• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۸۷ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 8710-14102

ليوني: اسراييل به هدفش در نابودي حماس دست نيافته است با كساني كه اعلام كرده‌اند اسراييل را به رسميت نمي‌شناسند،‌ مذاكره نمي‌كنيم

ليوني: 
اسراييل به هدفش در نابودي حماس دست نيافته است
با كساني كه اعلام كرده‌اند اسراييل را به رسميت نمي‌شناسند،‌ مذاكره نمي‌كنيم

وزير خارجه رژيم صهيونيستي در گفت‌وگو با هفته‌نامه اشپيگل درباره حملات اين رژيم به نوار غزه و و دلايلش براي اعتقاد وي مبني براينكه مذاكره با حماس اشتباه مي‌باشد، صحبت كرده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تزيپي ليوني، وزير خارجه رژيم صهيونيستي  اذعان داشت كه اسراييل در اين حملات به هدفش براي نابودي حماس دست نيافته است. وي تاكيد كرد اين رژيم حاضر به مذاكره با حماس كه اسراييل را به رسميت نمي شناسد، نيست.

متن اين گفت‌وگو به شرح ذيل است:

اشپيگل: خانم ليوني آيا اسراييل به اهدافش در از بين بردن حماس رسيده است؟

ليوني: خير، اما اسراييل با موفقيت حماس را تضعيف و ضربه سنگيني به اين جنبش وارد كرده است. اين عمليات (حمله به نوار غزه) هرگز به خاطر نابودي حماس نبوده است، بلكه هدف ما احياي توانايي بازدارندگي‌مان بوده است. با حملات‌مان تعجب رهبران حماس را برانگيختيم!

اشپيگل: در جنگ لبنان در سال 2006، شما خواهان ايجاد استراتژي پايان جنگ بوديد. استراتژي شما براي جنگ فعلي در غزه چيست؟‌

ليوني: جنگ لبنان شامل دو كشور بود و در نهايت يك توافقنامه حاصل شد، اما از نظر من، هيچ توافق و سازشي با گروه‌ حماس غيرممكن است. مهمترين چيز از نظر من اين است كه به حماس ضربه بزنيم. به علاوه بايد قاچاق تسليحات در سراسر مرز مصر را تحت كنترل درآوريم.

اشپيگل: آيا به برقراري آتش‌بس رسمي با حماس تمايل داريد؟‌

ليوني: ما درباره‌ي عقب‌نشيني فكر نمي‌كنيم. اين جنگي نيست كه با توافقنامه صلح پايان بيابد. حماس از به رسميت شناختن اسراييل امتناع مي‌ورزد و آماده نيست تا حملات و فعاليت‌هايش را عليه ما متوقف كند. جنگ ما عليه حماس پايان ندارد حتي اگر عمليات‌هاي فعلي نظامي‌مان براي مدتي متوقف شود.

اشپيگل: پس چرا ايهود باراك، مذاكره كننده‌اي را براي بحث در مورد آتش‌بس در غزه به قاهره اعزام كرده‌ است؟ آيا اين مذاكرات بي‌فايده هستند؟

ليوني: اگر به من باشد با حماس مذاكره نمي‌كنم و معتقدم كه مذاكره با اين جنبش اشتباه است.

اشپيگل: اما مصر مهمترين هم‌پيمان اسراييل در خاورميانه است.

ليوني: به طور طبيعي مصري‌ها در مورد اوضاع مردم غزه نگران هستند. آنها خواهان ايجاد صلح مي‌باشند. اين موضوع را نيز درك مي‌كنم كه قاچاق تسليحات در مرز اين كشور تاثير مي‌گذارد اما با اعطاي مشروعيت به حماس مخالف بودم و هستم. ما با افرادي كه اعلام كرده‌اند اسراييل را به رسميت نمي‌شناسند مذاكره نمي‌كنيم و از مجامع بين‌المللي مي‌خواهيم كه اين كار را انجام بدهند.

اشپيگل: تا چه مدت اسراييل مي‌تواند در برابر فشارهاي بين‌المللي مقاومت مي‌كند؟‌

ليوني: در يك طرف، همدردي بين‌المللي در مورد اين حقيقت وجود دارد كه اسراييل در حال جنگ با تروريسم است؛ همانند ديگر كشورها! از طرفي ديگر تصويري كه از جنگ در غزه منتشر مي‌شود به نفع اسراييل نيست.

اشپيگل: آيا بمباران مدرسه تحت اداره سازمان ملل در اردوگاه پناهندگان جباليا يك اشتباه نبود؟ حدود 40 تن در اين حمله كشته شدند.

ليوني: لازم است اين موضوع درك شود كه مدارس تحت كنترل سازمان ملل به طور مكرر توسط تروريست‌ها(!) مورد استفاده قرار مي‌گيرد و آنها از اين مكان‌ها به عنوان مخفي‌گاه سود مي‌برند. در بعضي مواقع، آنها از اين مدرسه به سوي ما موشك‌هايي شليك مي‌كنند. از كشته شدن غيرنظاميان در اين بمباران متاسفم اما آنچه كه در اين مدرسه تحت كنترل سازمان ملل رخ داد اشتباه نبود. ما مكاني را كه از طرف آن مورد اصابت موشك قرار گرفتيم هدف قرار داديم. ما مي‌خواستيم تروريست‌ها از بين بروند نه غير نظاميان.

اشپيگل: اين جنگ موقعيت محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين را تضعيف كرده است.

ليوني: بله اما اين موضوع موقتي است . ما به روند صلح با عباس و ادامه جنگ با حماس ادامه مي‌دهيم. اگر حماس ضعيف‌تر شود، عباس قوي‌تر مي‌شود و برعكس.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha