• جمعه / ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8802-02391
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*گزارش ايسنا درباره عمليات تروريستي درعراق* *پيكرهاي شهدا امروز به كشور منتقل مي‌شوند گفت‌گو با محسن حكيم و ناظم دباغ

*گزارش ايسنا درباره عمليات تروريستي درعراق*
*پيكرهاي شهدا امروز به كشور منتقل مي‌شوند
گفت‌گو با محسن حكيم و ناظم دباغ

طي دو عمليات تروريستي در استان ديالي عراق بيش از 100 تن از زائران ايراني كشته و زخمي شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يك مقام استان ديالي اعلام كرد: يك عامل انتحاري ظهر روز پنجشنبه با منفجر كردن كمربند انتحاري‌اش در رستوراني شلوغ در شهرك مقداديه، زائران ايراني را هدف قرار داد كه طي آن دست كم 53 تن كشته و 70 تن ديگر زخمي شدند.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت كشورمان در اين باره گفت: تاكنون از ميان 53 شهيد ايراني اين حادثه در استان دياله عراق، فقط سه نفر شناسايي شده‌اند و بقيه‌ي افراد، مدرك شناسايي همراه نداشته‌اند.

حسين اكبري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: شهداي اين حادثه پس از انجام كارهاي اداري، امروز (جمعه) از طريق مرز خسروي به كشور منتقل مي‌شوند.

وي با بيان اين‌كه بامداد امروز 30 نفر از مجروحان با آمبولانس به كشور منتقل شده‌اند، گفت: تعداد ديگري از زايران (حدود 24 نفر) كه درمان سرپايي شده‌اند، صبح امروز با اتوبوس به كرمانشاه وارد شده‌اند. همراه‌هاي اين مجروحان نيز با اتوبوس به كشور آمده‌اند.

اكبري ادامه داد: اكنون 14 نفر از مجروحان ايراني در بيمارستان «بعقوبه» در عراق درحال درمان و تحت نظارت پزشك هستند. هم‌چنين چهار مجروح ايراني ديگر در بيمارستان بغداد به‌دليل شدت جراحت، توانايي صحبت ندارند و هنوز شناسايي نشده‌اند؛ اما به خانواده‌هاي زايران شناسايي‌شده اطلاع داده شده است.

از سوي ديگر سخنگوي نظامي دولت عراق از دستگيري ابوعمر البغدادي امير گروه موسوم به "دولت اسلامي عراق" وابسته به تشكيلات القاعده در اين كشور خبر داد.

يك مقام امنيتي استان واسط عراق نيز از دستگيري چهار تن از نيروهاي وابسته به تشكيلات القاعده در شمال اين استان خبر داد.

در همين ارتباط، نماينده‌ي مجلس اعلاي اسلامي عراق در تهران اقدام اخير تروريستي عليه زائران ايراني در عراق را از طرف گروه‌هاي القاعده و حزب بعث دانست.

محسن حكيم در گفت‌وگو با ايسنا ضمن تاكيد بر اين‌كه مجلس اعلاي اسلامي عراق و دولت عراق اين حادثه‌ي جانگداز تروريستي را به شدت محكوم مي‌كند، خاطرنشان كرد: سازمان تروريستي القاعده و بقاياي حزب بعث را مسوول اين كار مي‌دانيم؛ چرا كه با توجه به دستگيري‌هاي اخير رهبران القاعده، آنها درصدد برآمدند كه پاسخي به اين اقدامات بدهند.

حكيم با اشاره به اين‌كه نيروهاي ارتش و پليس عراق به شدت پيگير بازداشت و دستگيري رهبران القاعده همانند چند روز گذشته هستند، گفت: بايد اين تلاش‌ها بيشتر شود تا بتوانيم امنيت به دست آمده را به جامعه‌ي عراق بازگردانيم و اين اقدامات نيز ناشي از ضربه‌ي مهلكي است كه به اين گروه‌هاي تروريستي وارد شده است.

نماينده‌ي مجلس اعلاي اسلامي عراق در تهران اين قبيل اقدامات را مانع اجراي جدول زمان‌بندي خروج نيروهاي خارجي از عراق ندانست و گفت: اين مساله پيام روشني است به تمام كساني كه تحت عنوان آشتي ملي، خواستار بازگرداندن حزب بعث به جامعه‌ي سياسي عراق هستند.

وي اضافه كرد: اين گروه‌ها درصدد ضربه زدن به پروسه‌ي وحدت ملي و همبستگي عراق مي‌باشند و همان‌طور كه شهيد حكيم عنوان كرد، حزب بعث مهم‌ترين دشمن مردم عراق در سابق بوده و امروز نيز مي‌باشد و در آينده نيز خواهد بود. لذا آينده‌ي عراق و مردم آن خواستار بازگشت حزب منحوس بعث نيست و مردم عراق آنها را طرد مي‌كنند.

حكيم درخصوص اقدامات انجام گرفته براي مجروحان و شهداي حادثه‌ي تروريستي استان دياله نيز اظهار داشت: اين اقدامات توطئه‌اي است براي ضربه زدن به روابط دو كشور ايران و عراق، در حالي كه آنها نمي‌توانند به اين روابط خدشه وارد كنند و از اين مساله غافل هستند كه اين قبيل اقدامات باعث انگيزه‌ي بيشتر در روابط مي‌شود.

به گفته‌ي وي، بخشي از مجروحان حادثه را به بغداد انتقال داده و برخي را نيز در استان دياله معالجه كرده‌اند.

نماينده‌ي مجلس اعلاي اسلامي عراق در تهران ادامه داد: اطلاعات اوليه حاكي از اين است كه هم‌اكنون مانع از حضور زوار ايراني در عراق مي‌شوند.

نماينده‌ي كردستان عراق در تهران نيز اين اقدام گروه‌هاي تروريستي عليه زوار ايراني را ناشي از خواست عده‌اي براي خارج نشدن نيروهاي ائتلافي از عراق دانست.

ناظم دباغ با محكوم كردن اقدام تروريستي روز گذشته عليه زوار ايراني در استان دياله عراق به ايسنا گفت: اين قبيل اقدامات از طرف گروه‌هايي صورت مي‌گيرد كه خواهان ايجاد ناامني هستند و ما القاعده و مجموعه تروريست‌ها را عامل اين اقدام مي‌دانيم و اعتقاد داريم برخي گروه‌هايي كه نمي‌خواهند با برقراري امنيت، زمينه‌ي خروج نيروهاي ائتلاف از عراق فراهم شود به اين كار اقدام كرده‌اند.

وي ادامه داد: هرچه به زمان خروج اين نيروها از عراق نزديك مي‌شويم اين قبيل اقدامات را شاهد هستيم. ضمن اين‌كه اين تروريست‌ها خواستار تامين منافع خود با ايجاد اخلال و جدايي در روابط شيعيان، سني‌ها و اكراد عراق هستند.

دباغ هم‌چنين اين اقدام را در جهت سوءاستفاده برخي از تيرگي احتمالي روابط ايران و عراق عنوان كرد و گفت: ايران همواره نسبت به مسائل عراق نظر مثبت داشته و خواهان برقراري امنيت در عراق است اما گروه‌هايي وجود دارند كه مي‌خواهند با ايجاد مساله بين ايران و عراق از آن سوءاستفاده كنند.

به گفته‌ي نماينده‌ي كردستان عراق در تهران، احساس مسووليت رهبران شيعه، سني و كرد عراق اين اجازه را به تروريست‌ها نخواهد داد كه بتوانند به اين نيات خود دست يابند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha