• شنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8802-02973

يك عضو كميسيون امنيت ملي درگفت‌وگوباايسنا: *عراق عوامل انفجارهاي اخير را از بين ببرد *آمريكا بايد عوامل ناامني عراق را شناسايي و معرفي كند

يك عضو كميسيون امنيت ملي درگفت‌وگوباايسنا:
*عراق عوامل انفجارهاي اخير را از بين ببرد
*آمريكا بايد عوامل ناامني عراق را شناسايي و معرفي كند

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: بزرگترين عامل نگراني مخالفين روابط ايران و عراق نگراني از تحكيم روابطي است كه بر اساس مسائل عقيدتي شكل مي‌گيرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به حوادث رخ داده در عراق كه منجر به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از زائران ايراني شده است، افزود: همواره خط زائرين كربلا، كاظمين، سامرا و نجف خط دوستي بين ملت ايران و عراق بوده كه شيعيان براي زيارت عتبات عاليات به اين كشور سفر مي‌كنند و يك روابط دوستانه بين دو كشور در كل اين مسير ايجاد شده است.

نماينده مردم اسلام‌آبادغرب در خانه ملت خاطرنشان كرد: در طول اين مدت هيچ عامل امنيتي و حتي كارهاي 35 ساله‌اي كه حزب بعث در اين مدت انجام داد و حتي جنگ هشت ساله نيز نتوانست منجربه كينه و مانع اين روابط خوب دو ملت ايران و عراق شود.

وي با بيان اين‌كه مرز خسروي بازگشايي شد، و در طول اين مدت رفت و آمد خوبي بين زائران دو كشور صورت مي‌گرفت و روابط فرهنگي گذشته با باز شدن اين مرز احيا شده است، گفت: دو گروه مي‌توانند در مجموعه تحولات و ناآرامي‌هاي عراق مقصر باشند كه يكي گروهكي است كه موضوع اخراجش از عراق قانوني شده است، و ديگري گروهك تروريستي القاعده است كه احساس مي‌كند اين مسير زيارتي، تقويت كننده‌ي روابط فرهنگي بين دو ملت است كه عقايد پست و انحرافي آنها روز به روز در منطقه تحت‌الشعاع قرار مي‌گيرد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: بهترين راه كار اين است كه مقامات دو كشور سعي كنند هرچه زودتر عوامل ناامني و انفجارهاي اخير را شناسايي كرده و از بين ببرند.

فلاحت‌پيشه اضافه كرد: در اقدامات صورت گرفته طبق كنوانسيون ژنو، دولت آمريكا كه عراق را اشغال كرده بايد عوامل اين ناامني‌ها را شناسايي و معرفي كند و دولت عراق نيز به سبب حسن همجواري و قراردادهاي امنيتي كه با ايران دارد نسبت به شناسايي و مجازات همه‌ي عوامل اين حركت‌ها اقدام كند.

وي با اشاره قراردادهاي بين ايران و عراق براي تامين امنيت زائراين، دولت عراق را موظف به تامين امنيت زائران دانست و اظهاركرد: طرف عراقي تحت عنوان تامين امنيت زائران ايراني پول مي‌گيرد، بر اين اساس موظف به تامين خسارات وارده به زائران مي‌باشد و در آينده نيز بايد تامين امنيت ايراني‌ها در دستور كار شركت‌هاي عراقي قرار گيرد.

اين نماينده مجلس تصريح كرد: رخ دادن چنين اتفاقي در شرايط كنوني نشان مي‌دهد كه گروه‌هاي تروريستي مي‌خواهند ما مسير زائران را محدود كنيم كه با اين كار آنها به اهداف خود برسند.

فلاحت‌پيشه با تاكيد بر اين‌كه دو كشور بايد به گونه‌اي عمل كنند كه آمد و شدهاي زائران افزايش پيدا كند و ضرايب امنيتي و انتظامي سنجيده شود، گفت: در اين حالت ديگر تروريست‌ها جايي براي اقدام نخواهند داشت، چرا كه آنها مي‌دانند حتي در ايامي كه مرز ايران و عراق بسته شده بود باز مردم علاقه‌مند بودند اين مسير را زنده نگه دارند.

نماينده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس در پايان خاطرنشان كرد: دو كشور ايران و عراق بايد با تدوام روابط عقيدتي و فرهنگي دو ملت، اقدامات تروريست‌ها را به يأس مبدل كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha