• سه‌شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8802-15090

عصري تازه در زيست‌فن‌آوري ايران با شكستن طلسم قانون ايمني زيستي! كليات «طرح قانون ايمني زيستي ايران» با راي قاطع نمايندگان تصويب شد

عصري تازه در زيست‌فن‌آوري ايران با شكستن طلسم قانون ايمني زيستي!
كليات «طرح قانون ايمني زيستي ايران» با راي قاطع نمايندگان تصويب شد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب كليات طرح ايمني زيستي جمهوري اسلامي ايران با 152 راي موافق ، 50 راي مخالف و 16 راي ممتنع به سال‌ها خلاء قانوني در عرصه ايمني زيستي كه محدوديت‌هايي را در زمينه توليد و مصرف محصولات ناشي از فن‌آوري زيستي به دنبال داشت، پايان دادند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، طرح ايمني زيستي كه در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد، پس از آن ارائه شد كه دولت در دي ماه سال گذشته لايحه قانون ايمني زيستي را كه به مجلس شوراي اسلامي ارائه كرده بود، پس گرفت.

بندهايي از اين لايحه پس از ارائه به مجلس با مخالفت‌هايي از سوي انجمن‌هاي علمي بيوتكنولوژي، ژنتيك و ايمني زيستي ايران مواجه شده و توسط نمايندگان عضو كميسيون‌هاي كشاورزي و بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي و جمعي از اساتيد زيست ‌فن‌آوري كشور اصلاحاتي در آن صورت گرفته بود كه ناخرسندي از تغييرات اعمال شده به استرداد لايحه منجر شد.

پس از استرداد لايحه اصلاح شده مجلس توسط دولت، پيش نويس قانون ملي ايمني زيستي به صورت طرح به مجلس عرضه شد. اين طرح در جلسات متعددي با حضور نمايندگان مجلس در كميسيون كشاورزي و منابع طبيعي، نمايندگان دستگاه‌هاي مربوط در دولت و نمايندگان انجمن‌هاي بيوتكنولوژي و ايمني زيستي مورد بحث و بررسي دقيق و طولاني قرار گرفت و سرانجام در جلسه امروز مجلس كليات آن به تصويب رسيد.

نمايندگان مجلس در بررسي جزئيات طرح ايمني زيستي، تمام امور مربوط به توليد، رهاسازي، نقل و انتقال فرامرزي، صادرات، واردات، عرضه، خريد و فروش، مصرف و استفاده از موجودات زنده تغيير شكل يافته ژنتيكي را با رعايت مفاد اين قانون مجاز دانستند.

بر همين اساس دولت مكلف شد تمهيدات لازم را براي انجام اين امور فراهم آورد.

همچنين بر اساس ماده يك اين طرح كه به تعاريف اصلاحات مندرج در اين قانون پرداخته منظور از آزمايش ميداني، بررسي صرفا علمي صفات مختلف موجود زنده تغيير شكل يافته در شرايط محصور و بدون امكان رهاسازي است.

همچنين منظور از انتشار ناخواسته، هرگونه انتشار غيرعمدي موجود زنده تغيير شكل يافته از جمله بر اثر حوادث غيرمترقبه است.

همچنين تعريف پروتكل؛ پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا كه در تاريخ 29/ 5/ 1382 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است.

فن‌آوري زيستي جديد: به استناد تعريف مندرج در پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا، فن‌آوري زيستي جديد عبارت است از اعمال:

الف – روش‌هاي آزمايشگاهي كار با اسيدهاي نوكلئيك از جمله اسيد دي‌اكسي ريبونوكلئيك نوتركيب و انتقال مستقيم اسيدهاي نوكلتيك به داخل سلول‌ها يا اندامك‌ها.

ب – تلفيق سلول‌هايي كه در يك خانواده طبقه‌بندي نمي‌شوند از طريق غلبه بر موانع تكثير فيزيولوژيك طبيعي يا سطوح نو تركيبي كه در روش‌هاي سنتي انتخاب و توليد مثل، مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.

1- 3 – ايمني زيستي: مجموعه‌اي از تدابير، سياست‌ها، مقررات و روش‌هايي براي تضمين بهره‌برداري از فوايد فناوري زيستي جديد و پيشگيري از آثار سوء احتمالي كاربرد اين فناوري بر تنوع زيستي، سلامت انسان، دام، گياه و محيط زيست مي‌باشد.

1- 4 – موجود زنده تغيير شكل يافته: به معناي هرگونه موجود زنده‌اي است كه داراي تركيب جديد مواد ژنتيكي است كه از طريق استفاده از فناوري زيستي جديد به دست مي‌آيد.

1- 5- موجود زنده عبارت است از: هر ماهيت زيستي كه قابليت تكثير يا انتقال ماده ژنتيكي خود را داشته باشد از قبيل سازواره‌هاي سترون، ويروس‌ها و شبه ويروس‌ها.

1- 6- رهاسازي: عبارت از اولين انتشار غيرمحصور موجود زنده تغيير شكل يافته در محيط زيست طبيعي به منظور تكثير و يا توليد تجاري مي‌باشد.

به گزارش ايسنا، در مقدمه ‌اين طرح كه از سوي 45 نفر از نمايندگان تهيه شده آمده است كه فن‌آوري زيستي جديد، از طريق پيشرفت در زمينه‌ها‌ي كشاورزي و توليد غذاي انساني و دام، سلامت انسان و دام، صنايع، حفظ تنوع زيستي و محيط زيست داراي فوايد غيرقابل انكار بوده و نقش قابل توجهي در توسعه پايدار كشورها ايفا مي‌كند.

اين طرح كه داراي 13 ماده است در پاسخ به مجموعه نگراني‌هايي كه در سطوح ملي و بين‌المللي وجود دارد و در راستاي توسعه ايمن «فن‌آوري زيستي جديد» در كشور و كاهش مخاطرات احتمالي ناشي از آن تهيه شده است. تصويب قانون و مقررات ايمني زيستي در چارچوب پروتكل ايمني زيستي كارتاهنا به عنوان مهمترين سند بين‌المللي در خصوص موجودات زنده تغيير شكل يافته ژنتيكي مصوب 29 مرداد 82 در كشور الزامي است.

نمايندگان پس از تصويب كليات، وارد بررسي جزييات اين طرح شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha