با مافياي نفتي در دولت نهم نيز گفت: خوشبختانه دست‌هاي اصلي قطع شده است.

احمدي‌نژاد افزود: باقي‌مانده‌هايي نيز هستند كه بالاخره از اين گوشه و آن گوشه فشار مي‌آورند. كار صنعت نفت نيز بسيار متنوع گسترده و پرحجم است، اما به فضل الهي و همت دلسوزان خانواده نفت اين باقي‌مانده‌ها نيز ان‌شاءالله دست‌شان قطع خواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال كه « هدفتان در ارتباط با مبارزه با مافياي نفتي چقدر محقق شده است؟» نيز گفت: تا حدود زيادي اين هدف محقق شده ولي باقي‌مانده‌هايي در گوشه و كنار هستند.

احمدي نژاد در پايان اظهار كرد: اين مبارزه سنگيني است و ان‌شاءالله اين باقي‌مانده نيز از بين مي‌روند.

سخنراني در جمع مديران ارشد وزارت نفت

دكتر محمود احمدي‌نژاد در جمع مديران ارشد وزارت نفت گفت: ما به توانمندي‌ها و پاكي مجموعه بزرگ صنعت نفت مطمئن هستيم و مطمئن هستيم كه خود اين مجموعه قادر خواهد بود صنعت نفت كشور را جلو ببرد و براي كشور افتخار ايجاد كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس‌جمهور در ابتداي سخنانش با بيان اين كه « خوشحال هستم كه امروز توفيق يافتم در جمع همكاران عزيز و مديران صنعت نفت حضور پيدا كنم» افزود: امروز وقتي از صنعت نفت حرف مي‌زنيم، فقط از يك كار حرفه‌اي و صنعتي صحبت نمي‌كنيم؛ در كشور ما اين عرصه با مفاهيمي چون استقلال، توانستن و عزت و همت‌هاي بلند عجين شده است.

وي با اشاره به اين كه « كاركنان و مديران صنعت نفت در طول 32 سال اخير همواره خدمت‌هاي بزرگي براي ملت ايران انجام داده‌اند و موجب رقم‌زدن پيروزي‌هاي بزرگي شده‌اند» گفت: يادمان نمي‌رود كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مديران و كاركنان صنعت نفت در همراهي با امام(ره) به چه زيبايي اين صنعت را اداره كردند؛ به نحوي كه ملت تحت فشار قرار نگيرد و طاغوتي‌ها سرنگون شوند. در دوران دفاع مقدس نيز فشارها و تحريم‌هاي چند برابري بر صنعت نفت وارد شد، اما مجموعه بزرگ خانواده صنعت نفت با فداكاري‌ و تقديم صدها شهيد و جانباز هميشه جريان نفت را در كشور زنده و پايدار حفظ كرد. در اين سه چهار سال اخير نيز نقطه تمركز فشارها و تحريم‌هاي دشمن به سمت صنعت نفت بوده است و به خيال خود مي‌خواستند راهها را بر روي ملت ايران ببندند و فشارها را زياد كنند، آن‌ها انتظار داشتند با اين اقدامات، برخوردها و ايجاد محدوديت، فعاليت در عرصه نفت در كشور ما آسيب ببيند؛ ولي ديديد كه خانواده صنعت نفت در كشور ما نه تنها تحريم ها را از بين برد و شكست، بلكه از حركت رو به رشد كشور نيز پشتيباني كرد و در مقايسه با گذشته فعاليت‌ها و خدماتش را چند برابر كرد؛ در واقع نمادي از شكست دشمن را مي‌توان در فعاليت‌ها و خدماتي كه در عرصه صنعت نفت وجود داشته، دانست.

وي افزود: امروز خدمات و عزتي كه در صنعت نفت كشور ما ايجاد شده تجلي توكل به خداوند، توانستن و الگويي براي اين است كه «ما مي‌توانيم.»

احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت: در زمينه صنعت نفت در كمتر از چهار سال معادل 66 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري محقق و بيش از 70 ميليارد دلار قرارداد منعقد شده ، اين مقدار فعاليت چه موقع سابقه داشته است؟ اين‌ها همه حاصل مجاهدت‌ها و تلاش‌هاي مجموعه فداكار صنعت نفت است و در واقع اين خدمات دشمنان را در جهت فشار به ملت ايران مايوس كرد و دشمن متوجه شد كه با اين اقدامات نمي‌تواند به نتيجه برسد.

وي در ادامه گفت: در قضيه هسته‌يي نيز دشمنان مي‌خواستند در بخش اقتصادي و صنعت نفت به ما فشار بياورند؛ چنان‌كه ما ديديم برخي ناز كردند و رفتند و آن موقع بود كه شما خودتان فعاليت‌ها را در دست گرفتيد و انجام و نشان داديد كه مي‌توانيد.

رييس‌جمهور گفت: اكنون مي‌بينيد كه تقاضا به سمت شماست، ولي شما وابسته به آنها و نيازمندشان نيستيد، البته نمي‌گويم كه تقاضاها را نمي‌پذيريم.

رييس‌جمهور افزود: در اين مدت در طول انعقاد قراردادها كوچك‌ترين امتياز سياسي و اقتصادي داده نشد. يادمان هست 15 سال پيش وقتي قانون داماتو در آمريكا به تصويب رسيد و شركت‌هايي كه بيش از 20 ميليون دلار در ايران سرمايه‌گذاري مي كردند، تحريم شدند، برخي شركت‌هاي آمريكايي آمدند و ‌خواستند با قيمت‌هاي گزاف قرارداد ببندند به حساب اين كه ما به آن‌ها نياز داريم، ولي شما عزيزان در سنگين‌ترين فشارهاي اقتصادي و سياسي 30 سال اخير زير بار هيچ گونه تحميلي نرفتيد و اين افتخاري است براي صنعت نفت.

احمدي‌نژاد در ادامه با تشكر از دست‌اندركاران صنعت نفت گفت: راه همين است، بايد به خداوند توكل كنيم و روي پاي خودمان بايستيم و حركت كنيم.

وي افزود: باورم اين است كه ما زودتر از سال 1404 به اهداف چشم‌انداز دسترسي پيدا خواهيم كرد؛ كما اين كه بخش بزرگي از آن نيز محقق شده است.

احمدي‌نژاد هم‌چنين اظهار كرد: ما بايد به نقطه‌اي برسيم كه هيچ محصول خامي در اين حوزه از ايران صادر نشود و محصولاتي صادر شود كه آماده مصرف باشد و اين شدني است.

وي با بيان اين كه « بايد با افتخار اعلام كنيم مجموعه خانواده صنعت نفت امين‌ترين ياران انقلاب و مردم ايران هستند» گفت: با وقوع انقلاب يك گام بلند در ملي شدن صنعت نفت برداشته شد.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين كه « هنوز عده‌اي علاقه‌مند هستند منابع حاصل از صنعت نفت را در داخل جيب برخي از گروه‌ها و دسته‌ها بريزند» افزود: البته مقاومت هوشمندانه بدنه خانواده صنعت نفت تا حدود زيادي فشارهايي را كه در اين عرصه وارد شده متوقف كرده و اين فشارها برطرف شده است و ان‌شاءالله آن عده قليلي نيز كه همچنان مي‌خواهند فشار آورند منزوي مي‌شوند.

وي با بيان اين كه « همه نتايج حاصل از كار نفت مديران نفت و چرخه اقتصادي نفت در بخشهاي گوناگون بايد به حساب ملت ايران ريخته شود و اين شدني است» گفت: ما بايد به نقطه‌اي برسيم كه تمام نيازهاي صنعت نفت را در داخل كشور خودمان تامين كنيم و تا كنون هم قدم‌هاي خوبي برداشته شده و بايد قدم‌هاي ديگري نيز برداشته شود.

احمدي‌نژاد در ادامه با بيان اين كه « اگر نيازهاي صنعت نفت را در داخل كشور تامين كنيم اين امر باعث ايجاد اشتغال در كشور نيز خواهد شد» اظهار كرد: من معتقدم ظرف پنج شش سال مي‌توانيم نيازهاي عمده صنعت نفت را در داخل كشور تامين كنيم و در واقع اين امر باعث ايجاد اشتغال وسيعي در كشور مي‌شود و ديگر نيازي نخواهد بود براي ايجاد اشتغال به سرمايه‌گذاري غيرواقعي روي بياوريم.

وي هم‌چنين با بيان اين كه « در بخش توزيع و مديريت مصرف داخلي هنوز بايد كارهايي انجام دهيم» به سهميه‌بندي بنزين اشاره و اظهار كرد: من از همان ابتدا گفتم سهميه‌بندي کار درستي نيست و با برنامه‌هاي پلکاني مي‌توان صرفه‌جويي را انجام داد، اکنون هم که سهميه‌بندي صورت گرفته، به ميزاني از صرفه‌جويي دست يافته‌ايم و اين يک دستاورد و کار بزرگ است و البته مي‌توانستيم اين كار را از راه ديگر با هزينه كمتري نيز انجام دهيم.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با اشاره به تهديد دشمنان در مورد تحريم بنزين ايران گفت: يکي از شگفت‌ترين روزها آن روز بود که وقتي گفتند بنزين را تحريم مي‌کنيم، شما گفتيد ما استقبال مي‌کنيم و الان هم من از قول شما به آنها مي‌گويم زودتر اين کار را انجام دهيد و اگر جرات داريد اين كار را بكنيد.

وي هم‌چنين اظهار كرد: يكي از مديران صنعت نفت كه اكنون در اينجا حضور ندارد، در مراسم افتتاح فاز 10 پارس جنوبي گفت كارهايي كه در اين دوره انجام شده، حيرت‌انگيز است و واقعا نيز حيرت‌انگيز است؛ البته حق مي‌دهيم كه برخي آنها را قبول و باور نكنند، اما حق نمي‌دهيم اين كارها را تخطئه كنند؛ اين كارها جزو افتخارات كشور است و به حساب يك فرد و دسته نيست، بلكه به حساب خانواده كشور است. شايد درعرصه نفت اسم 20 نفر مطرح باشد، ولي چندين هزار نفر در اين حوزه مشغول به كارند و امروز صنعت نفت موجب سرافرازي ملت ايران است.

رييس‌جمهور در پايان خطاب به مديران صنعت نفت افزود: از خداوند مي‌خواهيم به شما توفيق بيشتري بدهد. ما بايد به سمتي برويم كه پاسخگوي نيازهاي ديگران باشيم ، ما مي‌توانيم به عرصه‌اي برسيم كه صادركننده خدمات فني و مهندسي در حوزه نفت به ديگر كشورها باشيم و اين شدني است. ما به توانمندي‌ها و پاكي مجموعه بزرگ صنعت نفت مطمئن هستيم و مطمئن هستيم كه خود اين مجموعه قادر خواهد بود صنعت نفت كشور را جلو ببرد و براي كشور افتخار ايجاد كند.

بر اساس اين گزارش پيش از سخنان رييس‌جمهور نوذري، وزير نفت، گزارشي از فعاليت‌هاي وزارتخانه متبوعش داد و از تعدادي از مديران ارشد وزارت نفت نيز قدرداني شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha