• سه‌شنبه / ۲۲ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8711-13586

مديرعامل شركت ملي نفت ايران خبر داد: *حضور در مذاكرات نابوكو در صورت دعوت از ايران *امضاي قرارداد صادرات گاز به پاكستان بدون حضور هند

مديرعامل شركت ملي نفت ايران خبر داد:
*حضور در مذاكرات نابوكو در صورت دعوت از ايران
*امضاي قرارداد صادرات گاز به پاكستان بدون حضور هند

قرارداد صادرات گاز ايران به پاكستان بزودي بدون حضور هند نهايي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيف‌الله جشن‌ساز ـ مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ در حاشيه مراسم راه‌اندازي رسمي افزايش توليد روزانه 20 ميليون متر مكعب گاز طبيعي از ميادين مناطق مركزي اظهار كرد: مذاكرات مختلف براي صادرات گاز به كشورهاي ديگر در برنامه صادراتي كشور قرار دارد.

وي درباره‌ حضور نيافتن ايران در مذاكرات خط لوله نابوكو با تاكيد بر اين‌كه طرح نابوكو بيشتر از اينكه يك طرح اجرايي و عملياتي باشد، يك طرح سياسي است، توضيح داد: با توجه به اين‌كه ساخت اين خط نياز به گاز دارد و گاز كشورهاي حاضر كفايت نمي‌كند، حضور ايران در اين خط براي اجرايي شدن آن ضروري است.

او در پاسخ به اين سوال كه چرا ايران به اين مذاكرات دعوت نشده است؟ افزود: بهتر است از كساني كه از ما دعوت نكرده‌اند، بپرسيد ولي به نظر مي‌رسد عدم دعوت از ايران يك علت سياسي بوده و اگر ما را دعوت نكنند ما طرح‌هاي جايگزين پيش‌بيني كرده‌ايم.

جشن‌ساز با اشاره به اين‌كه تصور ما اين است كه اين طرح در جهت انجام بحث‌هاي تحريم فعال است، تصريح كرد: به نظر ما هدف اين طرح اين است كه برنامه‌هاي توسعه‌اي نفت و گاز ما را دچار اختلال كند ولي اگر از ما دعوت كنند در اين طرح شركت مي‌كنيم. اگرچه در هر صورت طرح‌هاي توسعه‌اي و صادرات نفت و گاز ما متوقف نخواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه تلاش‌هاي دشمنان اسلام نمي‌تواند پروژه‌هاي صنعت نفت را مختل کند، گفت: توليد گاز در سال 1356 بيش از 110ميليون مترمکعب در روز بوده که بخشي از آن پس از تصفيه در پالايشگاه بيدبلند با دو خط لوله به شمال کشور منتقل و به شوروي سابق صادر و بخش ديگر سوزانده مي‌شد.

او با اعلام اين خبر كه تزريق گاز به ميدان آغاجاري كه تحويل گاز آن براي تست كمپرسورها از 10 روز پيش آغاز شده است، در روزهاي آينده انجام مي‌شود، تصريح كرد: به‌منظور بهره‌برداري از طرح تزريق گاز به اين ميدان، از روزهاي گذشته ارسال 10 ميليون مترمکعب گاز به آن ميدان انجام شده است.

معاون وزير نفت با اشاره به مخالفت‌هايي كه در ابتداي طرح افزايش توليد از ميادين مناطق مركزي انجام شده است، توضيح داد: بسياري معتقد بودند نمي‌توان اين طرح را در يک سال اجرا کرد، ولي با تلاش همكاران اين صنعت، طرح اجرايي شد.

وي سرمايه‌گذاري مورد نياز در اجراي اين طرح را يک دهم سرمايه‌گذاري در توسعه يک فاز جنوبي دانست و خاطرنشان كرد: براي توسعه يک فاز پارس جنوبي، حداقل دو ميليون دلار سرمايه‌گذاري نياز است، در حالي که توليدي شدن 17 حلقه چاه در شرکت نفت مناطق مرکزي با يک دهم اين سرمايه به اجرا رسيد.

جشن‌ساز به عمليات انجام شده مبني بر جلوگيري از قطع گاز صادراتي ايران به ترکيه در زمستان اشاره و يادآوري كرد: به‌گونه‌اي كه ايران در برخي موارد بيشتر از ظرفيت توافق شده توانايي ارسال گاز به ترکيه را داشت كه به دليل نياز نداشتن بيشتر تركيه به گاز صادرات بيشتر محقق نشد.

او با بيان اين‌كه با اجراي طرح افزايش ظرفيت گاز در شرکت نفت مناطق مرکزي، در زمستان از گاز تزريقي به ميدان‌هاي نفتي به جز در موارد کوتاهي، استفاده نکرديم، تشريح كرد: تقريبا هر سال در اواسط اسفند ماه تزريق گاز به ميدان‌هاي نفتي مجددا شروع مي‌شد كه امسال براي اولين بار گاز تزريقي به مخازن نفتي متوقف نشد.

وي در پاسخ به برخي اظهار نظرها درباره دليل قطع نشدن گاز مصرفي امسال كه يك دليل اصلي کاهش نيافتن چشمگير دماي هوا بوده است، گفت: اين درحاليست كه ميانگين درجه هواي امسال نسبت به سال گذشته تنها دو درجه گرم‌تر بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha