• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8711-12136

*توليد داخلي چادر مشكي در هاله‌اي از ابهام* مشكل چيست؛ مافيا يا نبود استراتژي؟

وقتي چند سال پيش خبر دستيابي محققان داخلي به فن‌آوري توليد پارچه چادر مشكي در رسانه‌ها منتشر شد، كمتر كسي فكر مي‌كرد كه ظرف مدت كوتاهي اين موضوع به دليل حمايت نشدن از آن با شكست مواجه شده و به فراموشي كامل سپرده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تا چند سال پيش كمتر كسي مطلع بود كه چادر، اين كالاي پرمصرف در ميان زنان ايراني نه تنها توليد داخل نبوده، بلكه به صورت انبوه از كشورهايي مانند ژاپن و كره‌جنوبي وارد ايران مي‌شود.

نمي‌خواهيم دوباره وارد اين بحث شويم كه بحث توليد پارچه چادر مشكي در ايران از چه زماني آغاز شد و به كجا رسيد، زيرا تاكنون بارها در مورد آن صحبت شده است. با اين وجود نمي‌توان تجربه تلخ طرح توليد پارچه چادر مشكي را در داخل كشور با طرح‌هاي ديگري مانند توليد داخلي گوشي تلفن همراه يكسان دانست و آن‌ها را با هم مقايسه كرد.

مافيا مقصر اصلي؟!

همين عامل نيز باعث مي‌شود كه تلخي شكست طرح توليد پارچه چادر مشكي در داخل كشور بيش از پيش شود.

اما در حالي كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان، توان توليد پارچه چادر مشكي در داخل كشور وجود دارد، با اين حال به نظر مي‌رسد كه عده‌اي به دليل منافعي كه از بابت واردات اين كالا به ايران دارند، هر بار به نوعي مانع از شكل‌گيري عزم عمومي براي توليد پارچه چادر مشكي در داخل كشور مي‌شوند.

شايد نتوان به طور دقيق لفظ مافيا در زمينه واردات پارچه چادر مشكي به كشور را به‌كار برد، اما رييس هيات‌مديره انجمن صنايع نساجي ايران در اين زمينه معقتد است: " تا زماني كه برخي واردكنندگان اقدام به واردات انبوه پارچه‌ چادر مشكي به كشور كرده و سودهاي كلاني از اين راه به دست مي‌آورند، توليد پارچه چادر مشكي در كشور پا نخواهد گرفت."

محمد مروج مي‌گويد: " تاكنون بارها توليدكنندگان براي داخلي كردن توليد پارچه چادر مشكي تلاش كرده‌اند، اما هر بار اين تلاش‌ها با شكست مواجه شد و كارخانه‌هاي توليد پارچه چادر مشكي توسط عده‌اي خريداري شده و سپس رها شده‌اند."

وي همچنين مي‌افزايد: " پارچه چادر مشكي با قيمت هر متر 70 سنت وارد و در بازار با قيمت‌هاي بالا فروخته و از اين راه سود كلاني عايد واردكنندگان مي‌شود."

نبود استراتژي، مشكل اصلي

اما اگر در مورد توليد داخلي پارچه چادر مشكي همه تقصير را بر دوش واردكنندگان بيندازيم،‌ در واقع خود را از پذيرفتن واقعيت‌هاي ديگري محروم كرده‌ايم.

شايد يكي از دلايل اصلي شكست طرح توليد داخلي پارچه چادر مشكي طبق گفته كارشناسان، نبود استراتژي در اين زمينه به ويژه در وزارت صنايع و معادن باشد.

در واقع اگر زماني كه بحث توليد پارچه چادر مشكي در كشور مطرح شده و موج گسترده‌اي در اين زمينه در بين مردم به وجود آمده بود، وزارت صنايع و معادن پيش‌قدم شده و استراتژي جامعي درباره توليد پارچه چادر مشكي در كشور تدوين مي‌كرد، امروز در مورد روياي توليد چادر مشكي در كشور صحبت نمي‌كرديم.

البته ناگفته نماند در شرايطي كه به نظر مي‌رسد بحث توليد داخلي پارچه چادر مشكي تقريبا به فراموشي سپرده شده است، وزارت صنايع و معادن اين بحث را از طريق شركت حجاب شهركرد دنبال مي‌كند.

پيش‌تر مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنايع و معادن با بيان اين‌كه طرح اعطاي تسهيلات به كارخانه توليد پارچه چادرمشكي حجاب شهركرد به منظور بررسي و تاييد نهايي در بانك ملت است، به ايسنا گفته بود كه ميزان تسهيلات حدود 21 ميليون يورو بوده و به منظور افزايش ظرفيت توليد به كارخانه حجاب شهركرد پرداخت مي‌شود.

گلناز نصرالهي همچنين عنوان كرده بود كه قرار است سه واحد توليد پارچه چادر مشكي در كشور احداث شوند كه تحقق اين امر منوط به تامين مالي بانك‌هاي عامل است.

با اين وجود وزارت صنايع و معادن تاكنون آماري از توليد داخلي پارچه چادر مشكي در سال جاري و سال‌هاي گذشته منتشر نكرده است.

گفتني است، در حال حاضر حداقل نياز سالانه كشور به پارچه چادر مشكي 35 ميليون متر مربع برآورد مي‌شود كه كه تقريبا تمامي اين نياز از كشورهايي مانند ژاپن و كره‌جنوبي تامين مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha