*تينا و قشقايي بهمنماه عرضه ميشوند* مديرعامل پارس خودرو: سال گذشته ركورد رشد توليد خودروسازان داخلي را شكستيم
با حضور وزير راه و ترابري و مديران ارشد گروه سايپا پنج خودرو رونمايي شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رونمايي از محصولات رنو و نيسان در حالي انجام ميشود كه خودروسازان برتر دنيا در حال حاضر در حال تعديل نيرو و تعطيلي كارخانههاي خود در بخشهاي مختلف جهان هستند.
سايپا پس از مذاكرات طولاني با نيسان بالاخره جواز ساخت داخل دو محصول اين شركت ژاپني يعني تينا و قشقايي را كه قرار است جايگزين ماكسيما و رونيز شوند، دريافت كرده است.
در حاشيه اين مراسم مسيح تفرشي ـ مديرعامل پارس خودرو - كه از وي به عنوان يكي از گزينههاي اصلي براي جانشيني بذرپاش ياد ميشود، درباره رفتن خود به سايپا گفت: نميتوانم در اين زمينه شخصا تصميمگيري كنم، چرا كه هيات مديره تصميمگيرنده است.
وي در حاشيه رونمايي از اين پنج خودرو كه قرار است چهار تاي آن در پارس خودرو مونتاژ شود، گفت: حدود 8 سال است كه ماكسيما همچنان مقبوليت خاص خود را در بين مردم دارد و حتي به ناوگان پليس اضافه شد تا جايگزيني براي بنز باشد.
او افزود: بالاخره روزي بايد دو محصول رونيز و ماكسيما نيز از خط توليد كنار ميرفتند كه جايگزين آنها تينا و قشقايي هستند.
تفرشي دربارهي ويژگيهاي تينا توضيح داد: نيسان تينا خودرويي در كلاس E محسوب ميشود كه سال 2008 رونمايي شده است و ما امسال براي توليد آن به صورت CKD آماده هستيم. اين خودرو داراي حجم موتور 2500 سيسي و مصرف سوخت 9.9 ليتر در 100 كيلومتر است. نام آن نيز برگرفته از نام گل ايراني است و جزو ده خودرو برتر دنياست.
او همچنين درباره نيسان قشقايي كه قرار است جايگزين رونيز شود، توضيح داد: طراحي قشقايي مربوط به سال 2007 است. مذاكرات با نيسان حدود 8 ماه طول كشيد و توانستيم توافقات مالي خوبي با اين شركت انجام دهيم. بحث اصلي ما با اين شركت داخليسازي اين خودرو بود كه در نهايت آنها با داخليسازي نيسان قشقايي موافقت كردند و بهمن امسال اين دو خودرو آماده فروش خواهند بود.
وي افزود: اين خودرو ضمن اينكه داراي مزاياي سواري هاچبك است، از نظر سيستم ايمني، خاصيت يك خودرو SUV را دارد. نام قشقايي نيز برگرفته از فرهنگ ايل قشقايي است.
مديرعامل پارس خودرو سال گذشته را سالي بسيار سخت براي خودروسازان ارزيابي كرد و گفت: مشكلات فروش باعث كاهش توليد، فروش، كاهش پروژههاي تحقيقاتي، تعديل نيرو در كارخانهها، كاهش ارزش سهام و ورشكستگي برخي از خودروسازان در جهان شد. گرچه بحران به صورت مستقيم روي صنايع خودروسازي داخلي تاثيري نداشت، ولي اواخر سال گذشته شاهد اين تاثيرگذاري به صورت غير مستقيم بوديم. امسال نيز سال سختي را پيش رو داريم.
وي با اشاره به اينكه سال 1387 سالي طلايي براي پارس خودرو بود، يادآور شد: اين شركت توانست ضمن داشتن رشد توليد 21 درصدي، ركورددار رشد توليد در بين ساير خودروسازان باشد. پروژههاي متعددي را براي برطرف كردن مشكلات داشتيم و ظرفيت توليد را از 600 تا 700 دستگاه به 1500 دستگاه به صورت روزانه رسانديم و افزايش ظرفيت خوبي نيز ايجاد كرديم.
او ادامه داد: بدين ترتيب سالن رنگ شركت توانست افزايش ظرفيتي معادل 50 هزاردستگاه در سال پيدا كند. همچنين از ديگر اقدامات انجام شده كاهش 15 درصدي نمره منفي محصولات پارس خودرو است.
مديرعامل پارس خودرو با بيان اينكه هر پنج محصول توليدي شركت ما در سطح كيفي خيلي خوب قرار دارند، گفت: در اسفند سال گذشته دو برابر اسفند سال 1386 فروش داشتيم و رشد فروش در سال گذشته به 70 درصد رسيد؛ ضمن اينكه در رضايتمندي مشتريان نيز 10 درصد رشد داشتيم.
وي تشريح كرد: اميدواريم امسال در كلاس A بتوانيم توليد يك محصول را نهايي كنيم كه در اين زمينه در حال مذاكره با چند خودروساز هستيم.
تفرشي درباره مگان نيز توضيح داد: بايد گفت كه اين خودرو داراي ظاهر بسيار زيبايي است و اواخر هفتهي جاري پيش فروش و فروش فوري مگان 2000 را خواهيم داشت؛ ضمن اينكه مدل 1600 سيسي E2 را تا چهار ماه ديگر عرضه ميكنيم.
در اين مراسم همچنين عباس زارعي هنزكي ـ مديرمركز تحقيقات و نوآوري سايپا - با اشاره به خودرو تغيير چهره يافته نسيم گفت: "مرواريد" نويد دهنده استمرار دانش توسعه محصول سايپاست.
وي عرضه اين خودرو را در راستاي برنامه سمت 90 شركت سايپا ارزيابي كرد و افزود: اسفند سال 1386 بررسيهاي فني و اقتصادي طرح انجام شد و فروردين سال گذشته براي مركز تحقيقات سايپا ديكته شد كه در مجموعه فلزي سپر عقب، چراغ خطر مهشكن و نماي جلو در راستاي استانداردهاي روز اروپايي تغييراتي ايجاد شود.
او تاكيد كرد: در مهر ماه سال گذشته نمونه سازي آن انجام و خودرو EP دستساز ساخته شد كه اميدواريم دو ماه آينده اين خودرو در اختيار مردم قرار گيرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات