• چهارشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8802-15679
  • منبع : مطبوعات

با حمايت از طرح قانون ملي ايمني زيستي انجمن بيوتكنولوژي ايران: گياهان تراريخته از گياهان در معرض سموم و كود شيميايي سالم‌ترند

با حمايت از طرح قانون ملي ايمني زيستي 
انجمن بيوتكنولوژي ايران:
گياهان تراريخته از گياهان در معرض سموم و كود شيميايي سالم‌ترند

انجمن بيوتكنولوژي ايران با انتقاد از آنچه ارائه اطلاعات غلط از سوي يكي از مسوولان به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور حذف موادي از طرح قانون ملي ايمني زيستي و ايجاد محدوديت در بهره‌مندي كشور از فن‌اوري گياهان تراريخته عنوان كرد از نمايندگان مجلس خواست از تكرار تجربه هسته‌يي در عرصه زيست فن‌اوري كشور جلوگيري كنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، انجمن بيوتكنولوژي ايران با ارسال نمابري به رسانه‌ها با بيان اين كه سالانه 125 ميليون هكتار گياه تراريخت در جهان كشت شده و توليدات جهان پيشرفته به كشورهايي همچون ايران سرازير است و سال‌هاست كه مصرف كننده اين محصولات هستيم، ابراز عقيده كرده است: « سازمان محيط زيست تلاش غير صالحي براي جلوگيري بهره مندي كشور از اين فن‌آوري دارد و در حالي كه همچون كشورهاي پيشرفته، صاحب فن‌آوري گياهان تراريخته هستيم، استفاده از اين گياهان همچنان با مخالفت‌هاي آشكار و پنهان سازمان در مرحله آزمايشگاه متوقف شده است.»

در بخش ديگري از اين مطلب با انتقاد از آنچه انتصاب مديران كم‌تخصص در مراكز تحقيقاتي بيوتكنولوژي خوانده شده، به اظهارات رييس سازمان محيط زيست مبني بر اينكه «اروپا كشت گياهان تراريخت را ممنوع كرده است، چرا ما مي‌خواهيم در كشور شيعه آنها را كشت كنيم» اشاره شده و آمده است: «تعجبي نيست كه در مجلس گياهان تراريخت كه به جرات سالم تر از گياهان در معرض سموم و كودهاي شيميايي سالم تر هستند، به عنوان گياهاني مسموم، سرطان زا و بلا ياد مي‌شوند و خواهان آراي نمايندگان براي محدودسازي كشور در بهره‌برداري از اين فن‌آوري بشوند.

اين در حالي است كه نمايندگان مجلس به ويژه در كميسيون كشاورزي طرحي پيشرفته براي گسترش بهره مندي ايمن كشور از موجودات تراريخته تهيه كرده‌اند. با اين وجود با استناد به قوانين كشورهاي جهان سوم (مانند اندونزي) مي خواهند ما را همچنان مصرف كننده محصولات گياهان تراريخت توليد شده در جهان پيشرفته با قوانين پيشرفته باشيم. اين در حالي است كه مسئولان عالي نظام نيز مكررا بر توسعه علم و فن‌اوري در كشور و برابري كشور با ابر قدرت‌ها را راهنمود داده‌اند.

اميدوارم نمايندگان مجلس اجازه ندهند با ايجاد فضايي هراس آور، تجربه هسته‌اي براي بيوتكولوژي اتفاق بيافتد و در كمتر از ده سال ديگر بر كشاورزي و امنيت غذايي كشور حسرت بخوريم.

هم اكنون هزينه كرد كشت بسياري از گياهان كه انواع تراريخت آن در بازار موجود است و به كشور ما وارد مي شود بيشتر از قيمت فروش اين محصولات است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha